جمعه / ۵ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۸۷۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

مدیرعامل یا مدیرکامل بانک!

چندی پیش مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به مازندران سفر کرد وقتی مهندس عرب خزائلی مدیر روابط عمومی بانک از من برای پوشش برنامه دعوت کرد احساسم بر این بود که این برنامه مانند دیگر برنامه های بانک ها یک مراسم ویترینی از برگزاری نشست تا دید و بازدید خواهد بود.

هر چند تنها خبرنگار حاضر در برنامه های بانک بودم و هیئت همراه مدیرعامل نیز از وجود خبرنگار در برنامه ها اطلاع نداشتند. قبل از حضور در برنامه تصورم بر این بود که بانک قرض الحسنه مهر ایران بودجه دولتی دارد یا مانند دیگر بانک ها از پول های سپرده گذاری شده در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری بهره می برد و در عوض سود های کلان به جیب می زند و این کارمزد 4 درصد به صورت ظاهری اعمال می شود!
کارکنان بانک در هتل سالار دره جمع شده بودند کمتر از 200 کارمند که همگی بسیار جوان با میانگین کاری 10 سال! مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به میان کارمندانش آمد مثل یک مدیرعامل در صدر مجلس نشست و کارمندان نیز برای او قیام کردند اما این همه ماجرا نبود. همچنان در افکار روتین خودم از ماهیت بانک ها بودم (هر چند درست نیز می باشد) تا اینکه اکبری و همکاران ستادی اش پشت میز پرسش و پاسخ قرار گرفتند او به مدت 40 دقیقه برای کارمندانش سخنرانی کرد. سخنان او در حالی بیان شد که از حضور خبرنگار در جمعشان اطلاعی نداشت و دلیلی نبود که محافظه کارانه سخن بگوید!
او منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران را سپرده های مردم دانست و اینکه از ابتدای تشکیل تاکنون یک ریال اعتبار دولتی دریافت نکرده اند! اکبری سرمایه بانک را اعتماد مردم معرفی کرد و بارها به کارمندان و روسای جوان این بانک در مازندران تاکید کرد که باید به ارباب رجوع احترام بگذارند چرا که اگر مردم از دریافت تسهیلات ناامید شوند و حساب خود را از بانک مهر خارج کنند این بانک با کمبود منابع مواجه خواهد شد او حتی متذکر شد که اگر کارمندی نسبت به مشتریان بی تفاوت باشد یقینا عذرش را از بانک خواهد خواست! نکات جالب دیگری در سخنان اکبری وجود داشت که حائز اهمیت بود.  اینکه 60 درصد تسهیلات پرداختی امسال این بانک از اقساط پرداخت شده تسهیلات پارسال است! در برابر معوقات چند هزار میلیاردی دیگر بانک ها، معوقات این بانک 1 درصد است و با همین کارمزد 4 درصد توانسته اند پارسال رشد 82 درصدی منابع داشته باشند.
نکته حائز اهمیتی که در سخنان اکبری نظرم را جلب کرد تاکید چند باره او بر محل پرداخت حقوق کارکنان بانک بود، او کار کردن در بانک قرض الحسنه مهر ایران را برای کارمندانش باعث افتخار دانست چرا که حقوق آن ها از کارمزدهای 4 درصدی تسهیلات پرداخت می شود که پرداختی مردم است! او به کارمندان جوانش گفت: ما سر سفره مردم نشسته ایم دعای خیر مردم پشت سر ما است پس بدانید شما برای بانک کار نمی کنید برای مردم کار می کنید! به حقوق حلال و کار خیری که می کنید افتخار کنید ما به آقازاده ها و رانتی ها وام نمی دهیم ما به مردم ضعیف و متوسط جامعه تسهیلات می دهیم تا نیاز نقدینگی آن ها را بر طرف کنیم! و مردم نیز به ما اعتماد می کنند و پولشان را به ما می سپرند با همین پول مردم به دیگر متقاضیان وام می دهیم! نه سرمایه گذاری داریم و نه رانت! همه ی موفقیت ما دعای خیر مردم است که در زندگی شخصی خودم احساس کرده ام.
او در ادامه مانند یک معلم شروع به معرفی طرح های سپرده گذاری بانک کرد چند بار طرح ها را توضیح داد  و بارها بر خدمات بانکداری الکترونیک تاکید کرد و اینکه نباید مردم را در شعبات سرپا نگه داشت اگر مردم را با خدمات آشنا کنیم دیگر نیازی نیست که آن ها برای هر کاری به شعبه سر بزنند!
اکبری پس از سخنرانی، در ضیافت شام کارمندان بانک حضور یافت ، میز و غذای جداگانه نداشت جالب بود که به صورت فرد به فرد با کارمندانش سخن می گفت و مدام نکته هایی که مهم می پنداشت به آن ها متذکر می شد مانند مربی فوتبالی که در کنار زمین در حال ارائه آخرین نکته ها به بازیکنان است!
او فردای آن شب به دیدار استاندار مازندران رفت، استاندار با شنیدن آمارهای این بانک که تاکنون به 3 و نیم میلیون ایرانی تسهیلات قرض الحسنه 2 تا 30 میلیون تومانی اعطا شده مشعوف شد و به معاون اقتصادی اش دستور داد که تمامی کارمندان استانداری و فرمانداری ها در بانک قرض الحسنه مهر ایران سپرده گذاری کنند! اسلامی توسعه فرهنگ قرض الحسنه توسط این بانک را تاثیر گذار در کاهش فقر دانست و از فعالیت این بانک در حمایت از اقشار کم درآمد جامعه تقدیر کرد.
اکبری پس از این دیدار که انتظار میرفت رخت سفر را بربندد تصمیم گرفت به یکی از شعبه ها سر بزند، او وارد شعبه فردوسی ساری شد و نیم ساعت در شعبه با کارمندان و مشتریان شعبه سخن گفت! حتی به رئیس شعبه اشاره کرد که پذیرایی روی میز را بین مشتریان پخش کنند! جالب اینجا بود که نه بنری زده بودند و نه حتی یک کاغذ آچار خوش آمد گویی که مشتریان متوجه حضور مدیرعامل بانک در شعبه شوند! جالب بود که پشت دستگاه کارت هدیه قرار گرفت و برای فرزندش کارت هدیه تولد صادر کرد تا توجه مردم و کارمندان بانک را به استفاده از این دستگاه ترغیب کند!
او در پایان از یک به یک کارمندان شعبه تشکر کرد و هنگام خروج از شعبه نیز بار دیگر نکاتی را به رئیس شعبه متذکر شد! به نظر اگر جلویش را نمی گرفتند خودش پشت سیستم می نشست تا یک پرونده را به صورت کامل تشیل دهد تا کارمندانش یاد بگیرند! اکبری برای تفریح به مازندران نیامده بود او از ثانیه های پیش روی برای ایجاد انگیزه در کارمندانش و جلب نظر دیگر نهادها در استان استفاده کافی را برد!
هر چند در سابقه کاری ام تاکنون از عملکرد هیچ بانکی تعریف نکرده ام اما مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با رفتار و عملکردی که در دو روز حضورش در مازندران به نمایش گذاشت نشان داد که یک مدیر در کسوت یک جایگاه چشم گیر می تواند در چشم مردم و کارمندانش نیز قرار گیرد . به جای مدیرعاملی باید مدیرکاملی باشی تا بتوانی اهداف را پیش ببری تا بتوانی بانکی را بدون منابع از قبل تهیه شده رشد بدهی!
حسین زحمتکش

(جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها