شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۹۱۳۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

بازار گرجستان برای ایرانی‌ها شناخته شده نیست/ فرصت‌ها را در گرجستان از دست داده‌ایم

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با تاکید بر اینکه بازار گرجستان برای ایرانی‌ها شناخته شده نیست، گفت: این در حالی است که گرجستان امکان صادرات کالاهای ایرانی را به اتحادیه اروپا و چین فراهم می‌کند.

فاطمه مقیمی امروز در مراسم رسمی کارگزاری اتاق مشترک ایران و گرجستان گفت: کشور گرجستان چون در خط فاصله بین کشورهای ملحق شده به اتحادیه اروپاست یک فرصت خوبی برای شروع کسب و کار و الحاق به اتحادیه اروپا است و به عنوان یک کشور ناظر به اتحادیه اروپا و سازمان تجارت جهانی پیوسته و پیوستن به اتحادیه اروپا این فرصت را برای ایرانیان بوجود آورده که در صورت تمایل بتوانند به بازارهای اتحادیه اروپا ورود پیدا کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با اشاره به اینکه کشور گرجستانی کشوری با منابع آبی فراوان است، گفت: این موضوع فرصت کشاورزی فرامرزی را برای ایرانیان را هم فراهم آورده است.

وی  با اشاره به دو بندر بزرگ پوتی و باتومی گفت: از طریق این بنادر امکان ورود به بازارهای اتحادیه اروپا برای ایران فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاری در بنادر فرصت خوبی برای ایران بود که تا حد زیادی آن را از دست داده‌ایم زیرا کشورهای چین، امارات و ترکیه در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مقیمی اظهار داشت: اکنون هم آمریکایی‌ها این بنادر را اجاره گرفته‌اند و این به معنای آن است که برخی از فرصت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان بیان داشت: قوانین مناطق آزاد گرجستان هم فرصتی را برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌دهد تا پروسه ارزش افزوده را در منطقه آزاد گرجستان انجام دهد و سپس با نام شرکتی که در گرجستان ثبت می‌شود کالای ایرانی از مبدا گرجستان به اتحادیه اروپا صادر شود و با این شرایط سرمایه ایران در گرجستان از بین نرفته است و با صادرات کالای تولیدی خود به اتحادیه اروپا یک ایرانی وطن پرست می‌تواند ارز حاصل از صادرات خود را به ایران بازگرداند.

مقیمی گفت: شناخت بازار گرجستان کم بوده است به همین دلیل تاکنون از فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری استفاده نشده است ضمن اینکه بدلیل عدم شناخت این بازار برخی سرمایه‌های خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه بازار گرجستان بازار بزرگی برای ایران محسوب نمی‌شود افزود: گرجستان فرصتی برای صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا و چین است ضمن اینکه بازار گرجستان پذیرای خشکبار و آجیل ایران است.
(شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷) ۱۲:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها