دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۷۹۴۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
گزارش فودنا از شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی

انحلال نظام دامپزشکی مازندران در دستورکار استانداری

یکی از محورهای جلسه اخیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی پیگیری مشکلات و چالش هایی بود که نظام دامپزشکی برای مردم و تولیدکنندگان به وجود آورده بود، این جلسه سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در مورد مطالبات دامداران استان بود که حاشیه های بسیار زیادی داشت اما نتیجه ی مورد پسند دامداران را به همراه داشت.

گزارش از حسین زحمتکش

قبل از این جلسه، استاندار دستور داده بود مشکلات مربوط به عملکرد نظام دامپزشکی در کمیته ای تخصصی بررسی و راهکار نهایی اتخاذ شود. کمیته ای تخصصی نیز در اتاق بازرگانی تشکیل شد که با حضور دامداران، مدیران کل و رئیس نظام دامپزشکی بیش از 5 ساعت به بررسی مشکلات پرداخت. در میان بررسی موارد متعدد نارضایتی مردم؛ دامداران بارها خواستار انحلال نظام دامپزشکی و ارجاع وظایف آن به اداره کل دامپزشکی شدند. این خواسته دامداران که در زمان استاندار قبلی بارها رد شده بود مورد موافقت استاندار جدید قرار گرفت، او در جلسه های غیر علنی با دامداران به این نتیجه رسید که نظام دامپزشکی کارایی و صلاحیت انجام وظایف سازمان دامپزشکی را در ارائه خدمت به مردم ندارد و با همین ذهنیت و تصمیم در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شرکت و تمامی مصوبات کمیته تخصصی را رد کرد، یک تنه در برابر مخالفت اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایستاد واعلام کرد که وظایف نظام دامپزشکی در مازندران به حالت قبل بر می گردد و به اداره کل دامپزشکی ارجاع داده می شود.
در ادامه بخشی از حواشی این جلسه مهم را مطالعه می کنید .
در ابتدای جلسه حسن خیریان پور معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه مجموع نامه هایی و گزارش هایی که دستگاه های اجرایی به استانداری مازندران داده اند شامل 24 مورد از مشکلات مردم استان در نظام دامپزشکی است، اظهار کرد: در کمیته تخصصی که به منظور بررسی مشکلات به وجود آمده از عملکرد نظام دامپزشکی در اتاق بازرگانی برگزار شد به 10 مصوبه رسیدیم که برای تصویب نهایی به صحن شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آوردیم.
* مردم از نظام دامپزشکی فوق العاده ناراحت هستند
استاندار در میان سخنان خیریان پور بیان کرد: یکی از پر شکایت ترین نهادها در مازندران نظام دامپزشکی است، مردم فوق العاده ناراحت هستند و من به آن ها قول داده ام که مشکل را حل کنم به همین خاطر امیدوارم مصوبات شما ارشادی نباشد!
این سخنان استاندار موجب شد تا مهاجر رئیس اتاق بازرگانی بگوید: آقای استاندار سعی کردیم که مصوبات به صورت کاربردی به تصویب برسد مثلا برای مشکلاتی همچون عدم حضور رئیس نظام در محل کار، عدم پاسخگویی درست نظام به متقاضیان و عدم برگزاری انتخابات مصوب کردیم که تیم مدیریتی هر روز در محل کار حضور داشته باشد، سیستم مدیریتی اصلاح شود و انتخابات نیز هر چه زودتر برگزار گردد.
استاندار که گویا از قبل تصمیمش را گرفته و منتظر فرصت مناسب بود تا آن را بیان کند بار دیگر با سخنان مهاجر مخالفت کرد و گفت: مشکلات باید بنیادی حل شود، اینکه تصمیم بگیریم نظام انتخابات برگزار کند مشکلی را از مردم حل نخواهد کرد، من هر روز شاهد شکایت مردم از نظام دامپزشکی هستم و باید تصمیمی اصولی گرفت تا از وضع موجود خارج شویم! این تیم مدیریتی حاضر شاید تا صد سال دیگر انتخابات برگزار نکند آن وقت تکلیف چیست؟
مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز با تاکید بر اینکه ایجاد نظام دامپزشکی به صورت 5 ساله و آزمایشی بوده است اظهار کرد: 6 سال است که از اجرای آزمایشی آن گذشته است!
این سخن رضوانی موجب شد تا استاندار تصمیم از قبل گرفته شده خودش را رسما اعلام کند و بگوید: وقتی وزیر و قانون تصمیم در مورد نظام دامپزشکی را در اختیار استان قرار داده پس بهتر است به حالت قبل بر گردیم!
این سخن استاندار که هنوز کامل بیان نشده بود موجب شد تا فرهی مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور خوساته اصلی خود رابیان کند و  مشکل مربوط به مازندران را مشکل تمام دامداران کشور بداند و تاکید کند:  قانون گذار می تواند وظایف نظام را به اتحادیه ها واگذار کند همانگونه که در بسیاری از تشکل ها وظایف دولت به آن ها سپرده شد!
ولیزاده مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه نظام دامپزشکی بر دامداران استان تحمیل شده است، اظهار کرد: بارها گفتیم و خواستیم که وظایف نظام دامپزشکی به اداره کل دامپزشکی ارجاع داده شود، وضعیت موجود غیر قابل تحمل است، مردم از این رویه خسته شده اند.
استاندار نیز بار دیگر بر سخنان قبلی خود تاکید کرد و خطاب به خیریان پور گفت: این مصوباتی که در کمیته تخصصی به تصویب رساندید ارشادی است در کمیته تخصصی دیگری بررسی کنید شرایط و لوازم قانونی برگشت به حالت قبل چگونه است، اگر نیاز به لغو یا اصلاح قانون است بگویید شخصا ورود پیدا می کنم! دو هفته نیز بیشتر وقت ندارید!
رضییان از نمایندگان حاضر در جلسه از استاندار خواست به معلم رئیس نظام دامپزشکی وقت داده شود تا از عملکردش دفاع کند اما استاندار در پاسخ گفت: به اندازه کافی به معلم وقت داده ام و قول داده بود مشکل را حل کند که نکرد.
* نظام دامپزشکی تبدیل به نهادی دائمی شده است!
 در ادامه یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس نکته ای را بیان کرد که آب پاکی را روی دست استاندار ریخت، او گفت: قانون نظام دامپزشکی آزمایشی نیست بلکه این نظام در شهریور ماه سال 88 در قانون جامع دامپروری کشور مورد تایید قرار گرفته است از این رو نظام دامپزشکی ماهیت دائمی دارد، عدم برگزاری انتخابات و عدم اجرای درست قوانین توسط این نظام در مازندران مورد قبول است اما اصل نظام قانونی است!
این سخنان یوسف نژاد موجب سکوت دامداران حاضر در جلسه شد و گمان می کردند که استاندار نیز عقب نشینی می کند که استاندار طبق معمول با خونسردی بیان کرد: اجرای این قانون را به استان ها واگذار کردند و ما هم این قانون را دیگر در مازندران اجرا نمی کنیم وی خطاب به حضار گفت: مصوبه این جلسه، ارجاع وظایف نظام دامپزشکی به حالت قبل است و کمیته ای تخصصی به ریاست معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری وظیفه بررسی راهکارهای قانونی آن را دارد!
این سخن استاندار موجب خشنودی دامداران شد به گونه ای که ایستادند و بلند صلوات فرستادند!
در پایان جلسه نیز تقوی فرد مدیرکل دادگستری مازندران نیز که دل پری از معلم داشت بیان کرد: آقای معلم، رئیس شدن شما ظلم بزرگی در حق مردم مازندران بود! شما ضعیف ترین مدیری هستید که در مازندران دیده ام، هیچ نهادی به اندازه نظام دامپزشکی شکایت مردمی ندارد! بابت اذیت هایی که در حق مردم کردید باید پاسخگوی خداوند متعال باشید و اگر کسی شکایت کند من شما را تحت تعقیب کیفری قرار خواهم داد!
* برگشت به حالت قبل تاسف بار است!
شاید برخی با مشاهده قاطعیت استاندار در برخورد با نظام دامپزشکی خوشحال شده باشند اما به شخصه از وقوع این قضییه بسیار ناراحت شدم و تاسف خوردم نه به خاطر انحلال نظام بلکه به دلیل شکست خصوصی سازی در حوزه دامپروری و ایجاد ذهنیت منفی از عملکرد بد بخش خصوصی، شاید همین موضوع در آینده بهانه ای شود تا خصوصی سازی در استان به کندی صورت گیرد. نمونه های مشابهی همچون نظام دامپزشکی موجب شده تا دولت در خصوصی سازی هراس داشته باشد چرا که خود بر عملکرد بدش واقف است اما از بدتر شدن شرایط در هراس است! در شماره های بعدی نظر کارشناسان را در مورد تبعات انحلال نظام دامپزشکی در مازندران جویا خواهم شد./روزنامه حرف

(دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها