یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۸۳۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل دامپزشکی مازندران مطرح کرد:

بیماری "زبان آبی" در مازندران کنترل شد

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به شیوع محدود بیماری "زبان آبی" در بین دام های سبک و سنگین، اظهار کرد: این بیماری با شروع گرما و در فصل بهار و تابستان، بین دام های سبک و سنگین به خصوص گوسفند خودنمایی می کند.

حسین رضوانی با بیان اینکه بیماری زبان آبی اولین بار است که در استان شایع شده، اظهار کرد: بیماری های همچون تب برفکی و تب کریمه کنگو به گونه ای هستند که هر سال شیوع آن ها را پیش بینی می کنیم اما بیماری زبان آبی هر چند سال یکبار و به صورت کاملا محدود شیوع پیدا می کند که قابل درمان و کنترل است.
وی انتقال بیماری زبان آبی را پشه کولیکوئیدس دانست و تصریح کرد: این بیماری روی زبان، دهان و سر دام خودنمایی می کند که موجب بی حالی و بی رغبتی در غذا خوردن، لنگش و تورم در دهان دام می شود.
رضوانی با اشاره به اینکه بیماری زبان آبی مشترک بین انسان و دام نیست، خاطر نشان کرد: بیماری زبان آبی با شستشو، سم پاشی و ضدعفونی نقاط درگیر که منجر به حذف ناقل می شود قابل درمان است.
وی با بیان اینکه این بیماری در منطقه چهاردانگه و دودانگه شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: در اولین ساعت اطلاع از شیوع این بیماری در 20 روستای منطقه چهار دانگه و دوانگه ساری،  جلسه ای را با حضور فرماندار در فرمانداری ساری برگزار کردیم و با همراهی بخشداری و دهیاری روستاهای درگیر، اقدام به سم پاشی کردیم که پس از مدتی، سرعت انتقال این بیماری کاهش یافت و اکنون در کنترل کامل است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران احتمال درگیری دام با بیماری ها را در فصل بهار و تابستان به دلیل شروع گرما زیاد دانست و اظهار کرد: دامداران با شروع فصل گرما می بایست مرتب محیط دامداری را شست و شو و ضدعفونی کنند، عدم رعایت نکات بهداشتی یقینا احتمال بروز بیماری های تب برفکی و تب کریمه کنگو را افزایش خواهد داد.
وی با بیان اینکه هیئت دولت  در سال 88 یارانه سم های دامی را حذف کرد، گفت: مرغدار و دامدار باید با هزینه شخصی محوطه فعالیتش را شست و شو و ضد عفونی کند تا احتمال درگیری با بیماری کاهش یابد.
رضوانی با اشاره به قیمت پایین سم و عدم توجه دامداران به سم پاشی محیط دامداری ها، تصریح کرد: هزینه یک لیتر سم 50 هزار تومان است که دامدار می توانند چند بار مصرف کند، وقتی دامدار با 50 هزار تومان می تواند دام سنگین ده میلیون تومانی خود را از انواع بیماری ها مصون کنیم چرا نسبت به این مهم غفلت می کند؟
مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: سم پاشی برای دام ضرر ندارد اما توصیه می کنیم قبل از عملیات سم پاشی، دام ها از محیط دامداری خارج شوند.
وی با بیان اینکه بیماری های دامی قبال درمیان است، اظهار کرد: بیماری های دامی قابل درمان و کنترل است اگر دامداران به موقع اطلاع دهند یقینا قابل درمان خواهد بود.
رضوانی با اعلام آمادگی کامل اداره کل دامپزشکی استان در مبارزه و مقابله با تب برفکی و تب کریمه کنگو، اظهار کرد: احتمال درگیری غرب استان با تب کریمه کنگو بیشتر از دیگر نقاط استان است از این رو بیشتر از ظرفیت پیش بینی شده امکانات تقابلی با این بیماری را در اختیار ادارات دامپزشکی غرب استان قرار دادیم.
وی افزود: بیشترین بازه درگیری با تب کریمه کنگو در تابستان و نهایتا تا اواخر مرداد ماه است، تاکنون شیوع تب کریمه کنگو به شهریور ماه نرسیده است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان تاکید کرد: دامداران در صورت بروز هرگونه مشکلی می توانند در شهرستان ساری با شماره 1512 و در شهرستان ها با شماره 3342291 تماس حاصل کنند و مراتب را به ستاد شبانه روزی مستقر در اداره کل دامپزشکی مازندران اطلاع دهند.

(یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها