سه شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۸۰۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مرغ چاق روی دست تولیدکنندگان ماند

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران اعلام کرد: به دلیل افت قیمت در بازار، تولیدکنندگان طیور از عرضه به موقع این محصول به بازار خودداری کردند که این کار سبب اضافه وزن مرغ ها شده و روی دستشان مانده است.

سالیانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه تولید و به بازار عرضه می شود که طبق سیاست های وزارت جهادکشاورزی طرح ملی استانداردسازی تولید و عرضه مرغ گوشتی از نظر وزن و اندازه با هدف ساماندهی بازار این محصول دنبال می شود.
البته استانداردسازی وزن مرغ، در سایر کشورها نیز مرسوم است؛ در بیشتر کشورهای دنیا مرغ با سایزهای مشخصی خریداری می شود، از این رو رعایت این اصل در توسعه صادرات مرغ گوشتی ایران نیز موثر است و به همین دلیل صادرکنندگان از تولیدکنندگان می خواهند که در وزن های مورد نظر آنها محصول تولید کنند.
چندی پیش مرغداران به کاهش قیمت مرغ در بازار اعتراض داشتند و به همین دلیل از عرضه به موقع محصول به بازار مصرف خودداری کردند؛ نتیجه اینکه وزن مرغ ها از حد استاندارد فراتر رفت.
در این پیوند «محمد یوسفی» درباره وضعیت بازار مرغ افزود: اکنون به دلیل بالا بودن تولید و کاهش قیمت، وزن مرغ زنده در برخی واحدهای تولیدی کشور به بالای 4 کیلوگرم رسیده است که خریدار چندانی ندارد و همین ضرر تولید کنندگان را در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در یک ماه آینده باید شاهد ورود مرغ با وزن های بالا در بازار باشیم، از تولیدکنندگان خواست تا اجرای طرح مرغ سایز جدی گرفته شود و مرغ های تولیدی خود را با وزن های مناسب شرکت پشتیبانی امور دام تولید و به بازار عرضه کنند زیرا در غیر این صورت با ضرر بیشتری مواجه خواهند شد.
یوسفی با تاکید بر اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در حال خرید مرغ زنده در برخی از استان های کشور است، گفت: این شرکت خواهان خرید مرغ در وزنی بین 1200تا 1800 کیلوگرم است و به همین دلیل انتظار می رود تولیدکنندگان مرغ خود را با شرایط بازار هماهنگ کنند.
به گفته رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی، اکنون شرکت پشتیبانی طبق ضوابط خاص هر کیلوگرم مرغ را با قیمت 7600 تومان از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره سازی می کند، این درحالیست که در بازار هرکیلوگرم مرغ زنده با نرخ های بین 4600 تا 4700 تومان و مرغ کشتارگاه 6500 تا 6700 تومان خریداری می شود.
وی وضعیت قیمت نهاده های صنعت طیور را پرنوسان دانست و افزود: اکنون قیمت ذرت و کنجاله سویا دارای نوسان است اما همچنان با پایین بودن قیمت جوجه یک روزه به کمتر از هزار تومان مواجه هستیم که پیش بینی می شود این نرخ نیز ثابت نمانده و طی هفته های آتی افزایش یابد. یوسفی قیمت واقعی مرغ را بیش از 9500 تومان عنوان کرد و افزود: براساس نرخ های فعلی باید هر کیلوگرم گوشت مرغ امروز در بازار با نرخ بین 7800 تا 8000 تومان عرضه می شد، درحالی که قیمت مرغ در بازار بهمن بین 6400 تا 6700 تومان است.
وی با بیان اینکه ملاک برای قیمت عرضه گوشت مرغ، میدان بهمن و میادین میوه و تره بار است، اضافه کرد: به دلیل نبود نظارت های کافی، خرده فروشی های سطح شهر با نرخ های بالاتر این محصول را عرضه می کنند.
امروز (سه شنبه) اتحادیه صنف مرغ و ماهی قیمت هر کیلوگرم مرغ گوشتی را درب کشتارگاه 6650 تومان، واحدهای صنفی عمده 6800 تومان، میدان بهمن 6400 تومان و خرده فروشی ها 7450 تومان اعلام کرده است.

(سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷) ۱۶:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها