جمعه / ۴ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۷۶۴۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
فودنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
گفتگو با محمد رفیعی مدیر بازرگانی برند «پشمک حاج عبداله»

محصول ایرانی که نمونه ای در نمایشگاه های جهانی ندارد / صنایع ایران دارای پتانسیل بالایی است اما حمایتی نمی شود

بزرگترین رویداد صنعت شیرینی و شکلات جهان در حالی برگزار شد که محصولی از مجموعه برند تجاری پشمک حاج عبداله حضوری فعال را در این مجموعه داشت، حضور محصول های پشمک حاج عبداله از این جهت جالب توجه بود که از این نمونه محصول، مشابهی در این نمایشگاه بزرگ وجود نداشت، از این رو گفت و گویی را با محمد رفیعی مدیر بازرگانی پشمک حاج عبداله انجام دادیم که در زیر می خوانیم:

شرکت بستنی اطمینان آذرگل که تولید کننده انواع بستنی با نام تجاری ( آدلین ) و نیز محصول پشمک با نام تجاری ( حاج عبداله ) است، کار خویش را از سال ۱۳۳۰ با تولید پشمک و بستنی بصورت سنتی آغاز نموده و در سال ۱۳۷۹ در محل فعلی شرکت واقع در شهرک صنعتی شهید سلیمی اقدام به تولید صنعتی و انبوه نموده است . صنعت پشمک به گونه ای که امروزه ما آن را می‌شناسیم، مراحل تکامل خود را در شهر تبریز سپری نموده است. با وجود این سر آغاز آن را باید در شهر یزد جست، چرا که پشمک از قاره اروپا و خاورمیانه به ایران راه یافته است، جالب است بدانیم فروش پشمک از حالت فله‌ای به بسته‌بندی مدرن و اتیکت زنی برای اولین بار توسط این شرکت جا افتاده است

 بزرگترین رویداد صنعت شیرینی و شکلات جهان در حالی برگزار شد که محصولی از مجموعه برند تجاری پشمک حاج عبداله حضوری فعال را در این مجموعه داشت، حضور محصول‌های پشمک حاج عبداله از این جهت جالب توجه بود که از این نمونه محصول، مشابهی در این نمایشگاه بزرگ وجود نداشت، از این رو خبرنگار اعزامی فودنا در محل نمایشگاه شیرینی و شکلات کلن آلمان گفت و گویی را با محمد رفیعی مدیر بازرگانی پشمک حاج عبداله انجام داد، که در زیر می خوانیم:

فودنا: آیا محصول مشابهی در این نمایشگاه نسبت به محصول پشمک حاج عبداله وجود دارد؟

در این نمایشگاه با تولیدات و ارائه های فراوان شکلات و شیرینی محصولی را مانند پشمک حاج عبداله ندیدیم و این برای ما بسیار جای خوشحالی دارد زیرا با این نو آوری جدای از تسخیر بازار داخلی توانستیم بازارهای جهانی خود را توسعه دهیم.

فودنا: پتانسیل محصول های ایرانی را با سطح اول دنیا چقدر می دانید؟

ایران ظرفیت بالایی را برای ورود با بازارهای جهانی و بخصوص اروپا دارد و با ذائقه شناسی، تحقیق و توسعه به روز، بسته‌بندی های مختلف و پیشرفته و همچنین با حضور در چنین نمایشگاه‌های بازاراهای مختلفی را بدست بیاورد.

فودنا: حضور در این نمایشگاه چه تاثیری در صادرات شما داشته است؟

نمایشگاه‌های خارجی معتبر را قالبا شرکت کردیم و خوشبختانه به بیش از 30 کشور صادرات داریم و ما در روسیه انبار و توزیع داریم در آمریکا ورود پیدا کردیم و محصول پشمک حاج عبدالله با استقبال خوبی در آمریکا نیز همراه شده است گرچه با حضور ترامپ مشکلاتی را پیدا کردیم ولی باز هم صادراتمان به آمریکا ادامه دارد، صادرات به آفریقا و اروپا نیز برای تولیداتمان وجود دارد.

فودنا: نوآوری و کیفیت شما عامل مهمی در ورود موفق شما به بازار شد اما امروز دارای رقبایی هستید، شرایط امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله مسلما همینطور است این در حالی است که در ابتدا ما با تغییرات جزئی در یک محصول سنتی توانستیم حضور موفقی را داشته باشیم و امروز اعتقاد دارم که هر محصول سنتی ایرانی با خلاقیت و نوآوری می تواند به راحتی جهانی شود ولی باید ایرادات موجود اعم از ذائقه و سلیقه‌های مختلف را با تلاش و نوآوری در محصول‌های سنتی برطرف و تطبیق داد تا بتوانیم حضور موفقی را در جامعه جهانی داشته باشیم و این ماحصل تلاش و تجربه ما در این صنعت است.

ما روز به روز روی طعم ها و مواد اولیه بهتر در داخل و خارج و در واحد تحقیق و توسعه کار می‌کنیم و به جلو فکر می‌کنیم و حرکت می‌کنیم به همین خاطر اینکه کسی از محصول ما کپی کاری انجام بدهد هراسی نداریم چون نگاه ما، نگاه رو به آینده است و به پشت سر نگاه نمی‌کنیم و به سرعت به توسعه می‌اندیشیم و هیچ رقیبی را برای خودمان نمی‌بینیم

فودنا: محصول ویژه شما با ماشین آلات داخلی تولید شد، آیا در ابتدا این طرح از شما بود یا این ایده توسط تولید کننده ماشین آلات به شما ارائه شد؟

طرح اولیه برای ما بود و مطابق طرح ما طراحی ماشین آلات پشمک با روکش شکلاتی انجام و تولید شد، این طرح هم مدت‌های زیادی بود که ما روی این کار کردیم به طرح نهایی برای تولید دستگاه‌های مرتبط رسیدیم

فودنا: تنوع پشمک با روکش شکلاتی شما به چه صورت است؟

ما الان روی طعم‌ها بسیار کار می‌کنیم و نزدیک به 20 نوع طعم داریم که روی بازارهای مختلف با ذائقه‌های مختلف طعم شناسی می‌کنیم و بسته‌بندی‌های مورد نظر را برای کشورهای مختلف تولید می‌کنیم.

فودنا: تفاوت نمایشگاهای داخلی و خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اول اینکه در نمایشگاه‌های داخلی به دلیل اینکه مبلغ ورودیه وجود ندارد با بازدیدکننده‌ی متخصص و ایجاد بازارهای بزرگ مواجه نیستیم، ولی در نمایشگاه ISM  و یا نمایشگاه‌های از این قبیل به دلیل ورودیه های بالا بازدیدکنندگان با هدف تجارت، در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و صرفا وقت نمایشگاهی به مذاکرات و توسعه تجارت اختصاص پیدا می‌کند و بازدهی بالایی را به همراه دارد

فودنا: شما در چند کشور غرفه نمایشگاهی داشتید؟

روسیه، امارات، عمان، آلمان، قطر و چین کشورهایی هستند که در نمایشگاه‌های آن غرفه داشتیم

فودنا: سوبسید حمایتی دولت از صنعت برای حضور شما در این چنین نمایشگاههای وجود داشته است؟

ما بجز نمایشگاه روسیه که کاش شرکت نمی‌کردیم، در هیچ نمایشگاهی سوبسید دولتی شامل ما نشد.

فودنا: پتانسیل صنعت ایران را در نمایشگاه‌های جهانی در چه سطحی می‌بینید؟

به نظر من ایران پتانسیل بالایی برای حضور در اینگونه بازارهای جهانی را داراست و ایران قابلیت بالایی را در صنعت جهان دارد ولی به دلیل اینکه هیچ حمایتی انجام نمی‌شود مغفول مانده‌ایم، کشورهای مختلفی اعم از چین، ترکیه و... به صورت واحد حضور بزرگ و پررنگی را در اینگونه نمایشگاه‌ها دارند ولی ما به دلایل مختلف نمی‌توانیم چنین حضوری را داشته باشیم.

نکته‌ای که باید بگویم این است که سازمان توسعه تجارت با توجه به نام توسعه تجارت وظیفه کمک به توسعه صنعت بخش خصوصی را دارند که متاسفانه به دفعات خط تولید ما خوابیده است بخاطر موانع گمرکی که جلوی ما وجود دارد.

وزارت خارجه نیز باید برای اعتلای شخصیت تجار و صنعتگران نیز باید اقدامات بزرگی انجام دهد، امروز شاهد این هستیم که گرفتن ویزا برای یک تولید کننده بزرگ این کشور با چه مشکلات بزرگی همراه است و گاها می‌بینیم که تحقیر آمیز برخورد می‌شود و سپس حتی رد هم می‌شوند.

و در انتها باید گفت: ما داریم شبانه روز تلاش می کنیم و این ها حق این تولیدکنندگان هست.

(جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷) ۱۵:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها