چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۹:۱۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۸۵۹۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

پروتئین گیاهی جایگزین مناسبی برای گوشت

پروتئین گیاهی که به وفور و با قیمت مناسب به صورت فله ای یا بسته بندی در بازارهای سنتی و مدرن عرضه می شود، جایگزین مناسبی برای گوشت در سبد غذایی محسوب می شود.

این گیاهان و از جمله حبوبات دارای مواد غذایی مفیدی چون کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین‌های گروه 'ب' بوده و فیبر موجود در آنها نیز برای حفظ سلامت جسمانی ضروری است.
مصرف پروتئین های گیاهی در برخی از استان های مستعد برای کشاورزی همچون آذربایجان غربی جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوارها دارد و عدس، اسفناج، لوبیا، نخود، بادام و دهها نوع از حبوبات دیگر از اقلام تکراری و ارزان قیمت در خریدهای بانوان این مناطق به شمار می رود.
تقاضای روز به رشد در بازار برای این پروتئین های گیاهی موجب شده است تا زارعان آذربایجان غربی سالانه 87 هزار هکتار از 700 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان را به کشت حبوبات اختصاص دهند تا سالانه افزون بر 52 هزار تن انواع حبوبات از جمله نخود، ماش، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و سایر انواع ماش ها در این استان تولید و به بازار عرضه شود.
مریم رستم زاده یکی از بانوان ارومیه ای در مورد اهمیت حبوبات در برنامه غذایی مردم منطقه گفت: استفاده از حبوبات در پخت و پز علاوه بر حفظ سلامت جسمانی، در کاهش هزینه های خانواده نیز تاثیرگذار است و بانوان استان توجه ویژه ای نسبت به این امر دارند.
وی بیان کرد: حبوبات در بیشتر موارد به صورت دیم و بدون استفاده از سموم کشاورزی کشت می شود و استفاده از این محصولات ارگانیک بهترین امکان برای تغذیه سالم را فراهم می کند.
این بانوی ارومیه ای با بیان اینکه برخی ها به دلیل بیماری نمی تواند گوشت قرمز مصرف کنند، افزود: استفاده از پروتئین های گیاهی به جای گوشت به تدریج ذائقه اعضای خانواده را نیز نسبت به مصرف این نوع مواد غذایی تغییر می دهد و بانوان باید در این زمینه پیشقدم شوند.
میترا گلابی زاده، کارشناس تغذیه نیز گفت: فیبر موجود در حبوبات در کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی اهمیت فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه حبوبات به ویژه عدس منبع غنی پروتئین، فیبر، ویتامین های گروه 'ب' بوده و در ایجاد حس سیری و کاهش وزن نقش مهمی دارد، ادامه داد: ویتامین ها و املاح موجود در غلات در رفع افسردگی، اضطراب، کم خونی و یبوست نیز مفید است و استفاده از آنها به عنوان منبع فیبر برای کاهش کلسترول توصیه می شود.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه نصف لیوان حبوبات پخته 80 کالری انرژی دارد و استفاده روزانه یک واحد از حبوبات در سبد غذایی خانوار توصیه می شود، افزود: افرادی که بعد از مصرف حبوبات احساس نفخ می کنند نیز می توانند میزان آن را با افزودن پودر زنیان، نعنا یا پونه کاهش دهند.
وی در ادامه گفت : پختن صحیح حبوبات و مصرف اصولی این ماده غذایی علاوه بر نتایج مثبت اقتصادی، به اصلاح ساختار تغذیه ای خانواده ها نیز کمک می کند.
** افزایش سطح زیرکشت در پی بالا رفتن تقاضا
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برداشت نزدیک به سه هزار تن حبوبات از مزارع استانطی سال زراعی جاری را پیش بینی کرد و گفت: سال زراعی گذشته شاهد برداشت یکهزار و 785 تن لوبیای قرمز، 647 تن لوبیای چیتی و 396 تن لوبیای سفید از مزارع استان بودیم.
عبداله فتح اله زاده با اشاره به آمار تولید سایر حبوبات، ادامه داد: برداشت یکهزار و 950 تن عدس دیم از سه هزار و 750 هکتار اراضی زیر کشت و همچنین 585 تن ماش از 650 هکتار اراضی زیر کشت نیز در سال زراعی جاری پیش بینی می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه 12.5 درصد از اراضی استان زیر کشت انواع حبوبات است، گفت: 52 هزار و 303 تن حبوبات از زمین های زیر کشت استان برداشت می شود.
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه سطح زیر کشت حبوبات حدود 87 هزار هکتار است و بیشترین سطح به نخود اختصاص دارد، ادامه داد: تولید حبوبات نسبت به پنج سال گذشته با توجه به بالا بودن قیمت آن افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بیشترین حبوبات به ترتیب در شهرستان های ارومیه، بوکان و نقده تولید می شود، اضافه کرد: مراحل کاشت، داشت و برداشت حدود 15 درصد از سطح کشت حبوبات استان به صورت مکانیزه صورت می گیرد.
کریم زاده به قیمت تضمینی خرید حبوبات نیز اشاره و بیان کرد: قیمت تضمینی حبوبات در سال زراعی جاری برای نخود 27 هزار و 932 ریال، لوبیای چیتی 27 هزار و 147 ریال، لوبیای سفید 27 هزار و 140 و لوبیای قرمز 25 هزار و 946 ریال اعلام شده است.
حبوبات علاوه بر ارزش غذایی بالا، تاثیر مثبت دیگری نیز بر کشاورزی و تقویت خاک دارد؛ تثبیت زیستی نیتروژن در خاک از ویژگی های این تیره گیاهی است که باعث حاصلخیزی خاک و کاهش فرسایش آن می شود.
کاشت حبوبات در مزارع باعث تقویت خاک شده و استفاده از کودهای شیمیایی را به حداقل می رساند؛ برخی از انواع حبوبات به عنوان علوفه برای تغذیه دام و طیور استفاده می شود که این امر از دیگر مزایای این محصول است.
حبوبات آذربایجان غربی علاوه بر تامین نیاز داخلی به سایر استان ها نیز صادر می شود و میهمانان این استان می توانند علاوه بر عسل و عرقیات گیاهی، حبوبات را نیز به سوغات بخش کشاورزی این استان اضافه کنند.

(چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷) ۱۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها