پنج شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۸۲۶۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
گفتگو با امیرعلی کشاورز نماینده NANUM کره‌جنوبی؛

تبدیل خون دام به محصول با ارزش

کشتارگاه‌ها یکی از صنایع مهم و استراتژیک در صنایع غذایی بشمار می‌روند. بطور میانگین کشتارگاه‌های صنعتی دام کشور روزانه حدود 100 راس دام سبک و 1000 راس دام سنگین جهت تامین گوشت گرم کشتار می‌کنند. اما یکی از نقاط ضعف این صنعت استراتژیک در ایران، عدم ساماندهی مناسب خون حاصل از کشتار است.

اما یکی از نقاط ضعف این صنعت استراتژیک در ایران، عدم ساماندهی مناسب خون حاصل از کشتار است. خون حاصل از کشتار دام، آلودگی‌های جدی زیست محیطی را ایجاد نموده و به معضلی جدی برای این صنعت و سازمان‌های  مرتبط تبدیل شده است.

مطلع شدیم شرکت NANUM از کشور کره جنوبی که فعالیت گسترده ای در زمینه بازیافت دارد، پیشنهاداتی در خصوص بازیافت خون دام به کشتارگاه های کشور ارائه نموده  و در حال مذاکره با آنها است. از این رو گفتگویی با امیر علی کشاورز ، نماینده ایرانی این شرکت انجام دادیم که با هم می خوانیم:

امیرعلی کشاورز

فودنا: خوشحالیم که درخدمت شما هستیم. لطفا در ابتدا ضمن معرفی خود توضیحاتی در خصوص طرح بازیافت خون دام که موضوع گفتگوی امروزمان است، بفرمائید.

ابتدا سلام عرض می کنم خدمت شما و خوانندگان عزیز

امیر علی کشاورز هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع که 16 سال در زمینه تجارت بین الملل فعالیت دارم و 2 سال است که ساکن کشور کره جنوبی هستم. خون حاصل از کشتار دام  دارای آلودگی بیشماری  بوده که دفع آن به عنوان ضایعات،  مشکلات جدی زیست محیطی را در پی دارد. امروزه این معضل به دغدغه جدی صاحبان صنایع کشتارگاهی و سازمان محیط زیست تبدیل شده که البته این موضوع فقط مختص کشور ما نبوده و در سایر کشورها  نیز ساماندهی خون از موضوعات بسیار مهم بشمار می رود. بر همین اساس در کشور کره جنوبی فردی بنام آقای پارک با 37 سال سابقه تحقیق و مطالعه در زمینه علم میکروبیولوژی، موفق به تولید یک نوع آنزیم خاص و ایجاد فرآیندی  جهت بازیافت و تبدیل خون دام به محصولات با ارزش بسیار بالایی شده است.این محصولات عبارتند از  کود آمینو اسید طبیعی ، مکمل غذای طیور، مواد اولیه و افزودنی در صنایع داروسازی و آرایشی بهداشتی که برای محصولات دارویی و آرایشی بهداشتی شرکت NANUM درحال دریافت تائیدیه ها و مجوز های لازم جهت تولید انبوه بوده و به همین دلیل هنوز به بازار عرضه ننموده است.

فودنا: لطفا در خصوص کاربرد محصولاتی که نام بردید توضیح دهید

مشخصه اصلی این دو محصول هم کود آمینو اسید طبیعی و هم مکمل غذای طیور وجود 20 نوع آمینو اسید اشباع با درجه خلوص بالای 80 درصد و کاملا طبیعی در آنها می باشد. کود آمینو اسید به شکل مایع بوده و علاوه بر آمینو اسید حاوی ازت، پتاس و فسفات نیز می باشد که همگی آنها از نیازهای اصلی محصولات کشاورزی می باشد. نیم لیتر از این کود را در 500 لیتر آب حل نموده  و در مزارع، باغات وگلخانه ها استفاده مینمایند.

مصرف این کود علاوه بر مزایای بالا در رشد ، طعم ، ظاهر و غنی تر شدن محصولات کشاورزی تاثیر بسیار زیادی داشته و  سبب مقاوم سازی آنها در برابر آفات  و استرس های محیطی( تغییرات آب و هوایی)  می شود.

 مکمل غذای طیور هم همانطور که از نامش پیداست  به صورت مکمل با غذای طیور (دان مرغ) مخلوط شده و مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول برای پرورش طیور بخصوص مرغ گوشتی  سبب کاهش تلفات  تا یک درصد  همچنین کاهش 3 تا 5 روزه برای تبدیل جوجه یک روزه به مرغ کامل خواهد شد. همچنین با استفاده از این نوع مکمل، تخم مرغ های تولید شده نیز حاوی 30درصد آمینو اسید بیشتر خواهند بود.

بازیافت خون دام 1

فودنا: آیا مشابه این محصول در ایران تولید می شود

خیر در حال حاضر در بخش تولید کود آمینو اسید طبیعی مشابه این محصول در ایران تولید نمی شود و فقط نمونه های خارجی  از کشورهایی همچون آلمان ، ایتالیا و اسپانیا وارد می شود که اغلب پایه گیاهی داشته و از جلبک دریایی و با روشهای شیمیایی و اسیدی تولید میشوند که علاوه بر قیمت بالا از کیفیت بسیار پایین تری در مقایسه با این  محصول برخوردار هستند.

 برخی شرکتها با خشک کردن خون دام با روشهای سنتی محصولی بنام پودر یا آرد خون تولید می کنند که به هیچ عنوان شبیه به مکمل غذای طیور نبوده  و عموما هم دارای بار میکروبی بالا هستند.

تولید این دو محصول بسیار با ارزش ازخون دامی که امروزه نه تنها بی ارزش بوده بلکه سبب بروز مشکلات بیشماری  شده است   فواید بسیار زیادی هم برای کشتارگاه ها و هم برای مصرف کنندگان در کشاورزی و پرورش طیور دارد. سود بسیار بالا ، بازگشت سرمایه کمتر از یکسال و حل معضل زیست محیطی مزایایی است که برای کشتارگاه حاصل شده و موجب بهبود محصولات در مزارع و باغات و همچنین بهبود تولید ، کاهش تلفات مرغداری ها و تولید محصولات ارگانیک و در نتیجه سلامت جامعه خواهد شد.

فودنا: اشاره به بحث اقتصادی کردید لطفا توضیحات کامل تری در خصوص اقتصادی بودن یا نبودن این طرح دهید

این طرح از لحاظ اقتصادی برای صنایع کشتارگاهی بسیار فوق العاده است. مهمترین دلیل آن وجود ماده اولیه رایگان و در دسترس که همان خون دام می باشد. نکته مهم دیگر اینکه پس از راه اندازی کارخانه و تولید محصولات تیم همکاران ما آمادگی عقد قرارداد و فروش صد در صد محصولات در بازار داخلی و خارجی را دارند .این یعنی هیچ کشتارگاهی نگرانی از بابت فروش محصول خود نخواهد داشت. اجازه بدید یک مقدار محاسباتی توضیح دهم. خط تولیدی که ما پیشنهاد می دهیم قابلیت بازیافت و فرآوری  10 تن خون در هر شیفت 10 ساعته را دارامی باشد. از این بازیافت 200 کیلوگرم مکمل غذای طیور و 11.7 تن کود مایع تولید خواهد شد. با فرض 300 روز کاری در سال و یک شیفت کاری در هر روز، سالانه تولید  60 تن مکمل غذای طیور و 3510 تن کود آمینو اسید خواهیم داشت. جمع کل محصول تولیدی برابر 3570 تن می باشد.

طبق طرح توجیهی که ما به کشتارگاه ها ارائه کردیم سرمایه گذاری اولیه بابت راه اندازی خط کامل تولید ،خط بسته بندی، انتقال دانش و تکنولوژی حدود 4 میلیون دلار می باشد.هزینه های تولید سالانه حدود 3 میلیون دلار و درآمد حاصل از فروش محصول باقیمت تضمینی که ما ارائه کردیم حدود 10 میلیون دلار است. لازم به توضیح است قیمت روز محصولات مشابه وارداتی در ایران به مراتب بالاتر از قیمت محاسبه شده در طرح می باشد . به لحاظ  ملی نیز، این طرح نه فقط  مانع خروج ارز خواهد شد بلکه سبب ایجاد اشتغال و  ارز آوری نیز برای کشور خواهد بود .

بازیافت خون دام - شرکت NANUM از کشور کره جنوبی

فودنا: آیا برآوردی شده است که کشش تقاضای این محصولات در کشور چگونه است

بله، براساس آمار رسمی  حاصله از مرکز آمار ایران ازسطح زمینهای زیر کشت درکشور و نیاز مبرم کشاورزی به این نوع کود و ظرفیت مرغداری ها به این نتیجه رسیدیم که در حداقل شرایط و حداقل تقاضا حدود 8 کشتارگاه باید در 3 شیفت با ظرفیت بازیافت 10 تن خون در هرشیفت فعالیت کنند تا بتوانند نیاز ها را بر طرف سازند.

فودنا: از شما سپاسگذاریم که در این مصاحبه شرکت کردید اگر سخنی باقیمانده بفرمائید.

من هم ضمن تقدیر و تشکر از شما برای این مصاحبه باز هم تاکید می کنم که اجرای این طرح هم برای تولید کننده  هم برای مصرف کننده و هم در نگاه کلان برای کشورمون سود آور بوده و به سلامت جامعه کمک خواهد کرد.

 البته طرح بازیافت خون یکی از پروژه های مجموعه ما بوده و در زمینه بازیافت زباله های غذایی، بی بو کردن فضولات دام و طیور، بازیافت پسماند صنایع تولید آبجوهای غیرالکلی (ماء الشعیر) و تولید پودر کلسیم کاملا طبیعی از طریق فرآوری پوست تخم مرغ فعال هستیم و پروژهای انجام شده و در دست انجام در کشورهایی همچون خود کره جنوبی، ویتنام، استرالیا، اندونزی، مالزی ، چین  و ...  را در برنامه و رزومه کاریمان داریم. امسال هم در نمایشگاه اگروفود تهران شرکت کردیم و در سالن   38B-1   غرفه   10 پذیرای  مخاطبان خواهیم بود. همچنین علاقمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند با شماره‌های 09123175106 و 09120742980 و 09302548618 تماس بگیرند.


بازیافت خون دام 2
بازیافت خون دام 3

(پنج شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها