شنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۹:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۸۵۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آخرین وضعیت طرح کشت مبتنی بر قرارداد/ ۷۵ هزار شغل ایجاد و تثبیت می‌شود

مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار وزارت کار درباره آخرین وضعیت طرح «کشت مبتنی بر قرارداد» گفت:پیش بینی می شود در اجرای طرح زعفران،گوجه،خرما و برنج در طرح کشت مبتنی بر قرارداد،حدود ۶۰هزار شغل تثبیت و نزدیک به ۱۵هزار اشتغال جدید ایجاد شود.

در راستای سیاست های اشتغالی وزارت کار سال گذشته برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری با تخصیص منابعی از صندوق توسعه ملی به میزان 1.5 میلیارد دلار با عاملیت چهار بانک و موسسه عامل کلید خورد.
 بخش کشاورزی از آن جهت اهمیت دارد که می تواند در اقتصاد کشورنقش موثری داشته باشد، زیرا این بخش کمترین وابستگی را به منابع دولتی دارد؛ اما تولید کنندگان این بخش در سخت ترین شرایط مشغول تولید هستند و متأسفانه در راستای بی توجهی مسئولان صدای آنها برای حل مشکلات تولید به جایی نمی رسد و این بخش مورد غفلت واقع شده است.
«کشت مبتنی بر قرارداد» یا «کشت مبتنی بر سفارش» طرحی در راستای طرح اشتغال روستایی است که بر اساس آن بیش از 15 هزار فرصت شغلی جدید و60هزار اشتغال ناشی از رفع اشتغال ناقص روستایی و افزایش چشمگیر درآمد در این بخش بوجود می‌آید.
رضاتازیکی،مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار وزارت کار با اشاره به اینکه وزرات زراعت افغانستان اعلام کرده که زعفران این کشور برای سومین سال به عنوان بهترین و باکیفیت‌ترین زعفران دنیا شناخته شده است، اظهارداشت: سالهاست که فعالان زعفران  در خصوص پیدا شدن رقیبی تازه برای یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی کشورمان، سخن می گویند.
مدیر طرح  ملی تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) وزارت کار  گفت: صحبت از قاچاق پیاز زعفران، کشت و تولید زعفران در کشور افغانستان، هراز چندگاهی در میان اخبار مختلف به گوش می رسد و بیان آمارهای متفاوت، متناقض و گاه بدون سند و مدرک از تولید و کشت زعفران در افغانستان باعث نگرانی‌هایی شده است.
تازیکی تاکید کرد: باید سعی شود  که با اطلاعات مستند از فعالیتهای انجام شده در کشور افغانستان در خصوص تولید زعفران،  تصمیماتی مناسب برای مقابله با رقیب تازه وارد اتخاذ گردد. امروزه بخش کشاورزی افغانستان تنها حدود 35.5 درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را در بر می گیرد، اما در حقیقت 80 درصد جمعیت افغانستان بطور مستقیم یا غیر مستقیم در بخشهای کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند.
وی درباره تجارت زعفران و کشت زغفران در راستای  طرح «کشت مبتنی بر قرارداد» گفت:برخی از فعالان زعفران در افغانستان زغفران خود را  از ایران به فروش می رساندند. اما در حال حاضر به خاطر تحریم ها شاید نیاز باشد که تجارایرانی ها از افغانستان زغفران خود را به فروش برسانند.
 وی ادامه داد:پروژه ای که وزارت کار در غالب طرح تکاپو دارد. حمایت از دو برند مطرح زغفران یکی از برنامه های وزارت کار است.  یکی از برندها با 5هزار کشاورز و دیگری با 13هزار کشاورز به صورت مستقیم در فصل زغفران قرارداد بسته می شود که از دو ماه دیگر قرار داد آنها اجرا می شود.
    «کشت مبتنی بر قرارداد» طرح جدید در اشتغال روستایی + جزئیات
 تازیکی اظهار داشت: در راستای «کشت مبتنی بر قرارداد»  در گام نخست اتصال کسب و کارها به بازار، قراردادی بین روستائیان و دو شرکت زعفرانی در استان خراسان جنوبی منعقد شد تا محصولات کشاورزان توسط این شرکت خریداری شود؛ از این طریق محصول کشاورزان به صورت استاندارد و خودکار به بازار متصل می شود که این روش بازارسازی برای سایر محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی اجرایی خواهد شد؛ ضمن اینکه در این فرایند تولید استاندارد می شود.
 وی با بیان اینکه امسال در حوزه زغفران محصولات جدید را داریم گفت:امسال 4محصول جدید در حوزه زعفران تولید می شود که یکی از آنها نوشیدنی زعفران است که توسط یکی از همین شرکت هایی که با آن قرار داد منعقد کرده ایم قرار است تولید شود.
مدیرکل طرح ملی توسعه کسب و کار وزارت کار بیان کرد: هر دو شرکت حدود 40 مهندس کشاورزی را به کار می گیرند تا با کشاورزان آموزش های لازم در زمینه نظارت بر کشت زعفران، توسعه زغفران،برداشت وآبیاری و ... را ارائه دهند . از سوی دیگر این شرکت ها زغفران را به قیمت روز از کشاورزان خریدار می کنند. از سوی دیگر این دو شرکت دستگاه های مدرن خشک کنی را سفارش داده اند که در حال ساخت است  و در اختیار این 20 هزار کشاورزی قرار می گیرد که به صورت پایلوت در این طرح شرکت کرده اند. انتظار داریم با این روش حدود 100 هزار مهندس کشاورزی، در استخدام این دو شرکت در بیاید. همچنین دو آزمایشگاه تخصصی گیاه پزشکی و زغفران توسط این دوشرکت راه اندازی و از سوی وزارت کار و وزارت جهاد حمایت می شود. از دیگر حمایت های وزارت کار از این دو شرکت این است که  تا  5سال با حمایت بانک کشاورزی وبانک توسعه تعاون این دوشرکت تسهیلات خرید زغفران دریافت می کنند.
 وی ادامه داد: قرار است در محصولات دیگر مانندبرنج ،گوجه فرنگی ،خرما، شیلات این طرح را اجرا کنیم. قرار است مانند طرح توسعه زعفران در راستای «کشت مبتنی بر قرارداد» گوجه فرنگی در استان گلستان و کرمانشاه، برنج در استان مازندران، خرما در بوشهراجرا شود.
وی گفت:  اجرای پروژه گوجه فرنگی در کرمانشاه به صورت پایلوت آغاز شده است. بقیه پروژه ها نیز تا یک ماه آینده آغاز می شود. انتظار داریم در طرح هایی که به صورت پایلوت انجام می دهیم بیش از 60 تا 80هزار کشاورز تحت پوشش قرار بگیرند.موضوع بیکاری در روستاها به معنای بیکاری مطلق نیست، بیشتر اشتغال ناقص و کمبود درآمد است. با اجرای این روش 80درصد اشتغال ناقص کشاورزان از بین می رود ودر واقع تثبیت اشتغال انجام می شود که ناشی از افزایش عملکرد در هکتاری که دارند است. در اجرای پروژه  گوجه فرنگی و محصولات دیگر ذخیره آب خواهیم داشت،این اثرات جمعی طرح  است. در اجرای این طرح ها پیش بینی می شود حدود 60هزار شغل تثبیت و نزدیک به 15هزار اشتغال جدید ایجاد شود. تسهیلاتی که به این طرح ها داده می شود،در مجموع طرح ها کمتر از 500 میلیارد تومان است که مبلغی بسیار اندکی است. پیش بینی می شود اگر تمام کشاورزان در زیر مجموعه طرح «کشت مبتنی بر قرارداد»  فعالیت کنند،اتفاق بزرگی برای کشور خواهد بود.

(شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷) ۱۹:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها