سه شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۳
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۷۷۹۶۱
گزارشگر : ۳۵۱۴
رادیو گفتگو
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کارشناس حوزه ترویج صنعتی:

بی اطلاعی اکثر صنایع کشور از قابلیت های فناوری نانو در صنعت

کدخدایی گفت: خیلی از صنایع کشور از قابلیت های فناوری نانو اطلاع ندارند درحالیکه اگر این فناوری را در مجموعه صنعتی خودشان وارد کنند، نه تنها در هزینه هایشان صرفه جویی می شود، بلکه بازدهی اقتصادی خیلی بالایی را هم می توانند، ایجاد کنند.

در ادامه مهدی کدخدایی با بیان اینکه اقتصاد کشور زمانی به پویایی می رسد که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم، اظهار کرد: صنایع ما زمانی می توانند موفق باشند که از فناوری های جدید استفاده کنند و آن را در تولیدات خودشان به کار بگیرند تا ارزش افزوده ایجاد کنند. نباید فقط به این دلخوش باشیم که کارخانه داریم زیرا وجود کارخانه به تنهایی سود ایجاد نمی کند و هزینه ها افزایش پیدا می کند. 
 
کارشناس حوزه ترویج صنعتی درباره فعالیت این حوزه اظهار داشت: در ترویج صنعتی سعی می کنیم، صنایع را با کاربردهای مفید فناوری نانو آشنا کنیم تا با استفاده از ظرفیت بالقوه و بالفعل حوزه نانو که فناوران کشور به آن دست پیدا کرده اند، بتوانند محصولات خود را ارتقاء دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: خیلی از صنایع کشور از قابلیت های فناوری نانو اطلاع ندارند درحالیکه اگر این فناوری را در مجموعه صنعتی خودشان وارد کنند، نه تنها در هزینه هایشان صرفه جویی می شود، بلکه بازدهی اقتصادی خیلی بالایی را هم می توانند ایجاد کنند. رسالت ستاد آشنایی صنایع با فناوری و کاربردهای نانو و لزوم استفاده از این فناوری است.
 
کدخدایی اشاره کرد: امروز همه کشورها درباره لزوم استفاده از این فناوری در حال پیشرفت هستند و اگر صنایع در استفاده از این فناوری تلاش کنند، قطعا با فرصت های زیادی روبرو خواهد بود و اگر صنعتی تعلل کند، در بازی بازار آینده بازنده خواهد بود.

 

حسین شکی، کارشناس دارو، بهداشت و درمان در گفت‌وگو با رادیو گفتگو با بیان اینکه در حوزه بهداشت و سلامت می توان محصولات را در سه بخش تقسیم بندی کرد، گفت: بهداشت عمومی، پیشگیری و درمان سه بخش مختلفی هستند که در بهداشت عمومی، محصولات نانو شامل شوینده ها، ضدعفونی کننده ها، رنگ های آنتی باکتریال برای محیط های بیمارستانی، منسوجات خود تمیز شونده و محصولات مشابه از جمله ماسک های تنفسی است. 

 

وی به دیگر محصولات فناوری نانو در حوزه بهداشت اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه تشخیص، توسعه و تولید انواع حسگرهای مبتنی بر فناوری های شیمیایی، بیولوژیکی و الکترونیکی، در حوزه تشخیص بیماری های مختلف و درمان که اغلب شامل داروها می شوند، از فناوری نانو استفاده شده است. 

 

این کارشناس دارو، بهداشت و درمان همچنین بیان داشت: در حوزه داروها، برخی از آنها با کمک فناوری نانو ارتقاء پیدا کردند یعنی کارایی آنها بهبود پیدا کرده و در عین حال عوارض جانبی آنها نیز کاهش پیدا کرده است و در برخی موارد نیز با فناوری نانو، روش های درمانی جدیدی نیز ایجاد شده اند.

(سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷) ۱۳:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها