یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۳
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۷۸۶۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

جشنواره شاتوت در شان تهران برگزار نشد

نخستین جشنواره شاتوت در روستای سولقان برگزار شد؛ رویدادی که اگر چه نفس برگزاری آن خوب بود و باید به دست اندرکاران خداقوت گفت اما به دلیل ضعف در برنامه ریزی و برخی کاستی ها آنطور که انتظار می رفت، برگزار نشد.

زمان آغاز جشنواره عصر پنجشنبه و پایان آن روز جمعه 29 تیرماه جاری از ساعت 18 تا 21 اعلام که در زمان یاد شده برگزار شد.
روستای سولقان از توابع بخش کن شهرستان تهران در شمال غرب پایتخت قرار دارد و کیفیت شاتوت های آن درکنار دیگر محصولاتی مثل آلبالو و گردو از شهرت برخوردار است.
دهیاری سولقان، بخشداری کن و نیز شهرداری منطقه 22 تهران به علت آنچه مسئولان این نهاد همجواری با این روستا خواندند از جمله متولیان برگزاری این جشنواره اعلام شده بودند.
**ترافیک و ضعف برنامه ریزی برای ورود
خبرنگار ما عصر پنجشنبه براساس دعوت روابط عمومی شهرداری منطقه 22 تهران راهی این جشنواره شد تا ضمن حضور در این رویداد، پوشش خبری از نشست افتتاح آن نیز داشته باشد.
ترافیک محل ورودی روستا سنگین بود؛ جاده باریک رخ به رخ سولقان تاب این حجم از مسافر را نداشت و ترافیک طبیعی بود اما ضعف برنامه ریزی در هدایت مراجعان سبب شد شهروندان برای جای پارک با مشکل مواجه باشند.
درحالی مراجعه کنندگان وارد روستای سولقان می شدند که نه تنها یک تابلو درباره تعبیه پارکینگ در حاشیه برگزاری جشنواره مشاهده نمی شد بلکه ماموران راهنمایی و رانندگی هم مراجعان را خوب هدایت نمی کردند. چندین مراجعه کننده ازجمله خبرنگار ما پس از آنکه چند کیلومتر را طی کردند تا خودرو را در حاشیه جاده اصلی بتوانند پارک کنند، متوجه شدند که در نزدیکی محل جشنواره جای پارک برنامه ریزی شده بوده است که البته درباره ظرفیت آن انتقادهایی توسط مراجعان مطرح می شد.
**سرپا بایستید تماشا کنید
درکنار چادری که چند غرفه داخل آن به عنوان جشنواره تدارک دیده شده بود، چند پله پایین تر، محلی وجود داشت برای برگزاری نشست افتتاحیه. محلی در فضایی نامناسب و کوچک که جا برای نشستن نبود. یکی از دست اندرکاران روابط عمومی شهرداری منطقه 22 که از حضور خبرنگاران مطلع شده بود به استقبال آمد و ضمن خوش آمد گویی گفت: شرمنده جا نداریم اما در خدمتتان هستیم؛ انتهای معنای این جمله این بود که سرپا همینجا می توانید بایستید و تماشا کنید.
وی خطاب به خبرنگار در توجیه کمبود ظرفیت برای نشستن گفت: چند نفر از شهروندان محله های منطقه 22 تهران را با اتوبوس (توسط شهرداری) سوار کرده ایم و به اینجا آورده ایم و شلوغ شده است.
این درحالی بود که بسیاری از علاقه مندان هم که دوست داشتند پای سخنرانی مسئولان در مراسم افتتاحیه بنشینند و اطلاعاتی از شاتوت سولقان به دست آورند نیز به علت نبود جا آنجا را ترک کردند، غافل از آنکه آیا در این جشنواره اطلاعات تخصصی از کیفیت شاتوت سولقان، تفاوتش با سایر مناطق، دیگر ظرفیت های باغی و کشاورزی منطقه، درآمدزایی آن برای اهالی ارائه می شود یا خیر.
** مثل همیشه، سخنرانی های کلیشه ای
مراسم سخنرانی همچون سایر سخنرانی ها و افتتاحیه هایی بود که برای ما خبرنگاران دیگر تکراری شده است. مسئولان یکی یکی پشت تریبون قرار گرفتند و بر اهمیت جایگاه سولقان در توسعه گردشگری صحبت کردند؛ موضوعی که باتوجه به جایگاه اقلیمی این منطقه برهمگان روشن است و نیازی وجود ندارد که مثلا فرماندار شهرستان تهران پشت تریبون قرار گیرد و بگوید که سولقان می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.
«عیسی فرهادی سرتنگی» اهل شهرستان اردل، فردی که از سال 1391 در زمان دولت «محمود احمدی نژاد» مسئولیت فرمانداری این شهرستان را برعهده دارد یکی از مهمانان بود و وقتی پشت تریبون قرار گرفت از تفاوت تولید کشاورزی این روزهای کشور با اوایل انقلاب و حتی وضعیت تولیدات صنعتی، قطع این روزهای برق و نیز ضرورت تبدیل سولقان به قطب گردشگری سخن گفت.
فرهادی پیش از فرمانداری تهران در دولت احمدی نژاد استاندار البرز نیز بود.
بخشی از جملات فرماندار تهران در این نشست به شرح زیر است: روستای سولقان در نزدیکی کلانشهر تهران قرار دارد،محصولات باغی این منطقه شاتوت و گیلاس ممتاز است، برگزاری چنین جشنواره هایی سبب می شود شهروندان به ظرفیت های روستاها آشنا شوند که موجب رونق گردشگری و بازاریابی محصولات روستاییان می شود.
از نظر ما خبرنگاران این سخنان آنقدر کلیشه ای و بدیهی است که نیازی نیست گفته شود و همگان می دانند که چنین جشنواره هایی سبب رونق منطقه می شود.
وی همچنین اگرچه تاکید کرد که سولقان باتوجه به عبور آزادراه تهران- شمال می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود اما نگفت که حداقل در همان شش سال گذشته که وی مسئولیت شهرستان تهران را بر عهده دارد برای توسعه این منطقه گردشگری چه اقدام هایی انجام شده است.
قبل از فرماندار تهران، شهردار منطقه 22 تهران بود که پشت تریبون رفت و گفت که چون روستای سولقان در حریم این منطقه قراردارد و باتوجه به ظرفیت های کشاورزی و گردشگری آن تصمیم گرفتیم نخستین جشنواره شاتوت را برگزار کنیم.
«علی نوذرپور» اظهارداشت: ایجاد مراکز اقامتی کوچک در روستاهایی همچون سولقان ضروری است.
نکته قابل تامل نحوه انتشار سخنان شهردار منطقه 22 تهران روی سایت این نهاد است. خبر مربوط به این سخنرانی چنین شروع شده است: «تبدیل روستاهای حریم منطقه ۲۲ به مسیر گردشگری» این را شهردار منطقه ۲۲ در اوایل خردادماه در جمع اهالی روستای وردیج که در حریم منطقه ۲۲ قرار دارد گفته و حال بعد از گذشت یک ماه اولین گام عملی برای تحقق این وعده برداشته شد.
به گزارش روابط عمومی این شهرداری، در ادامه خبر سایت این شهرداری آمده است: شهردار منطقه ۲۲ از بدو تصدی شهرداری این منطقه به دنبال این بود که مردم تهران برای اوقات فراغت خود از درکه و دربند استفاده نکنند چه آنکه روستاهای واقع در حریم منطقه ۲۲ می‌تواند برای تهرانیان یک درکه دیگر باشد. به همین دلیل است که نوذرپور در مراسم افتتاحیه جشنواره شاتوت گفته «قرار بر این شده است با استفاده از ظرفیت‌های مناطق مختلف تهران‌ بستری فراهم کنیم تا شهروندان تهرانی برای تفریح تنها به مناطق ۱ و ۲ تهران نرفته و مناطق دیگر از جمله همین روستای سولقان را نیز در فهرست انتخاب‌های خود قرار دهند.»
در ادامه این خبر ذکر شده است: در این جشنواره علاوه بر معرفی شاتوت استان های مختلف کشور، شاتوت و فرآورده های آن، صنایع دستی و سوغات دهستان سولقان نیز عرضه شد.
این درحالی است که اطلاعات تخصصی مخصوص شاتوت سولقان نیز در این جشنواره ارایه نشد چه برسد به معرفی شاتوت استان های دیگر و بررسی سایت های خبری و دیگر رسانه ها نیز نشان داد که هیچکدام از مسئولان در جشنواره در باره این موارد صحبتی نکرده اند.
تنها مسئولی که به نوعی به اطلاعات مربوط به ظرفیت های سولقان اشاره کرده معاون فنی فرمانداری تهران بوده که همراه فرماندار در محل حاضر شده و او هم در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما گفت : 800 هکتار باغ گیلاس، آلبالو و شاتوت در سولقان وجود دارد.
هیچ کاغذ نوشته یا کاتالوگی درباره میوه های سولقان، ویژگی های آنها، میزان تولید، مختصات شاتوت این منطقه یا تهیه نشده بود و یا اگر بود از طرف برگزارکنندگان در اختیار خبرنگار ما قرار نگرفت.
**گلایه مراجعان از غرفه ها
گرچه خبرنگار ما تنها عصر پنجشنبه در این جشنواره حضور یافت و روز جمعه نبود تا ببینید مشکلات و کاستی ها بر طرف شده یا خیر اما در آن روز عمده مشکلاتی که مشاهده شد یا درکلام مراجعان مشهود بود به نحوه جانمایی غرفه ها، محل کوچک چادر، قیمت های بالا و برخی دیگر نارسایی ها بر می گشت.
برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و مشاوره، کارگاه های هنرهای خانگی شامل آشپزی و شیرینی پزی با شاتوت و کارگاه بررسی خواص درمانی شاتوت از جمله بخش های جانبی این جشنواره اعلام شده بود اما جز نصب یک بیلبورد درباره اینکه شاتوت چه خواصی دارد، دست اندرکاران برنامه درباره برگزاری این مواردی که اطلاع رسانی کرده بودند اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار ندادند و شهروندان هم موردی مشاهده نکردند.
جشنواره بیشتر به نمایشگاهی کوچک آن هم نه در شان تهران شباهت داشت زیرا چند غرفه محدود در یک چادر تعبیه شده بود و به سبب حضور جمعیت زیاد در آن چادر در آن هوای گرم، چند دقیقه هر فرد باید در صف، جلو یک غرفه می ایستاد تا پاسخ بگیرد یا کالایی بخرد.
یکی از مراجعان که از تهران به سولقان آمده بود، گفت: نام جشنواره شاتوت است اما چند غرفه بیشتر شاتوت ندارند بیشتر عرقیات و دیگر محصولات عرضه می کنند.
وی که خود را «افراشته» معرفی کرد افزود: نمایش ظرفیت های موجود سولقان در هر بخش خوب است اما به شرطی که اول به مناسبت جشنواره شاتوت، زمینه عرضه این میوه و مشتقات آن را فراهم کنند در کنار آن هم چند محصول دیگر عرضه شود خوب است.
این شهروند گفت: قیمت شاتوت و دیگر محصولات خارج از جشنواره در همان خیابان اصلی سولقان پایین تر از قیمت های اینجا است که علت آن را نمی فهمیم؛ شاتوت اینجا کیلویی 25 هزارتومان است درحالی که بیرون بین 20 تا 22 هزارتومان عرضه می شود.
وی همچنین از ضعف اطلاع رسانی برای هدایت خودرو مراجعان به پارکینگ گلایه کرد و گفت که برای رسیدن به جشنواره اذیت شدیم.
قطعی دستگاه کارت خوان ازجمله دیگر مشکلات بود که آقای «بابایی» دیگر شهروند حاضر در جشنواره به آن اشاره کرد و گفت: نیم ساعت معطل یک خرید ساده هستیم زیرا کارت خوان برخی غرفه ها کار نمی کند و می گویند ارتباط قطع است.
وی گفت: تعداد غرفه ها اندک و محل برگزاری نامناسب است به همین علت آنقدر شلوغ است که حتی نمی توان کالاهای عرضه شده در برخی غرفه ها را دید.
** مشکلات است اما جشنواره را دریابید
یکی از اهالی سولقان که خود را آقای «حسینی»معرفی می کند، گفت: قبول داریم که برخی مشکلات وجود دارد و چون بار نخست است کاستی هایی هست اما بپذیرید که نفس برگزاری جشنواره خوب است.
وی افزود: هرچقدر از این برنامه ها گذاشته شود به نفع ما روستاییان است چون در همین غرفه ها تعدادی از اهالی حضور یافته اند و تولیدات خانگی خود را عرضه کرده اند.
خبرنگار ما پس از مراجعه به چند غرفه و صحبت با اهالی روستا، این صحبت اهل سولقان را تایید کرد زیرا انواع ترشی ها، شربت ها و دیگر عرقیجات تولید زنان و مردان ساکن در این روستا با کیفیت مناسب عرضه شده خانگی وجود داشت و شاید بتوان گفت که ازجمله مهمترین نقاط قوت این جشنواره نیز توجه به حضور اهالی روستا بود.
خبرنگار ما درحال ترک جشنواره به سمت تهران بود که مشاهده کرد ترافیک محل خروج تا شهر تهران بسیار سنگین تر از هنگام ورود به سولقان است و انتظار می رود مسئولان شهرستان و استان تهران که آنقدر در سخنرانی هایشان بر ضرورت توسعه گردشگری و افزایش درآمدها از این محل تاکید می کنند برای توسعه زیرساخت های این مهم هم برنامه ریزی داشته باشند.
در یک جمع بندی کلی می توان گفت برگزاری جشنواره های اینچنینی بسیار خوب است و به توانمندی اهالی روستا به عنوان تولیدکنندگان بالقوه کمک می کند که محصولاتشان را به دور از دست دلالان عرضه کنند ، علاه بر آن بستری برای آشنایی بیشتر مردم با ظرفیت های بومی مناطق مختلف است که امید می رود در سال های آینده با برنامه ریزی بهتری برگزار شود.


(یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها