پنج شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۷ / ۲۱:۵۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۸۴۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس اقتصاد

۵ درصد واحدهای تولیدی، ارز دولتی دریافت نکرده‌اند

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: در حال حاضر ۵ درصد از واحدهای تولیدی نتوانسته‌اند از ارز دولتی برای مواد اولیه و ماشین‌آلات استفاده کنند.

حسین پیرموذن ظهر امروز در سومین نشست شورای هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی منطقه شمال‌غرب، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کشور در شرایط عادی قرار ندارد بلکه  در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، به همین دلیل درخواست‌ها باید بر اساس شرایط کشور باشد تا دولت بتواند به آن رسیدگی کند.
این مسئول ادامه داد: بحث ارز امروز مهم‌ترین بحث اقتصادی است و اعتراضات و مشکلات موجود در بحث ارز به دولت اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سال گذشته ۱۰۵ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی ایران بوده است، افزود: از این تعداد ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی است که ۷ تا ۸ درصد این صادرات مربوط به درآمد بخش خصوصی است. از صادرات انجام شده ۹۰ میلیارد دلار مربوط به درآمد دولت و حدود ۱۳ میلیارد دلار مربوط به بخش خصوصی است. همچنین سال گذشته واردات همه اقلام ۵۲ میلیارد دلار بوده است.
پیرموذن خاطرنشان کرد: بخش‌نامه‌های مربوط به مباحث ارزی، گشایش اسنادی و دیگر موارد در حال بازبینی و تصمیم‌گیری است، به همین دلیل انتظار می‌رود مشکلات و موانعی که به دلیل قوانین به وجود می‌آید، ارائه شود تا بتوان در بازبینی‌ها بهترین تصمیم را گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با بیان اینکه در جلسات نرخ ارز از جانب دولت بین ۴۲۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان اعلام شده، یادآور شد: در حال حاضر ۵ درصد از واحدهای تولیدی نتوانسته‌اند از ارز دولتی برای مواد اولیه و ماشین‌آلات استفاده کنند، البته موافق اینکه سامانه نیما مشکلاتی نیز دارد که باید رفع شود، هستیم.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران، تصریح کرد: بهتر است در شرایط فعلی صرافی‌های مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی دوباره فعالیت خود را آغاز کنند و استانداران در ترخیص کالاها و قطعات ماشین‌آلاتی که تاریخ قبض انبار آنان در گمرک قبل از قانون جدید است، همکاری کنند.
در ادامه این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: در حال حاضر کشور و اقتصاد در شرایط حساسی است و بارها گفته شده که نگاه دولت برای حل مشکلات است، البته امیدواریم که در جلسات بعدی شاهد حضور همه استانداران منطقه شمال‌غرب کشور باشیم.
غلامحسین جمیلی ادامه داد: برای اینکه نگاه توسعه‌ای به منطقه شمال‌غرب محقق شود باید به اتاق‌های بازرگانی به عنوان شتاب‌دهنده نگاه شود و استانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای اتاق بازرگانی منطقه شمال‌غرب هماهنگی خود را افزایش دهند.
وی افزود: برای اینکه ایران به سرنوشت کشورهایی همچون شوروی، زیمباوه، یونان و ونزوئلا دچار نشود باید نظام اقتصادی خود را تغییر داده و مسیر پویایی را که کشورهایی همچون ترکیه، سنگاپور و گرجستان طی کرده‌اند، را طی کنند تا بتواند از تلاطم خارج شوند.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان، یادآور شد: اگر به دنبال کارآمدی اقتصاد هستیم باید به بخش ‌خصوصی اعتماد شده و تصدی‌گری واحدهایی که به دست دولت با اشکال انجام می‌شود، به بخش خصوصی واگذار شود.

(پنج شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷) ۲۱:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها