چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۸۴۳۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
خانه ملت
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تعطیلی بسیاری از پروژه های ماهی در قفس/سال ۱۴۰۰ باید ۲۰۰ هزارتن ماهی در دریا تولید شود

نماینده مردم رشت در مجلس، از تعطیلی بسیاری از پروژه های ماهی در قفس و تولید خاویار در روستاها انتقاد کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی  با اشاره به کند شدن روند توسعه پرورش ماهی در قفس، گفت: در برنامه ششم توسعه تاکید شده است که حدود 200 هزار تن ماهی در قفس تا پایان برنامه تولید شود؛ اما متاسفانه روند فعالیت تولید این نوع ماهی کند شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: در گذشته قفس هایی تولید می شد که در امواج دریا می شکست و یا مشکل زنگ زدگی و آلودگی را داشت و یا اینکه جلبک ها این قفس ها را احاطه می کردند، اما در حال حاضر تکنولوژی از برخی کشورها همانند سوئد و بلژیک وارد شده که برای پرورش ماهی در قفس مناسب است.

پرورش ماهی در دریا و قفس یک فعالیت بسیار مقرون به صرفه است

 وی ادامه داد: زمانی فعالیت روی ماهی در قفس توسعه یافته بود، اما دوباره این موضوع در کشور رها شد که باید با اقداماتی جدید انگیزه برای توسعه این پروژه شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پرورش ماهی در دریا و قفس یک فعالیت بسیار مقرون به صرفه بود، یادآور شد: با پرورش ماهی در قفس می توانستیم گونه های مختلف دریایی را در یک امنیت دریایی پرورش دهیم تا در چرخه خوراک سایر ماهی ها قرار نگیرند.

ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در بحث پرورش ماهی در قفس عقب مانده است


وی با تاکید بر اینکه ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در بحث پرورش ماهی در قفس عقب مانده است، افزود: پروژه ماهی در قفس در ایران مورد بی توجهی قرار گرفته است، ظاهرا برای هر پروژه ای در ایران باید هر از چندگاهی تلنگری جدید زده شود، چراکه اکنون بحث پرورش ماهی در دریا نیز رها شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه یکی از کارهای خوب که در روستاها صورت می گرفته و متوقف شده پرورش ماهیان خاویاری است، ادامه داد: در گذشته کشاورزان در کنار گندم و برنج در باغ و حیاط خود ماهیان خاویاری پرورش می دادند، اما به دلیل عدم تامین بچه ماهی، تغذیه و عدم خرید تضمینی این پروژه نیز رها شده است.

تعطیلی پروژه های پرورش خاویار در روستاها

وی اظهار داشت: در گذشته مردم در حیاط خانه و در مزارع کشاورزی طیور و دام نگهداری می کردند، اما در طی چند سال اخیر بزرگترین ماهیان خاویاری را در باغ های خود نگه می داشتند که این پروژه نیز تطیل شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دلیل تعطیلی پروژه پرورش خاویار در حیاط منازل را جویا شدم که عنوان کردند که قبلا از این پروژه ها حمایت می شده است؛ اما اکنون کسی از این پروژه ها حمایت نمی کند در حالی که ماهی خاویاری پس از یک دوره رشد باید توسط شیلات خریداری شود.

(چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها