سه شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / ۲۰:۲۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۸۵۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فرآورده های لبنی

قیمت جدید شیرخام سودی برای تولیدکننده ندارد

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با توجه به قیمت جدید اعلام شده شیرخام گفت: این نرخ هیچ سودی برای تولیدکنندگان این صنعت ندارد و فقط پاسخگوی هزینه های تمام شده تولید است.

'علیرضا عزیزالهی' مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: قرار است قیمت شیرخام به نرخ یکهزار و 570 تومان با رشد 9 درصدی نسبت به گذشته اجرایی شود ولی تاکنون ابلاغ نشده است .
پرونده افزایش قیمت خرید شیرخام در حالی روی میز دولت قرار گرفته که قیمت این محصول از سوی وزارت جهادکشاورزی و رئیس انجمن صنفی گاوداران برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و زیان صنعت دامداری، با پیشنهاد حداقل یکهزار و 700 تومانی با رشد 18 درصد محاسبه شده بود، اما از آنجایی که پیشنهاد افزایش قیمت بالای 10 درصد باید به تصویب رئیس جمهوری و تاییدیه وزیران عضو ستاد تنظیم بازار برسد، موضوع به دولت ارجاع شد .
آخرین مصوبه قیمت شیرخام مربوط به سال 1393 بود که برپایه آن نرخ فرآورده های لبنی 26 درصد افزایش داشت، اما برای کنترل قیمت ها، ستاد تنظیم بازار با افزایش 15 درصدی نرخ فرآورده های لبنی موافقت کرد و کارخانه های لبنی در سه سال گذشته قیمت شیرخام را پایین تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار خریداری کردند .
طی سال های گذشته علاوه بر افزایش تورم با رشد هزینه های تمام شده تولید از جمله نهاده ها، دستمزد کارگران، هزینه های انرژی و نهاده های دامی روبرو بودیم، اما همچنان نرخ مصوب شیرخام به دلیل سیاست های وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کنترل قیمت ها ثابت ماند.
علاوه براین دست اندرکاران صنعت لبنیات در دوره سالهای 97- 1393 به تدریج نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند.
به گفته مدیران دامداران صنعتی، طی مدت مزبور هرکیلوگرم شیرخام با قیمت هایی پایین تر از نرخ مصوب بین یکهزار و 250تا یکهزار و 365 تومان توسط کارخانه ها خریداری می شد.
عزیزالهی با بیان این که قیمت مورد نظر دولت با نرخ تمام شده هرکیلوگرم شیرخام 130تومان اختلاف دارد، گفت : طی سال گذشته بارها شاهد افزایش هزینه های تولید به ویژه در حوزه نهاده های همچون اقلام خوراک دام، حمل و نقل، انرژی، حقوق و دستمزد کارگران بودیم.
به گفته وی، ثبات قیمت شیرخام طی چهارسال گذشته زیان هنگفتی را برای تولیدکنندگان و صنعت دامپروری در پی داشته به نحوی که در این مدت برخی واحدهای تولیدکننده کوچک و متوسط شیرخام، از چرخه تولید خارج شدند.
این مسئول صنفی افزود: قیمت جدید و حمایت های دولت شرایط را برای رشد و توسعه صنعت دامپروری مهیا کند و قیمت ها با توجه به میزان هزینه های سربار به تولید تعیین شود.
طی مدت یادشده با ثبات نرخ شیرخام، سازمان مرکزی تعاون روستایی ، برای حمایت از تولید و تنظیم بازار، طرح خرید حمایتی شیرخام را برای حمایت از دامداران، تولیدکنندگان خرد در مناطق محروم و همچنین ثبات و پایداری قیمت ها اجرایی کرد که منجر به تبدیل این محصول به شیرخشک و خامه و در نهایت صادرات و ارز آوری آن به کشور شد.
دولت امسال نیز اقدام به خرید حمایتی شیرخام به میزان روزانه یکهزار و 200 تن با نرخ یکهزار و 440 تومان در 17 استان کشور کرد، اما تلاش دارد قیمت خرید حمایتی این محصول را به یکهزار و 500 تومان افزایش دهد تا تولید کنندگان بیش از این متضرر نشوند.
برای تامین نهاده های تولید نیز شرکت پشتیبانی امور دام کشور، هر کیلوگرم سویا را با نرخ یکهزار و 950 تومان و ذرت را یکهزار و 100 تومان در اختیار صنعت دام و طیور قرار می دهد، اما این بخشی از نیاز دامداران را تامین می کند، بنابراین آنان ناچارند بخش قابل توجهی از نیاز خود را از بازار تامین کنند.


(سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷) ۲۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها