سه شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۸۰۹۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قارچ‌خوری مدیران جهاد کشاورزی در یک نشست خبری

مدیران حاضر از وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان صنفی انجمن پرورش دهندگان قارچ در این مراسم به صورت نمادین اقدام به خوردن قارچ خوراکی به منظور اطمینان‌بخشی به مصرف کنندگان از سلامت این محصول کردند.

غلامرضا تقوی مدیر کل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در خصوص تولید قارچ در کشور اظهار کرد: 8 هزار نفر به طور مستقیم و 3 هزار نفر به طور غیرمستقیم در صنعت قارچ کشور مشغول به کارند و سرانه تولید ما از 800 گرم در سال 64 به یک کیلو و 300 گرم در سال 95 رشد داشته است.
وی افزود: میانگین مصرف قارچ در دنیای یک و نیم تا دو کیلوگرم ودر کشورهای پیشرفته تا 4 کیلوگرم ارتقاء یافته است.
مدیر کل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ارزش غذایی بالای قارچ خوراکی ادامه داد: تولید این محصول مصرف آب کمی را دارد که با توجه به این امر و سیاستهای بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی نیز هماهنگ است.
وی تصریح کرد: انجمن صنفی قارچ کشور تصمیم دارد که در 118 ایستگاه مترو در تهران اطلاع‌رسانی لازم را برای مصرف قارچ داشته باشند و ما امیدوار به افزایش سرانه مصرف این محصول در کشور هستیم.
تقوی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چه دستگاهی متولی نظارت بر عرضه قارچ خوراکی در کشور است، گفت: مسئولیت نظارت و عرضه مواد غذایی در کشور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
مدیر کل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی افزود: دلیل اینکه اکنون ما به این امر ورود کرده‌ایم ضرر و زیان صنف ما از تولیدات این محصول است، زیرا نگرانی‌هایی بیماری در میان مردم به دلیل مصرف قارچ خوراکی ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از نظر کنترل فنی واحدهای تولیدی را مورد نظارت قرار می‌دهد و از طریق نظام مهندسی کشاورزی به تولیدکنندگان این محصول پروانه اعطا می‌کند.
* الزام عرضه قارچ خوراکی با نام و نشان تولیدکننده
تقوی گفت: نظارت پس از عرضه این محصول توسط وزارت بهداشت و انجمن صنفی پیگیری می‌شود در این راستا انجمن در حال پیگیری برای نصب هولوگرام، اصالت بر روی محصولات عرضه شده در بازار است.
مدیر کل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسئله ما در خصوص عرضه قارچ خوراکی بی‌نام و نشان بودن برخی از محصولات در بازار است و تمام محصولات باید با بسته‌بندی و مشخص شدن نام و نشان تولید کننده در بازار عرضه شود و کوچک و بزرگ بودن بسته برای ما مورد اهمیت نیست زیرا هر کدام از این بسته‌بندی‌ها مصرف خواست خود را دارد.
وی گفت: مردم نیز خود هنگام خرید این محصول باید به نام و نشان درج شده بر روی بسته‌بندی آن دقت  و حتما آن را از فروشندگان درخواست کنند.
تقوی افزود: در استانهایی نیز که افراد به دلیل مصرف قارچ غیرخوراکی دچار مشکل شده بودند دارای ظرفیتی تولیدی بیش از 2 هزار تن تولید بودند و ضرورتی برای ورود به عرصه‌های طبیعی برای برداشت قارچهای غیرخوراکی نداشتند.
وی افزود: حمله به ذخایر ژنتیکی کشور مدتی است که آغاز شده و یک فاجعه خاموش و مرگ تدریجی به حساب می‌آید که نسل آینده را نشانه گرفته است.
* مصرف قارچ پرورشی هیچ ضرری ندارد
بنابراین گزارش، افشار عضو هیئت مدیره انجمن قارچ خوراکی نیز در این نشست گفت: برخی افراد نیز به دنبال خرید بستعه‌های قارچ خوراکی ارزانقیمت‌تر هستند که برای این افراد قارچهایی با بسته‌بندی بزر گ در نظر گرفته شده اما مصرف کنند در خرید این قارچها باید به نام و نشان این نوع قارچها توجه کنند.
وی تاکید کرد: مصرف قارچ پرورشی به هیچ عنوان زیانبار نیست و افراد می‌توانند با خیال راحت آن را خریداری کنند.
* تولید قارچ در برنامه چشم‌انداز توسعه به 250 هزار تن می‌رسد
بنابراین گزارش صدیق پناه رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ خوراکی اظهار کرد: طبق برنامه توسعه‌ای کشو رتولیدات قارچ کشور باید به بیشتر از 200 هزار تن برسد و در چشم‌انداز 20ساله قرار است که در سطح اول خاورمیانه قرار بگیریم و بیش از 250 هزار تن از این محصول را تولید کنیم.
* قارچ‌خوری مدیران جهاد کشاورزی در یک نشست خبری
براساس این گزارش مدیران حاضر از وزارت کشاورزی و مسئولان صنفی انجمن پرورش دهندگان قارچ در پایان این مراسم به صورت نمادین اقدام به خوردن قارچ خوراکی به منظور اطمینان‌بخشی به مصرف کنندگان از سلامت این محصول کردند.


(سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷) ۱۵:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها