شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۷
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۷۸۳۰۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
احمد دادخواه، مدیر عامل شرکت "احمد ایرانیان شایان"؛

وزارت بهداشت فعلی مانع رشد صنعت دمنوش کشور است/چرا از مزیت کشور در تولید گیاهان دارویی غفلت می‌شود؟

مدیر عامل "چای احمد" با انتقاد از سیاست وزارت بهداشت درباره گیاهان دارویی می‌گوید مشکل نگرشی موجود در این وزارتخانه نسبت طب سنتی و گیاهان دارویی مانع رشد صنعت دمنوش‌ها است

احمد دادخواه با اشاره به سرمایه گذاری مجموعه متبوعش در حوزه دمنوش‌ها گفت: «شرکت چای احمد دادخواه نزدیک به ۶۰ سال است که در حوزه تولید، بسته‌بندی و فراوری چای فعالیت دارد. این موضوع در خاندان ما موروثی است. ابتدا پدر ما در این حوزه فعال بودند، سپس برادران بزرگتر ما و اکنون هم بنده به فعالیت در این حوزه ادامه می‌دهم.»
 
این فعال صنعت چای و دمنوش افزود: «حوزه فعالیت ما نوشیدنی‌های گرم است که در حوزه چای با برند قدیمی‌احمد دادخواه و در صنعت دمنوش‌ها با برند دکتر بست فعال هستیم. ما قصد داریم که در حوزه کاشت، نگهداری و برداشت، بسته بندی و صادرات دمنوش‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که به عنوان یک پایلوت موفق در ایران شناخته شویم.»
 
او با بیان اینکه برای بالا بردن کیفیت محصولات دمنوش فعالیت خودمان در این حوزه را از  پایه یعنی تولید این محصولات آغاز کرده ایم گفت: «حدود ۵۰۰ هکتار زمین برای کشت داروهایی گیاهی تخصیص داده ایم که در بخشی از آن به طور دیم و در بخشی دیگر به طور گلخانه ای گیاهان دارویی را به عمل می‌آوریم.»
 
شرکت "احمد ایرانیان شایان
 
دادخواه افزود: «کشت بعضی از گیاهان دارویی مانند هل و دارچین که ویژه کشورهای شرق دور و هندوستان است، در ایران ساده نیست. به همین دلیل ما بیشتر بر تولید گیاهان دارویی خاص ایران مانند پونه، سنبل الطیب، گل گاو زبان و… متمرکز هستیم.»
 
وزارت بهداشت مفاخر طب سنتی ایران را قبول ندارد
 
دادخواه با بیان اینکه صادارت دمنوش‌ها می‌تواند ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد، به پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: «مصرف دمنوش‌ها و داروهای گیاهی در بعضی نقاط جهان از جمله ایران و کشورهای اروپایی از اقبال روز افزونی برخوردار شده است و در بعضی از دانشگاه‌ها از جمله در روسیه، کانادا و حتی آلمان درباره آنها در قالب طب سنتی تدریس می‌شود.»
 
این فعال صنعت نوشیدنی‌های گرم کشور گفت: «ما درحوزه گیاهان دارویی به شرط آنکه دیده شویم و به ما اجازه فعالیت داده شود از ظرفیت بسیار بالایی برخورداریم. برای مثال وزارت بهداشت با طب سنتی و گیاهان دارویی بدون هیچ دلیل منطقی مخالفت شدیدی داشته‌اند و دارد. این نوع مخالفت‌ها کار را برای فعالان حوزه دمنوش‌ها سخت می‌کند. این مخالفت‌ها تنها دست و دل کشاوزران و تولیدکنندگان داخلی را سست و سرد می‌کند.»
 
او افزود: «متاسفانه وزارت بهداشت گویا طب سنتی را به هیچ عنوان قبول ندارد و امثال ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی را به رسمیت نمی‌شناسد. این در حالی است که این مفاخر ایرانی در همه جای دنیا اعتبار دارند و به رسمت نشناختن آنها به نوعی احترام نگذاشتن به تاریخ و فرهنگ کشور خودمان است.»
 
دادخواه با تاکید بر اینکه طب سنتی مبتنی بر گیاهان دارویی برتری‌هایی بر طب جدید و درمان‌های مبتنی بر داروهای شیمیایی دارد، گفت: «برای مثال کارشناسان طب سنتی می‌گویند در طب جدید هیچ دارویی شیمایی برای عارضه سردی مزاج وجود ندارد اما به این موضوع در طب سنتی توجه ویژه‌ای شده است.»
 
وزارت بهداشت فعلی نمی‌تواند متولی صنعت دمنوش کشور باشد
 
دادخواه که نسبت به عملکرد وزارت بهداشت درباره دمنوش‌ها و صنعت گیاهان دارویی گلایه‌هایی زیادی داشت، ادامه داد: «برای شکوفایی صنعت دمنوش‌ها در ایران، وزارت بهداشت فعلی با این رویکرد و دیدگاه نمی‌تواند و نباید متولی این صنعت باشد زیرا نه علاقه‌ای به این حوزه دارند و نه اطلاعات مناسبی دارند اما درباره این صنعت نظر می‌دهند و مانع تراشی می‌کنند.»
 
او افزود: «برای مثال شما به عنوان یک فعال این حوزه قصد دارید با استفاده از تکنولوژی روز گل گاو زبان با کیفیت تولید کنید و روی بسته‌بندی آن بنویسید گل گاو زبان با خاصیت آرام‌بخشی اما وزارت بهداشت اجازه این کار را هم به شما نمی‌دهد و به نوعی مانع ارتباط موثر تولید کننده با مشتری و فراتر از آن شکل گیری روند درست بازاریابی و برندسازی دمنوش‌ها می‌شود و به صنعت دمنوش‌ها و طب سنتی ضربه می‌زند. کارشناسان وزارت بهداشت در توجیه مساله این پرسش را مطرح می‌کنند که چه کسی می‌داند گل گاو زبان آرام بخش است؟! این پرسش برای من ایرانی با تاریخ غنی در حوزه طب سنتی به شدت آزار دهنده است. از آن طرف همین عنوان آرام‌بخشی به سهولت و زیبایی روی محصولات شیمیایی قرار می‌گیرد.»
 
 
 
سیاست‌های غلط باعث افزایش قیمت دمنوش‌ها در بازار شده است
 
دادخواه تاکید کرد که برای دادن مجوزهای تولید و تبلیغات و انجام سایر فرایندهای صنعت دمنوش‌ها به جای متخصصان طب جدید باید از افراد آگاه به طب سنتی در وزارت بهداشت استفاده شود.
 
او با بیان به اینکه سیاست‌های غلط مورد اشاره روی بازار دمنوش‌ها تاثیر منفی گذاشته است، گفت: «گل گاو زبان گیاه مسکن و آرام بخشی است اما قیمت آن تا کیلویی ۴۰۰ هزار تومان بالا رفته است. در صورتی که قیمت واقعی آن باید ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان باشد. ریشه این افزایش قیمت عدم حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است. شما ببینید در حوزه زعفران اقدامات اصلاحی خوبی صورت گرفت و با دیده شدن عملکردها و فعالیت‌های کشاورزان و تولیدکنندگان و حمایت از آنها و افزایش تولید و کیفیت آن، قیمت این محصول از ۷ تا ۸ میلیون به ۵ تا۶ میلیون کاهش پیدا کرده است.»
 
این فعال صنعت نوشیدنی گرم در ادامه این گفتگو به بیان انتظاراتش از سایر دستگاه‌های دولتی پرداخت و گفت: «وزارت جهاد و کشاورزی می‌تواند بهتر از تولیدکنندگان و کشاورزان در حوزه تولید و عرضه گیاهان دارویی حمایت کند. همه جای ایران امکان کاشت و تولید این گیاهان وجود دارد اما این مزیت عالی گاهی فراموش می‌شود. وزارت جهاد می‌تواند با اعطای تسهیلات مناسب به جهانی شدن این صنعت در ایران کمک کند نه اینکه ما مجبور شویم محصول از خارج بیاوریم در ایران بسته‌بندی کنیم یا حتی محصولات را با بسته‌بندی از خارج وارد کنیم و از آن طرف زمین‌ها و مزارع کشت داروی گیاهی در کشور خودمان تعطیل شود.»
 
دادخواه افزود: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هم می‌تواند با ایجاد آزمایشگاه مناسب و واردات دستگاه‌های به روز که در کشور موجود نیست به صنعت دمنوش‌ها و گیان دارویی کشور کمک ویژه‌ای داشته باشد و آن را تقویت کند.»
 
او در پایان بر ضرورت همکاری میان وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی و همچنین حمایت رسانه‌ها برای شکوفایی صنعت دمنوش‌ها و گیاهان دارویی ایران گفت: «اگر این هماهنگی صورت بگیرد ما در خاورمیانه استعداد لازم به لحاظ دارا بودن زمین پهناور و تنوع گیاهی و آب هوایی برای پایلوت شدن را داریم.»
(شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷) ۱۴:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها