پنج شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۷:۲۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۸۱۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

رتبه اول تا سوم جهانی ایران در تولید ۴ محصول خشکباری

یک مقام مسئول گفت: ایران از لحاظ تولید گردو، پسته، فندق و بادام رتبه اول تا سوم جهانی را به خود اختصاص داده است.

شکراله حاجی وند، مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در تولید 4 محصول خشکباری رتبه اول تا سوم جهانی را داراست، اظهار کرد: ایران از نظر سطح زیرکشت گردو رتبه دوم و تولید رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است  .
وی سطح زیرکشت گردو و تولید جهانی را به ترتیب 1.1 میلیون هکتار و 3.7 میلیون تن اعلام کرد و افزود: سطح زیرکشت گردو سال 95 در ایران 157 هزار هکتار و تولید 252 هزارتن و سال گذشته سطح زیر کشت 166 هزار هکتار با تولید 262 هزارتن بود.
حاجی وند میزان تولید گردو برای امسال را 200 هزارتن اعلام کرد و گفت:  باوجود آنکه سرانه تولید گردو در ایران 3 کیلو بوده اما مصرف سرانه این محصول در کشور کمتر از این رقم معادل بیش از دو کیلو است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سطح زیر کشت جهانی بادام 1.8 میلیون هکتار و تولید 3.2 میلیون تن است، بیان کرد: ایران از لحاظ سطح زیر کشت بادام، مقام پنجم و تولید رتبه دوم جهانی را داراست.
وی سطح زیرکشت بادام در سال 95، 199 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سال گذشته از مجموع 212 هزار هکتار سطح زیرکشت بادام، 183 هزارتن محصول تولید شد که امسال پیش بینی می شود تولید این محصول خشکباری به سبب سرمازدگی اخیر حدود 142 تا 143 هزارتن باشد.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد با بیان اینکه مشکلی در تولید بادام در کشور وجود ندارد، افزود: هم اکنون تولید سرانه بادام در کشور بیش از دو کیلو بوده ؛ این درحالی است که مصرف سرانه حدود یک کیلو و نیم است.
این مقام مسئول با بیان اینکه ایران از نظر سطح زیر کشت فندق مقام هفتم و تولید چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: سال 95 از مجموع 24 هزار هکتار سطح زیر کشت حدود 23 هزارتن و سال گذشته از 27 هزار هکتار سطح زیر کشت 27 هزارتن فندق تولید شد که امسال به سبب سرمازدگی اخیر تولید فندق به بالای 15 هزارتن نخواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه از نظر رتبه تولید پسته با آمریکا در حال رقابت هستیم، بیان کرد:  مجموع سطح زیر کشت پسته جهانی 640 هزار هکتار و تولید یک میلیون و 57 هزارتن است که از این میزان تولید در سال 95،  305 هزارتن و سال گذشته 287 هزارتن به ایران اختصاص داشت.
به گفته حاجی وند؛ با توجه به رقابت شدید تولید پسته میان ایران و آمریکا بسته به شرایط اقلیمی، رتبه اول و دوم به این دو کشور اختصاص دارد.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد در پایان سخنان خود مجموع صادرات گردو در سال گذشته را کمتر از 3 هزارتن، بادام 4 هزار و 640 تن، فندوق  69 تن و پسته را 130 هزارتن اعلام کرد.

(پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷) ۱۷:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها