جمعه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۸۹۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه دو کشور خبر داد:

آغاز خرید تضمینی برنج/ افزایش خرید کلزا در مازندران و گلستان/پرداخت نیمی از طلب گندمکاران

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه دو کشور با بیان اینکه سال گذشته دولت بیش از 600 تن برنج را به صورت توافقی خریداری کرد، گفت: امسال نیز خرید توافقی برنج با پیگیری استاندار مصوب شد و موظف هستیم برنج طارم را با 8 درصد شکستگی کیلویی 9 هزار و 828 تومان، شیرودی 5هزار و 886 تومان، ندا و نعمت 5 هزار و 228 تومان از کشاورزان خریداری کنیم.

سید محمد جعفری با اشاره به اینکه سال گذشته خرید برنج از زمان مناسبش گذشته بود، اظهار کرد: امسال با توجه به کاهش سطح زیر کشت برنج پر محصول و افزایش سطح زیر کشت برنج محلی، خرید را در روزهای ابتدای برداشت شروع کردیم
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سال گذشته خرید تضیمنی برنج کم بوده است و کشاورزان در این زمینه گلایه مند هستند، تصریح کرد:  هیچ محدودیتی از لحاظ امکانات و منابع مالی در خرید تضمینی برنج نداریم، دلیل اصلی پایین بودن مقدار خرید برنج اختلاط زیادی است که توسط تحویل دهندگان به مراکز خرید رقم می خورد.
این مسئول گفت: تشخیص اختلاط برنج فقط توسط کارشناسان غله صورت نمی گیرد بلکه کارشناسان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی در تشخیص اختلاط نمونه های تحویلی دخیل هستند و یک نظر کارشناسی جمعی داده می شود.
* نظارت بر عملکرد نانوایی های آزاد پز
جعفری در بخش دیگری از سخنانش کیفیت آرد مازندران را بسته به اعلام مراکز پژوهشی، به عنوان با کیفیت ترین آرد کشور معرفی کرد و در مورد وضعیت نانوایی های استان گفت:  به دستور استاندار صدور مجوز جدید برای نانوایی های آزاد پز را قطع کردیم و درصدد هستیم نانوایی های یارانه ای را تبدیل به نانوایی های آزاد پز کنیم.
وی شرط ارتقای کیفیت نان را در نظارت بیشتر بر نانوایی های آزادپز دانست و تصریح کرد: کارگروه نظارت بر عملکرد نانوایی ها ایجاد خواهد شد تا نظارت بیشتری بر عملکرد نانوایی های آزاد پز صورت گیرد.
* خرید 31 هزار تن کلزا و 87 هزار تن گندم در مازندران
 جعفری سال زراعی پیش رو در کشت کلزا را پر رونق دانست و گفت: سال گذشته مقدار کلزای خریداری شده 19 هزار و 500 تن بود که این مقدار امسال به 31 هزار و 500 رسیده است.
وی با بیان اینکه 30 مرکز خرید در استان محصول کلزاکاران را خریداری کرده است، اظهار کرد: 90 درصد طلب کلزاکاران به ارزش 76 میلیارد تومان پرداخت شده است و 9 میلیارد تومان دیگر باقی مانده که تا ده روز آینده پرداخت خواهد شد.
این مسئول در ادامه به خرید گندم از کشاورزان مازندرانی اشاره کرد و گفت: امسال 87 هزار تن خرید گندم داشتیم که تاکنون 50 درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.
جعفری با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت گندم کاهش یافت و در عوض کشت کلزا رونق یافت، تصریح کرد: با توجه به رغبت کشاورزان به کشت کلزا شاهد کاهش تولید گندم در مزارع بودیم به گونه ای که تولید یک میلیون و 150هزار تنی گلستان در تولید گندم به 930 هزار تن رسید و در عوض شاهد افزایش تولید کلزا در این استان بودیم به گونه ای که پارسال خرید کلزا در گلستان 50هزار تن بود اما امسال به 115 هزار تن رسیده است این عدد برای مازندران نیز از 100هزار تن تولید گندم پارسال به 87 هزارتن امسال رسیده است.
وی در ادامه گفت: کلزای خریداری شده در 7 کارخانه و انبار، خشک و روغن کشی شد که به همراه کنجاله آن به فروش خواهد رسید. 
* خرید گندم سامانه ای شد
جعفری درباره خرید گندم، گفت: امسال خرید گندم به صورت سامانه ای است به گونه ای که  اگر اسم کشاورز در سامانه نباشد خرید صورت نمی‌گیرد، نام نویسی در سامانه نیز توسط جهاد کشاورزی صورت می گیرد.


(جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷) ۱۶:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها