چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۸۴۳۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

بازار برنج در انتظار محصول جدید

بازار برنج در استان گیلان که طی ماه های اخیر و با شروع فصل کشت، دچار رکود و توقف خرید و فروش شده؛ در انتظار محصول جدید است تا رونقی دوباره و جانی تازه بگیرد.

امسال 238 هزار هکتار زمین حاصلخیز گیلان زیر کشت برنج رفت که از این میزان، حدود 116 هزار هکتار با ماشین و بقیه به صورت سنتی نشاء کاری شده است. از مجموع شالیزارهای استان، 180 هزار هکتار از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از هشتم اردیبهشت ماه آغاز شد. برای کشت برنج ابتدا 2 مرحله شخم (زمستانه و بهاره) در زمین های شالیزاری از ابتدای دی تا اواخر فروردین ماه انجام و پس از این مراحل، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت است و پس از آن تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول انجام می شود.
هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی استان، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.

**تمامی اراضی شالیزاری گیلان زیر کشت برنج
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: طی سال زراعی جاری، 238 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان ، زیر کشت برنج رفته که نسبت به سال زراعی گذشته تغییری نداشته است.
ابراهیم اکبرزاده پیش بینی کرد که در سال جاری، یک هزار و 180 تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان به دست آید.
به گفته وی، با توجه به گرم شدن هوا ، رسیدن ساعت های آفتابی و درجه حرارت به حد مطلوب، در زمان حاضر شرایط جوی برای تولید برنج مطلوب و برآورد ما این است که این شرایط ، تا پایان فصل زراعی ادامه داشته باشد.

**بازار برنج گیلان در انتظار محصول جدید
گزارش خبرنگاران ایرنا در سراسر استان حاکی از رکود در بازار برنج و انتظار تاجران و خریداران برای به بار نشستن محصول جدید و ورود آن به عرصه خرید و فروش است.
براساس این گزارش، برنجی از برداشت سال گذشته در شالیکوبی های استان وجود ندارد و صاحبان کارخانه های شالیکوبی نیز در تدارک ورود محصول جدید هستند با این وجود، در واحدهای صنفی برنج فروشی گیلان رقم های کیفی هاشمی هر کیلوگرم بین 10 تا 12 هزار تومان، علی کاظمی بین 9 تا 10 هزار تومان و صدری بین 13 تا 15 هزار تومان به فروش می رسد.
ارقام حسنی و بینام هر کیلوگرم بین هشت تا 9 هزار تومان و سایر ارقام پرمحصول از جمله خزر، نعمت و شیرودی نیز هر کیلوگرم هشت هزار تومان فروخته می شود.
حسن شیردل گورابی یکی از کشاورزان برنج کار شهرستان شفت در غرب استان گیلان که تمامی اراضی شالیزاری خود را برنج هاشمی کشت کرده، به ایرنا گفت که خوشه های برنج نمایان شده و تا 30 روز دیگر، کار برداشت را آغاز می کنم.
وی وضعیت محصول طی سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته را مناسب تر توصیف و اضافه کرد: شرایط مساعد جوی و گرمای زیاد ، موجب شده که امسال با آفت مواجه نباشیم.
این کشاورز برنج کار با بیان اینکه برنجی از سال گذشته در شالیکوبی ها موجود نیست، وضعیت خرید و فروش این محصول در بازار را راکد عنوان کرد و گفت: دست اندرکاران تجارت برنج، منتظر ورود برنج تازه هستند و بر این اساس، عرضه و تقاضا رونق می گیرد.
حسن باربد سالکویه کشاورز اهل شهرستان لنگرود در شرق استان گیلان نیز اظهار داشت: تا حدود 25 روز دیگر، برداشت محصول خود که همه رقم هاشمی است، شروع می کنم.
وی نیز وضعیت خرید و فروش برنج در بازار را کم رونق دانست و افزود: انتظار داریم با ورود محصول جدید، بازار رونق بگیرد اما به لحاظ قیمتی، شاهد افزایش چشمگیری نخواهیم بود.
این کشاورز لنگرودی اضافه کرد: در زمان حاضر ، برنج هاشمی در برخی واحدهای صنفی برنج فروشی هر کیلوگرم 10 هزار تومان معامله می شود که با توجه به کمبود آن در بازار، بایستی قیمتی بیشتر از این داشته باشد تا پس از ورود برنج جدید و عرضه بالاتر، قیمت ها فروکش کند.
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.
بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
سال 1395 نیز نخستین رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه، در رشت برداشت شد که از خصوصیات بارز رقم گیلانه، پا کوتاهی، زودرسی و کیفیت پخت بسیار مطلوب همانند ارقام محلی ایرانی با عملکرد بیشتر از ارقام بومی است.

(چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها