سه شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۸۵۶۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
رادیو گفت و گو
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

یارانه نان مردم به نانوایی ها می رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد داد: اگر درصدی از یارانه مردم به نانوا ها پرداخت شود از ضرری که به این صنف وارد شده، جلوگیری می شود.

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع قیمت نان و با حضور دکتر معصومه آقاپور عضو شورای اقتصاد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نانوایان روانه آنتن شد.
 
معصومه آقاپور نان را یک کالای استراتژیک معرفی کرد و گفت: نان، قوت همه مردم ایران بخصوص قشر ضعیف جامعه است و شرایط عادی برای قیمت گذاری آن وجود ندارد و برای قیمت گذاری نان، وزارت صنعت و معدن و هیئت دولت تصمیم می گیرند و در شورای اقتصاد تصمیم گیری نمی شود.
 
عضو شورای اقتصاد یادآور شد: شورای اقتصاد در بخش سرمایه گذاری ها، فاینانس ها و یکسری موارد خاص تصمیم گیری می شود.
 
وی خاطر نشان شد: در قیمت نان همه نظر مشترک دارند که باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم این حمایت را از هیچ خانواده ای دریغ نکنیم. در مولفه ها اقتصادی به هیچ عنوان سود آن در نظر گرفته نمی شود چه در قیمت گذاری و چه در بخش عرضه. شرایط نان با همه کالاهای دیگر در دنیا متفاوت است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مشکلات صنف نانوایان عنوان کرد: باید با اتحادیه نانوایان جلساتی را داشته باشیم تا مشکلات و پیشنهادات شان را مطرح کنند و در رابطه با افزایش قیمت نان هم باید اتحادیه نانوایان و اصناف با همدیگر هماهنگ شوند. اتاق اصناف و اتاق بازرگانی هرکدام نمایندگانی را در هیئت دولت دارند و به راحتی این مشکلات و پیشنهادات می تواند در هیئت دولت مطرح شود و نیاز به مصوبه ای ندارد و به راحتی مشکلاتشان حل می شود.
 
وی پیشنهاد داد: درصدی از یارانه ای که مستقیم به مردم پرداخت می شود درصدی به نانوا ها پرداخت شود تا از ضرری که به این زحمت کشان جامعه وارد شده، جلوگیری شود. پیشنهاد می کنم مثلا از ۵۵۰۰ تومانی که به مردم بابت یارانه نان تعلق می گیرد به ۳۰۰۰ تومان تبدیل شود و مابقی به نانوایان داده شود. 
 
در ادامه قاسم زراعت کار با اشاره به قیمت ثابت نان در چهار سال گذشته، گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا داریم وقتی قانونی را می نویسند در اجرایش هم دقت کنند، بند ۶ قانون هدفمند کردن یارانه ها می گوید اگر کسی دچار خسارت شد باید جبران خسارت شود، متاسفانه این بند پیاده نشده است.
 
وی افزود: از نماینده ها تقاضا داریم که برای ۹۰ هزار نانوایی که ۹۳ درصد نان سنتی کشور را اداره می کنند، فکری کنند و کارشناسانه عمل کنند. بنابراین نانوا از کدام منبع هزینه های جانبی اش از جمله هزینه آب، برق، کارگر را بدهد. 

 

 
رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه متولی نان در کشور مشخص نیست، اظهار داشت: اجرایی شدن بند ۶ قانون هدفمند کردن یارانه ها دست نمایندگان و دولت است. متاسفانه بخاطر تورمی که در چهار سال گذشته داشته ایم، ضرر هایی که ما نانوایان داشته ایم جبران نشده است.
(سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها