یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۸۵۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

غفلت از انتقال دانش ضمنی به کشاورزان

معاون ترویج و آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بخشی که ما در حوزه کشاورزی بسیار از آن غفلت کرده‌ایم دانش ضمنی در دل کشاورزان است.

کاظم خاوازی امروز در مراسم افتتاحییه نخستین جشنواره ملی روز مزرعه که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا برای سرعت بخشیدن به انتقال داده‌های تحقیقاتی، دانش کشاوزران و... روز مزرعه را برگزار می‌کنند. برگزاری این روز غالبا متشکل از فعالیت‌های مختلف همچون سخنرانی، برپایی غرفه  و... است. این روز محلی برای تبادل افکار سازنده است.
وی ادامه داد: قرار نیست مراسم این روز یک جریان یک طرفه باشد ومحققان یک طرفه صحبت کنند، مراسم این روز را باید به کارگاه آموزشی دو طرفه تبدیل کنیم و تبادل نظر اتفاق بیفتد. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکسال است درگیر برگزاری جدی روزهای مزرعه در بخش‌های شیلات، دام و زراعت است، اما چون سال اولی است که این مراسم را برگزار می‌کنیم عاری از اشکال نیست و پذیرای انتقادات و پیشنهادات برای برگزاری بهتر این مراسم  در سال‌های آینده هستیم.
معاون ترویج و آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: سال آینده روز مزرعه را با محوریت مراکز تحقیقاتی برگزار نمی‌کنیم. بخش خصوصی  و بهره‌برداران  نیز باید وارد این عرصه شوند؛ به طور مثال در جیرفت کشاورزانی که گلخانه دارند می‌گفتند روز مزرعه را در واحدهای ما برگزار کنید، این موضوع باید یکی از رویکردهای ما باشد.
خاوازی با اشاره به اینکه «در آزمایشات لانگ تایم خیلی غفلت کرده‌ایم»، گفت: باید برنامه بلندمدت برای این آزمایشات داشته باشیم و نشان دهیم به کشاوزران که اگر 10 تا 20 سال این نوع مدیریت زراعی اتفاق افتد چه عایداتی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور اگر تمام عوامل تولید همچون آب، خاک و... را روی هم بگذاریم شاید یکی از سهل الوصولترین عواملی که می‌تواند در توفیقاتمان به ما کمک کند ورود دانش و تکنولوژی به بخش است. هم قیمت آن ارزان است و هم خیلی سریع می‌توانیم به آن برسیم. بخشی از این دانش در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و... در تمام دنیا است، اما بخشی که ما بسیار از آن غفلت کرده‌ایم دانش ضمنی در دل کشاورزان است. انبوهی از دانش و تجربه در اختیار کشاورزان ماست که می تواند بسیار کمک کند، اگر بتوانیم آن دانش را بسته بندی کنیم و گسترش دهیم.

(یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷) ۲۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها