شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۷ / ۰۱:۴۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۸۲۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
اقتصاد نمایشگاه
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
رییس هیات مدیره صنایع غذایی گلها:

تولید در اقتصاد ایران به‌شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای وابسته است

مهدی کریمی تفرشی، ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی و هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان، نایب‌رییس انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: تولید در اقتصاد ایران به‌شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی باعث افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع خواهد شد.

بسیاری از ما با شنیدن نام گلها تجسمی از غذاهای لذیذ و خوش‌رنگ و بو به ذهن‌مان خطور می‌کند. این برند خوشنام طی سال‌های فعالیت توانسته با چاشنی‌های خود به‌خوبی در دل همگان جا باز کند که انتخاب به عنوان برند محبوب مصرف‌کنندگان در سال ۹۶ تاییدی بر این امر است. گلها به عنوان یک برند پیشرو به‌ویژه در صنعت ادویه‌جات، چاشنی‌ها، آردها، غلات و حبوبات بالاترین تنوع را در تولید انواع محصولات غذایی و سهم بسیار مهمی از بازار صنعت غذای کشور را به خود اختصاص داده و با تولید غذاهای نیمه‌آماده، سبد محصولات خود را روز به روز کامل‌تر می‌کند.
 
گلها طی سه نسل از سال ۱۳۱۸ تاکنون فعالیت داشته و یادگاری از ایام گذشته تاکنون است. موفقیت‌های صنایع غذایی گلها در کسب افتخارات و محبوبیت در دل همگان بیش از هر چیز مرهون تلاش دکتر مهدی کریمی تفرشی ریاست هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها، تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی و هیات مدیره خانه صنعت است که به‌رغم جوانی در انجمن‌ها و تشکل‌های بسیاری فعالیت دارد و در نسل سوم گلها با همراهی این مجموعه روز به روز بر موفقیت‌های آن افزوده است. نمایشگاه اگروفود بهانه‌ای است تا ضمن آگاهی از آخرین تولیدات گلها، از تجربه‌های ذی‌قیمت این مدیر توانا در تولید و تجارت بهره‌مند شویم و تحلیلی از شرایط کنونی حاکم بر این صنعت و راه حل خروج از بحران‌های اخیر داشته باشیم.
 
 
 
با توجه به اهمیت صنایع غذایی در کشور و محبوبیت گلها در دل مشتریان، شرکت گلها چه جایگاهی در این بازار دارد؟
 
مجمتع صنایع غذایی گلها با افتخار حضور سه نسل و بیش از پنجاه سال حضور پر افتخار در صنعت غذای ایران یکی از پر قدمت‌ترین برندهای نام‌آشنای صنایع غذایی ایران است که از دیرباز تا امروز میهمان بی‌بدیل سفرهای مردم شریف ایران بوده و افتخار ما این است که کودکان دیروز، مادران و پدران امروز و آینده‌سازان این مملکت و تمامی نسل‌های میهن عزیزمان با گلها رشد کرده‌اند و طعم آشنای آن را به خاطر می‌سپارند.
 
صنایع غذایی گلها با کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی و دارا بودن متنوع‌ترین سبد غذایی جایگاه ویژه‌ای در صنعت غذای ایران دارد و به عنوان یک برند پیشرو به‌ویژه در صنعت ادویه‌جات، چاشنی‌ها، آردها، غلات و حبوبات بالاترین تنوع را در تولید انواع محصولات غذایی و سهم بسیار مهمی از بازار صنعت غذای کشور را به خود اختصاص داده است.
 
مهم‌ترین دستاورد گلها در سال ۹۶ چه بوده است‌؟
 
سال ۹۶ سالی پر فراز و نشیب برای تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کشور بود و صنعت‌گران کشورمان همچون همیشه به‌رغم مشکلات و موانع موجود همچنان تلاش کردند تا محصولی باکیفیت به مردم عزیزمان عرضه کنند. به‌ویژه در صنعت غذا به عنوان صنعت مادر و کلیدی این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و تامین غذای با‌کیفیت برای مردم نیاز اساسی کشور و همواره در اولویت تولیدکنندگان بوده است. برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی و حضور پرررنگ‌تر شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه‌ها و ارتباطات خوب با تجار و بازرگانان به تجارت بین‌المللی کمک شایان توجهی کرده است.
 
کسب انواع افتخارات و جوایز مختلف ملی و بین‌المللی‌ و افتخار انتخاب به عنوان برند محبوب مصرف‌کنندگان در سال ۹۶ که همچون همیشه حاکی از اعتماد مشتریان و مصرف‌کنندگان فهیم بوده، از مهم‌ترین و شیرین‌ترین دستاوردهای صنایع غذایی گلها بوده است. ضمن این‌که به کمک نیروهای متخصص و با تجربه و واحد تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت توان‌مند این مجموعه، صنایع غذایی گلها در مسیر توسعه، تولید محصولات با‌ کیفیت بالا و به‌روز کردن بسته‌بندی و فناوری‌های تولید گام‌های خوبی برداشته است.
 
مهم‌ترین برنامه‌های گلها برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال در سال ۹۷ چیست‌؟
 
ارتقای کیفیت کالاها و محصولات داخلی از مهم‌ترین ضروریات در ایجاد جایگاه مناسب برای محصولات ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی و نیز در اذهان مصرف‌کنندگان و در واقع احترام به اعتماد و انتخاب آن‌هاست. در اولویت قراردادن سلامت و سبک زندگی سالم مردم و عرضه کالا و خدمات با کیفیت جهت رفاه آن‌ها باید سرلوحه کار تمامی تولید‌کنندگان، صنعت‌گران و ارائه‌دهندگان خدمات قرار بگیرد تا مردم با اطمینان و رغبت به سمت انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی سوق یابند. با توجه به توجه خاصه رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای ایرانی و نقش بسیار حساس و موثر حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی در اشتغال‌آفرینی و ایجاد ارزش‌افزوده به‌ویژه در شرایط اقتصادی خاص کنونی کشور از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف ما در سال پیش رو تولید محصولات و ارائه کالاهایی است که در خور ملت شریف ایران باشد؛ چرا که بدیهی است مردم زمانی به سمت مصرف کالاهای ایرانی خواهند رفت که تمام شاخص‌های قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی را از لحاظ کیفیت و قیمت داشته باشند و تولیدکنندگان باید این اصل مهم را در نظر بگیرند.
 
برای نمایشگاه اگروفود ۲۰۱۸ چه محصول جدیدی معرفی خواهید کرد؟
 
بسیاری از محصولات گلها بنا بر خواست، نظرات و سلیقه و ذائقه مشتریان و مصرف‌کنندگان عزیز و فهیم گلها که همواره پشتیبان و راهگشای ما بوده‌اند به‌روز شده یا با تغییرات جدیدی در بسته‌بندی عرضه می‌شوند. طعم‌های جدید پودر کیک گلها مانند کیک براونی با بسته‌بندی‌های جدید و زیبا از جمله این کارهای جدید قابل ارائه است.
 
آینده صنعت غذای کشور را چه‌گونه می‌بینید و چه چشم‌اندازی برای بِرند صنایع غذایی گلها متصور هستید؟
 
با پیشرفت‌هایی که با سرعت چشم‌گیر در زمینه دانش و فناوری‌های نوین در حال انجام است، پیش‌بینی می‌شود کشور ما به‌زودی به یکی از قطب‌های صنعتی و علمی دنیا در این زمینه تبدیل شود. حضور هر چه پررنگ‌تر نخبگان و دانشمندان و دانش‌پژوهان در مدیریت، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی سیاست‌های اقتصادی و صنعتی به رشد و پیشرفت هر چه بیش‌تر کشورمان و نزدیک‌تر شدن به افق روشن شکوفایی اقتصادی و درخشش میهن عزیزمان بر قله‌های افتخار کمک خواهد کرد.
 
از مسئولان دولتی و نظام بانکی برای توسعه کسب و کارتان چه انتظاری دارید؟
 
بی‌شک برای رونق تولید و توسعه اقتصادی میهن عزیزمان تمامی اقشار، سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید در کنار دولت محترم دست به دست هم دهند و کیفیت‌، سلامت و رفاه مردم عزیزمان را هدف اصلی قرار دهند‌. تمامی ارگان‌ها و اتحادیه‌ها و نهادهای خصوصی‌، فعالان و صاحب‌نظران باید به عنوان بازوی توان‌مند دولت در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور سهیم باشند تا در آینده نزدیک بتوانیم شاهد پیشرفت و رشد و توسعه اقتصاد کشور و حل مشکلات و معضلات موجود و حمایت همه‌جانبه مردم از تولید داخلی و حضور پررنگ و موفق‌تر در بازارهای جهانی باشیم‌.
 
بنگاه‌های کوچک و متوسط به طور مستقیم و غیر مستقیم در تولید ملی‌، اشتغال‌زایی و جذب نیروی کار و بهره‌وری نقش قابل توجهی دارند و علاوه بر این می‌توانند کانون اصلی توسعه فناوری و تأمین نیازهای پیچیده و پیشرفته کشورها باشند و حمایت از آن‌ها در رشد و شکوفایی هرچه بیش‌تر صنعت و اقتصاد کشور تأثیر چشم‌گیری دارد. اعطای تسهیلات با تعرفه تولید به واحدهای تولیدی به‌ویژه واحدهای کوچک و متوسط و بنگاه‌های اقتصادی زود‌ بازده در صورتی که روند صعودی و ادامه‌داری داشته باشد می‌تواند به خروج تولید از رکود و تا حدودی رشد صنعت کمک کند‌. تزریق نقدینگی و تأمین منابع مالی می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ تولید را بر طرف سازد و به رشد صنعت کشور کمک کند‌. حمایت و کمک به کارخانجاتی که با فرسودگی ماشین‌آلات و خطوط تولید مواجهند و برای ارتقا و جایگزینی آن‌ها مشکل نقدینگی دارند باید در اولویت برنامه‌های حمایتی دولت محترم قرار بگیرد و بانک‌ها همکاری لازم را در این خصوص انجام دهند و پاسخ‌گویی سریع و به‌موقع داشته باشند.
 
پیش‌بینی شما از تحولات اخیر و تاثیر آن بر صنعت غذا کشور چیست‌؟
 
تولید در اقتصاد ایران به‌شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی باعث افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع خواهد شد. بسیاری از مواد اولیه غذایی ناگزیر است از دیگر کشورها تأمین شود. ضمن این که به‌رغم پیشرفت‌های بسیاری که در صنعت و تکنولوژی کشور و رشد و خودکفایی تولیدات صورت گرفته‌، هنوز ناچار به واردات بسیاری از ماشین‌آلات و دستگاه‌ها از سایر کشورها هستیم‌. بسته‌بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و چاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته‌بندی خود نداریم‌. تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به‌شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد‌، به‌ویژه این‌که تولید‌کننده مجبور است مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند و این قطعاً هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصول را بالا می‌برد‌. تولید‌کننده با در نظر گرفتن توان مالی مردم و حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتی نمی‌تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد‌. ضمن این‌که تولید‌کننده با‌وجدان برای حفظ منافع اقتصادی خود هرگز حاضر به کاستن از کیفیت محصول نخواهد بود‌. افزایش هزینه­‌های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه­ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهم‌ترین تاثیرات نوسان نرخ ارز در اقتصاد کشور است. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به­دلیل حجم بالای نیاز آن‌ها با مشکل مواجه می­شود. ثبات و رشد پایدار اقتصادی از دستاوردهای مهمی است که دولت و تمام ارکان اقتصاد و صنعت کشور باید در راه دستیابی و حفظ آن کوشش و برنامه‌ریزی داشته باشند و امید است با عزم ملی همه جانبه در این راستا به افق روشنی که پیش روی اقتصاد کشور است دست یابیم.
(شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷) ۰۱:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها