چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۸۴۴۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

هیات تجاری - فناوری ایران به شرق آفریقا اعزام می‌شود

با توجه به ظرفیت‌های جذب بالای فناوری در قاره آفریقا مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در نظر دارد هیات تجاری - فناوری را به شرق آفریقا اعزام کند.

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد هیات تجاری - فناوری متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بویژه در حوزه‌های کشاورزی (ماشین‌آلات و نهاده)، سلامت (دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی)، فناوری اطلاعات، ماشین‌آلات صنعتی، مصالح ساختمانی و پلیمر، صنایع معدنی و صنایع تبدیلی را به سه کشور آفریقایی اتیوپی، اوگاندا و کنیا اعزام کند.

این برنامه که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و نمایندگانی از بانک توسعه صادرات ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، طی روزهای 12 تا 16 شهریورماه امسال برگزار خواهد شد، شامل نشست‌های تجاری مشترک با شرکت‌های متناظر آفریقایی و بازدیدهای صنعتی و تجاری است.

بر اساس این گزارش، قاره آفریقا با جمعیت 1.1 میلیارد نفر و سرشار از ذخایر عظیم طبیعی و معدنی، دارای نرخ رشد اقتصادی متوسط بالای 5 درصد است و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این قاره تا سال 2050 به بیش از 29 تریلیون دلار افزایش یابد. این قاره دارای ظرفیتهای بالایی برای صادرات محصولات و فناوری توسط شرکتهای فناور و دانش‌بنیان است. سرمایه گذاری‌های عظیم کشورهایی نظیر چین، هند، ترکیه و اعضای اتحادیه اروپا در کشورهای مختلف این قاره حکایت از این مساله دارد که این قاره ظرفیت جذب بالای فناوری دارد.

کشور اتیوپی با جمعیت بیش از 100 میلیون نفر جمعیت و نرخ رشد اقتصادی بالای 11 درصد که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 ادامه یابد، دارای واردات افزون بر 19 میلیارد دلار در سال 2017 است که سهم ایران تنها 38 میلیون دلار است. با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که این کشور در سطح کلان تعریف کرده، به عنوان اولین مقصد سفر در نظر گرفته شده است. برنامه ملاقات با مدیران کمیسیون سرمایه‌گذاری این کشور نیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرمایه‌گذاری در این کشور، در دستور کار این سفر قرار دارد.

کشورهای کنیا و اوگاندا به عنوان کشورهای دارای اولویت تجاری در شرق آفریقا توسط ستاد آفریقا شناسایی شده‌اند. حضور چشمگیر مسلمانان در کنیا بعنوان کشوری که 17.6 میلیارد دلار در سال 2016 واردات داشته، می‌تواند بعنوان بستر و پل ارتباطی برای افزایش میزان صادرات ایران از 126 میلیون دلار فعلی را فراهم آورد. برگزاری نشست تجاری بین شرکتهای ایرانی و تجار کنیایی برنامه اصلی این کشور است.

همچنین اوگاندا که دارای روابط سیاسی مناسبی با ایران است، سالانه 5.5 میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از صادرات به این کشور تنها 2.2 میلیون دلار و محدود به برخی داروهای ژنریک است. برگزاری نشست تجاری بین شرکتهای ایرانی و اوگاندایی از اهم برنامه‌های هیات در این کشور خواهد بود.

بر اساس اعلام معاونت علمی، متقاضیان حضور در این برنامه می‌توانند از طریق پورتال کریدور صادرات به نشانی bizservices.ir آمادگی خود جهت حضور در این برنامه را حداکثر تا 25 تیرماه 1397 اعلام کنند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت توضیحات بیشتر با تلفن‌های 16-63103114 تماس بگیرند.

(چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها