سه شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۷۹۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس اقتصاد

اقتصاد در گروه مرگ

این‌روزها هرجایی و با هرکس که هم‌صحبت می‌شوم، از جام‌جهانی می‌گوید و از گروه سختی که ایران در آن گرفتار شده‌است.

به‌طور قطع دو کشور اسپانیا و پرتغال جزو بهترین‌های حال حاضر فوتبال جهان هستند و مراکش هم در رده‌بندی فیفا جایگاه بدی ندارد. اسپانیا بعد از آلمان و ایتالیا بزرگترین مشتری پسته ایران است. ۲ کشور پرتغال و اسپانیا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
این دو کشور جزو گروه خوک‌ها به‌شمار می‌روند. در اصطلاح به ۴ کشور پرتغال، ایتالیا، یونان و اسپانیا PIGS می‌گویند که برگرفته از حروف اول این کشورها و به‌معنای خوک‌ها است. گروه خوک‌ها در سال‌های گذشته به شدت با بحران اقتصادی درگیر بوده‌ است.
با این مقدمه اجازه بدهید با شاخص‌های اقتصادی به این کشورها نگاه کنیم تا ببینیم در رقابت اقتصادی و اجتماعی، کدام کشور وضعیت بهتری دارد. پرتغال در رده‌بندی فیفا سومین تیم جهان است. از نظر جمعیت، در رتبه ۸۴ جهان قرار دارد. نمره حکمرانی‌اش ۲۵ است و از نظر تولیدناخالص داخلی، چهل و هفتمین اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود.
جایگاه پرتغال از نظر درآمد سرانه ۶۶، از نظر رتبه آزادی اقتصادی ۷۷ و از نظر مساعد بودن محیط کسب‌وکار ۳۷ است. پرتغالی‌ها دهمین کشور جهان از نظر آزادی فردی هستند که رتبه سلامت‌شان ۳۶ و رتبه سرمایه اجتماعی‌شان ۴۶ است.
اسپانیا بیست‌وهشتمین کشور پرجمعیت جهان و ششمین کشور در رده‌بندی فیفا است که رتبه‌اش در حکمرانی ۳۰، در تولید ناخالص داخلی، ۱۴ و در شاخص درآمد سرانه، ۵۲ اعلام شده است.
اسپانیایی‌ها رتبه ۱۶ آزادی‌های فردی را دارند و درجه آزادی اقتصادشان ۶۹ و رتبه محیط کسب‌وکارشان ۳۳ است. اسپانیایی‌ها با ثبت رتبه ۲۵ جزو باسوادترین و با ثبت رتبه ۱۶ جزو سالم‌ترین مردمان جهان هستند که جایگاه سرمایه اجتماعی آنها نیز ۲۹ است.
رتبه ایران در رده‌بندی فیفا ۳۲ است. ما هفدهمین کشور پرجمعیت جهان هستیم که بیست‌وهفتمین اقتصاد جهان را داریم اما از نظر درآمد سرانه، نودودومین کشور جهان به‌شمار می‌رویم و در شاخص حکمرانی نیز، در رتبه ۱۳۳ قرار گرفته‌ایم. آزادی فردی در ایران از دیگر کشورهای گروه C وضعیت بدتری دارد و در آزادی اقتصادی و محیط کسب‌وکار هم به ترتیب در رتبه‌های ۱۵۵ و ۱۲۲ قرار گرفته‌ایم. از نظر شاخص سلامت از کشورهای هم‌گروه‌مان وضعیت بدتری داریم اما در زمینه تحصیلات وضع‌مان از مراکش بهتر است.
رتبه سرمایه اجتماعی ایران ۱۳۴ است که باز هم ما را در وضعیت بهتری نسبت به مراکش قرار می‌دهد. فیفا در رده‌بندی‌اش، رتبه‌ای پایین‌تر از ایران به مراکش داده ‌است. این کشور در رده ۴۰ کشورهای پرجمعیت جهان قرار دارد. نهادهای بین‌المللی به حکمرانی این کشور رتبه ۱۱۶ داده‌اند.
مراکش از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه ۶۰ و از نظر درآمد سرانه در رتبه ۱۴۸ جهان است. وضعیت این کشور در آزادی فردی ۱۱۲، در آزادی اقتصادی ۸۶ و در محیط کسب‌وکار ۸۸ است که این کشور را در وضعیت بهتری نسبت به ایران قرار می‌دهد. مراکشی‌ها از نظر سلامت در رتبه ۷۷ جهان قرار دارند اما در شاخص تحصیلات رتبه ۱۱۹ را از آن خود کرده‌اند و در نهایت اینکه سرمایه اجتماعی آنها ۱۴۴ است و ۱۰ پله پایین‌تر از ایران قرار می‌گیرد.

 

محسن جلال‌پور / فعال اقتصادی
(سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها