یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۸۲۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

زرنگ بازی کنجدی!

با اینکه هنوز ابلاغیه دولتی برای افزایش قیمت نان صادر نشده، بعضی نانوایی ها با ترفندهای مخصوص، مثل مجبور کردن متقاضیان برای خرید نان کنجدی، فیتیله قیمتها را بالا کشیده اند.

افزایش بی سر و صدای قیمت نان توسط نانوایی ها که به معیشت اقشار ضعیف مربوط می شود، یکی از اخبار مهمی است که این روزها با اعتراض شهروندان مواجه شده است. اخیرا دیده می شود قیمت نان در بعضی نانوایی های آزادپز بر اساس اراده و خواست نانوا تعیین می شود. مثلا سنگک که باید قیمت آن ۸۰۰ تومان باشد با اضافه کردن مقدار اندکی کنجد به آن حداقل ۱۰۰۰ تومان فروخته می شود و قیمت در بعضی مناطق  به بهانه هایی همچون نان کنجدی یا نان سبزیجات به ۲۰۰۰ تومان می رسد.

پس از منتفی شدن افزایش قیمت نان در آذرماه سال گذشته که با دستور رئیس جمهور اجرایی شد، برخی نانوایی‌ها هنوز به قیمت‌هایی پایبندند که در کنار دیگر قوانین نانوشته آن‌ها، تخلف محسوب می‌شود و مشخص نیست کدام ناظر و بازرس باید به این وضعیت رسیدگی کند. این در حالی است که یزدان سیف - معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گفت: هیچ افزودنی مجازی برای نان از جمله کنجد و ... اجباری نیست و مردم می‌توانند انتخاب کنند و اگر نانوایی آن را اجباری کرده و به اجبار برای مردم نان کنجدی پخت می‌کند، باید برخورد شود و به نظر می‌رسد مردم هم باید در این زمینه همکاری کنند و با دستگاه‌های نظارتی مانند سامانه تلفنی ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند.

آیا کره باید ۳۰ درصد گران می شد؟

جدا از نانواییها و بسیاری صنوف دیگر، لبنیاتی ها هم در هفته های اخیر ساز گرانی کوک کرده اند. در روزهای گذشته اعلام شد شیر، ماست، خامه، کره و سایر لبنیات بین ۱۰ تا ۳۰ درصد گران شده است. اما بررسیها نشان می دهد در شرایطی که واردکنندگان کره از دلار ۳۸۰۰ تومانی استفاده کرده اند افزایش ۱۰۰۰ تومانی کره ۱۰۰ گرمی منصفانه نیست. هر کیلوگرم کره قیمتی کمتر از ۳۰ هزار تومان دارد و حتی اگر تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های بالا برای بسته‌بندی و عرضه به بازار کره در نظر بگیریم، نباید قیمت ۱۰۰ گرم کره به ۴۵۰۰ تومانی که اکنون در سطح شهر عرضه می‌شود، افزایش یابد، چراکه این امر به معنای افزایش ۱.۵ برابری قیمت کره از مرز تا سفره مردم است.

واکنش نصفه و نیمه سازمان حمایت به گرانی لوازم خانگی

اما بازار لوازم خانگی از یک طرف با رکود و از طرف دیگر با بلاتکلیفی دست و پنجه نرم می کند. فروشندگان لوازم خانگی که بازارشان طی دو سال اخیر چنگی به دل نمی زند، به دنبال نوسانات ارزی قیمتها را از ابتدای اردیبهشت ماه ۷ تا ۱۰ درصد افزایش دادند با واکنش نصفه و نیمه سازمان حمایت مواجه شدند. رئیس اتاق اصناف اعلام کرده که "سازمان حمایت رسما ممنوعیت افزایش قیمت لوازم‌خانگی را ابلاغ نکرده و اگر این موضوع را کتبا اعلام کند قیمت‌ها را برمی گردانیم". با این حال جای سوال است که چرا سازمان حمایت فقط به اعلام این موضوع روی سایت خود بسنده کرده و این موضوع را به صنف مربوطه اطلاع‌رسانی و با متخلفان برخورد نمی‌کند؟

کمین ترکیه برای بازار پوشاک ایران

سری هم به حوزه پوشاک بزنیم. تجربه نشان داده بسیاری از تجار ایرانی بازارهایی را که به زحمت در اختیار گرفته اند به راحتی در اختیار رقبا قرار می دهند. در بازار پوشاک اما وضعیت مقداری متفاوت است و تحریمهای ظالمانه این بخش را تهدید می کند. در سالهای قبل از ۱۳۸۴ صادرات پوشاک ایران به حدود یک میلیارد دلار هم رسیده بود. اما حالا بنا به گفته سعید حسین زاده ـ عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک، به دلیل تحریمها، مسائل بانکی و مواردی از این دست، صادرات پوشاک دچار مشکلات متعدد شده و حتی پیش بینی می شود ترکیه به دنبال ورود به بازارهای هدف ایران باشد.

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات خودرو منطقی نیست


در شرایط فعلی که بنا به اعتقاد برخی کارشناسان، کشور درگیر جنگ اقتصادی با آمریکا شده، صلاح نیست که دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای غیرضرور همچون خودروهای لوکس اختصاص یابد. پس از گزارش ایسنا مبنی بر اینکه ورود خودرو به کشور نسبت به سال ۱۳۹۱ روند افزایشی داشته است، در روزهای گذشته کارشناسان نسبت به اختصاص دلار دولتی به واردات خودرو واکنش نشان دادند. امروز هم محمدرضا نجفی منش ـ رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ـ گفت: در شرایطی که واحدهای صنعتی و قطعه سازان نیازمند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ادامه تولید هستند تخصیص این ارز به واردات کالاهایی همچون خودرو نادرست است.

دادستانی به تاخیر پروازها رسیدگی می کند


آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که در فرودگاه مهرآباد در طول یک ماه به طور میانگین حدود نیمی از پروازها با تاخیر انجام می‌شود، آماری که نسبت به استانداردهای بین‌المللی شرایط چندان مثبتی ندارد. البته گفته می شود عمده‌ترین دلیل تاخیرهامسائل و مشکلات فصلی، بارش برف و باران یا دیگر پدیده‌های جوی مربوط است که تقریبا هیچ یک از ابعاد آن در اختیار ایرلاین‌ها نیست. با این حال جعفری دولت‌آبادی ـ دادستان تهران ـ در جلسه ای که با نمایندگان ایرلاین‌ها گذاشته از حضور نماینده دادستانی در فرودگاه مهرآباد خبر داده و اعلام کرده است که از این پس پیگیری ویژه‌ای در زمینه‌ی تاخیرهای پروازی صورت می‌گیرد تا شرایط طوری رقم بخورد که مسافران از سرگردانی در فرودگاه دور شوند.

(یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها