شنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۸:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۸۴۹۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۵۰ درصد پساب تصفیه‌خانه‌ها در کشاورزی استفاده می‌شود

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب کشور گفت:اکنون­­۱۹۴ تصفیه خانه فاضلاب شهری در کشور درحال بهره برداری است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب شهری را تصفیه وپساب تولید می‌ شود.

بهنام وکیلی، گفت: این مقدار پساب در بخش کشاورزی، صنعت و تغذیه آبخوان ها مصرف می شود. باتوجه به نوع مصرف پساب،­ استانداردهای مورد قبول سازمان محیط زیست رعایت می شود و براساس نوع مصرف استانداردهای متفاوتی نیز برای پساب درنظر گرفته شده است به طور مثال استاندارد کشاورزی با استاندارد محیط زیست و سفره های آب زیرزمینی (آبخوان ها) متفاوت است.
وی ادامه داد: همه­ تصفیه خانه های فاضلاب برای پساب تولیدی خود استاندارد کشاورزی را رعایت می کنند. استانداردهای آب های زیرزمینی (آبخوان ها) سخت گیرانه تر است و از نظر شاخص آلودگی باید استانداردها کاملا رعایت شود.۴۸.۹ درصد جمعیت شهری و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی برخوردار از خدمات بهداشتی فاضلاب هستند و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی نیز از این خدمات برخوردارند.
وکیلی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف پساب در کشاورزی است، افزود: حدود ۵۰ درصد فاضلاب تصفیه شده (پساب) در کشاورزی مصرف و بقیه در بخش صنعت و آب های پذیرنده یا آبخوان ها و سفره های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد. با تصفیه فاضلاب آب مورد نیاز بخش صنعت، آبیاری فضای سبز شهرها و محیط زیست قابل تامین است، این در حالی است که قوانین و دستورالعمل های استفاده از پساب در کشاورزی باید به روز شود و مشارکتی بین ارگان های مختلف در این زمینه بوجود آید چون تصفیه و جمع آوری فاضلاب و خدمات رسانی در این زمینه موضوعی نیست که به صورت انفرادی و فقط مربوط به وزارت نیرو باشد بلکه باید ارگان های نظارتی مثل وزارت بهداشت و محیط زیست باید دست به دست هم بدهند تا در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کنند.
بنا به گفته وزیر نیرو سالانه ۷ میلیارد مترمکعب آب در بخش شرب مصرف می شود و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تولید می شود که تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در تصفیه خانه های فاضلاب تصفیه و مجددا از آن استفاده می شود.

(شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷) ۱۸:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها