شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۷۵۱۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس سرویس عمومی

دلایل مخالفت سه کمیسیون‌ مجلس با احیای وزارت بازرگانی+جدول

نگرانی درباره تبعات سنگین تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی بر بخش تولید، مهم‌ترین دلیل اعضای کمیسیون‌های کشاورزی، صنایع و معادن و اجتماعی برای مخالفت با این بخش از لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت بوده است.

براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون مشترک اصلاح بخشی از ساختار دولت در مجلس شورای اسلامی، هفته آینده قرار است گزارش این کمیسیون درباره لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت در صحن علنی مجلس قرائت ‌شود و بالاخره تکلیف این لایحه جنجالی که اواسط هفته گذشته کلیات آن در این کمیسیون مشترک به تصویب نرسید، با رای نمایندگان مشخص گردد. اگر کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد، مجددا به کمیسیون مشترک اصلاح بخشی از ساختار دولت باز می گردد تا جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد و اگر هم کلیات آن به تصویب نرسد، پرونده این لایحه بسته می‌شود. در صورت تصویب لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت، سه وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی» و «ورزش و جوانان» تفکیک می شوند و پنج وزارتخانه «صنایع و معادن»، «بازرگانی»، «راه و ترابری»، «مسکن و شهرسازی» و «ورزش» و همچنین «سازمان ملی جوانان» تشکیل می گردد و همچنین قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی لغو می شود.

این لایحه اواسط خردادماه 96 به صورت دوفوریتی تقدیم مجلس شد ولی صرفا یک فوریت آن به تصویب مجلس رسید. در تیرماه 96، کمیسیون های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس با تصویب کلیات این لایحه مخالفت کردند. کمیسیون کشاورزی مجلس هم با تصویب تبصره 1 ماده 1 لایحه مذکور مبنی بر انتزاع بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی مخالفت کرد. صرفا کلیات این لایحه و بخش مربوط به تفکیک وزارت ورزش و جوانان در تابستان پارسال به تصویب کمیسیون های اجتماعی (به عنوان کمیسیون اصلی) و برنامه و بودجه مجلس رسید. با این وجود، با توجه به پافشاری دولت و با پیشنهاد رئیس مجلس، این لایحه دولت مجددا در کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون مشترک اصلاح بخشی از ساختار دولت مورد بررسی قرار گرفت و همانطور که اشاره شد، مجددا کلیات آن رد شد.

بدون تردید، مهمترین و جنجالی ترین بخش لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت، ماده 1 و تبصره 1 این ماده مبنی بر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، احیای وزارت بازرگانی و لغو قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی است. در ادامه این گزارش، دیدگاه برخی از اعضای سه کمیسیون کشاورزی، صنایع و معادن و همچنین اجتماعی مجلس درباره این موضوع در گفتگو با رسانه ها آمده است:

* نگرانی از تشدید واردات، مهم‌ترین دلیل کمیسیون کشاورزی برای مخالفت با لایحه تفکیک

اکثریت اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس اعتقاد دارند احیای وزارت بازرگانی و لغو قانون تمرکز که به معنای دوگانگی در مدیریت تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی است، افزایش بی رویه واردات این محصولات را به دنبال خواهد داشت و به ضرر تولیدکنندگان داخلی (کشاورزان) تمام می شود. به همین دلیل، این کمیسیون به شدت مخالف تصویب ماده 1 لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت و تبصره 1 این ماده است.

کمیسیون کشاورزی
 

 نام و نام خانوادگی

 سمت      دیدگاه
  1  علی اکبری   رئیس 

احیای وزارت بازرگانی منجر به دوگانگی در مدیریت تولید و بازرگانی می‌شود.

  2

علی محمد شاعری

 سخنگو

انتزاع بخش بازرگانى از وزارت جهاد، یکپارچگى در مدیریت کشاورزى را ازبین برده و باعث ضربه زدن به تولید داخل و حمایت از واردات می شود.

  3

 عباس پاپی‌زاده

 

با احیای وزارت بازرگانی واردات بی‌رویه از سر گرفته می‌شود.

  4

 شمس‌الله شریعت نژاد

 

وزارت بازرگانی فقط به‌دنبال واردات خواهد بود و انگیزه‌ای برای صادرات نخواهد داشت.

  5

علی ابراهیمی

 

اینکه با ایجاد وزارت بازرگانی در فعالیت‌های تولیدی و تجاری کشور پویایی ایجاد خواهد شد کاملاً اشتباه است.

  6

علی اکبری

 

احیای وزارتخانه بازرگانی تعارضاتی در پاسخگویی ایجاد خواهد کرد و به تولید داخل لطمه می‌زند.

  7

سید راضی نوری

 

احیای وزارت بازرگانی قطعا در آینده اثرات سوء خواهد داشت.

  8

عبدالله حاتمیان

 

امیدی به سامان بخشی به مشکلات مطرح شده در فروش محصولات با تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد.

  9

احمد علی کیخا

 

مدیریت تولید و بازرگانی هر حوزه اقتصادی در اختیار و تحت نظارت متولیان همان حوزه باید باشد.

  10

جلال محمود زاده

 

ایجاد وزارتخانه بازرگانی، تنظیم بازار، عرضه ‌و تقاضا، صادرات و واردات محصولات کشاورزی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

  11

جواد کاظم نسب الباجی

 

احیای دوباره وزارت بازرگانی تصمیمی نادرست و حرکتی اضافی است.

  12

نظر افضلی

 

اینکه امور کشاورزی به وزارتخانه بازرگانی واگذار شود، قطعا درست نیست.

13  

یوسف داوودی

 

با تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی و انتقال آن به وزارتخانه جدیدی به نام وزارت بازرگانی ما شاهد بدتر شدن وضعیت تولید کنندگان داخلی در زمینه محصولات کشاورزی خواهیم بود.

  14

حبیب‌الله نیکزادی پناه

 

وزارت بازرگانی در قبل بدون نظر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات محصولات کشاورزی میکرد و اخلال در تولیدات کشاورزی ایجاد کرد، و برگشت به حالت سابق گرفتاری کشاورزان را تشدید میکند.

* نگرانی از تشدید واردات، مهم‌ترین دلیل کمیسیون اجتماعی برای مخالفت با احیای وزارت بازرگانی

اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مدافع تمرکز مدیریت تولید و تجارت هستند و اعتقاد دارند تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی، بازگشت به گذشته است و هزینه های زیادی به کشور تحمیل می کند. به همین دلیل، این کمیسیون هم مخالف تفکیک مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی است.

کمیسیون اجتماعی
 

 نام و نام خانوادگی

 سمت

     دیدگاه

 1

محمدرضا بادامچی

نایب رئیس

تفکیک کردن یک وزارتخانه و ایجاد دو وزارتخانه جدید هزینه های زیادی روی دست دولت می گذارد و دوباره همه چیز از اهداف و برنامه ها تا ساختارهای باید تفکیک شود.

 2 مسعود رضایی

نایب رئیس

متولی تولید وقتی بازار را در اختیار نداشته باشد، ممکن است چیزی را تولید کنند که بازار به آن احتیاج ندارد و برعکس، بازار چیزی را وارد کند که تولید متضرر شود.

 3

سلمان خدادادی

 

به نظر بنده در شرایط فعلی کشور رفتن به سمت تفکیک منطقی نیست، چراکه هنوز ادغام چند سال گذشته به صورت کامل محقق نشده است که با توجه به اثرات آن تصمیم دیگری گرفته شود. ما اعتقاد راسخ داریم که با تفکیک مشکلی از کشور حل نخواهد شد.

 4

سهیلا جلودارزاده

 

لایحه تفکیک وزارت صنعت حساب‌شده نیست و طبق آخرین گزارش‌های رسیده، کمیسیون‌های صنایع و معادن، کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی موافق آن نیستند.

 5

محمدرضا بادامچی

 

دولت، بهتر است به جای تفکیک، آئین نامه‌های تجمیع این وزارتخانه‌ها را تهیه و تدوین و دوباره بازنگری کند. چراکه‌، تولید چه در بخش صنعت و چه کشاورزی نمی‌تواند جدا از تجارت باشد.

 6

خدیجه ربیعی

 

تفکیک این وزارتخانه بازگشت به گذشته است و جز نابسامانی، سرگردانی و تلف شدن وقت حاصلی نخواهد داشت.

 7

علی ساری

 

دولت باید اجازه بدهد این وزارتخانه‌ به همین شکل فعلی باقی بماند، چراکه زمان کوتاهی از ادغام آن‌ها نمی‌گذرد و هنوز به حالت پایدار خود نرسیده است.

 8

علی رستمیان

 

در حال حاضر با توجه به ادغامی که چند سال قبل صورت گرفته، مدیریت متمرکزی در حوزه تولید و تجارت ایجاد شده و تا حدودی موفق هم بوده است.

 9

روح‌الله بابایی

 

اگر تفکیک صورت بپذیرد شاهد ایجاد گسست و چندپارگی در فرایند تولید خواهیم بود، این درحالی است که مشکل فعلی این حوزه مدیریت واحد و متمرکز است.

10

شکور پورحسین

 

تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مبانی کارشناسی ندارد و به صلاح کشور نیست. دولت باید به جای تفکیک، وضعیت فعلی را مورد تجزیه و تحلیل و آسیب‌شناسی قرار دهد و برای مشکلات فعلی وزارت صنعت، راهکار ارائه نماید.

* مهمترین دلایل کمیسیون صنایع و معادن برای مخالفت با تفکیک وزارت صمت

لزوم هماهنگی سیاست ها در بخش های تجارت و صنعت و همچنین تبعات منفی احیای وزارت بازرگانی بر بخش تولید، مهمترین دلایل اکثریت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با تفکیک مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و احیای وزارت بازرگانی است.

کمیسیون صنایع و معادن
 

نام و نام خانوادگی

 سمت

    دیدگاه

 1

عزیز اکبریان

رئیس

بررسی لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم نخواهد داشت. ظاهرا دولت نمی‌خواهد در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی عمل کند و تلاش دارد که با الفاظ و اصطلاحات بازی کند، به عنوان نمونه دولت می‌خواهد بخش "بازرگانی" را از "وزارت صنعت، معدن و تجارت" جدا کند، در صورتی که در گذشته تجربه "وزارت بازرگانی" را داشتیم.

 2

فریدون احمدی

نایب رئیس

تفکیک بازرگانی از صنعت باعث ایجاد ناهماهنگی در نظام تعرفه گذاری واردات کالاها و آسیب به تولید داخلی خواهد شد. در واقع چون وظیفه بخش بازرگانی تنظیم بازار و تهیه کالاهای مورد نیاز کشور است و با سیاستهای تولید در کشور هماهنگ نیست، تفکیک باعث افزایش واردات در کشور خواهد شد. درحالی که که در وضعیت کنونی حداقل سیاست گذاری در این دو بخش یکپارچه است.

 3

سعید باستانی

سخنگو

تفکیک وزارتخانه‌ها باعث کندی حرکت دولت در نظارت بر صنایع، معادن و تجارت می‌شود. هم اکنون به اندازه کافی در کاغذبازی اداری گیر کرده‌ایم. چرا با ایجاد وزارتخانه جدید می‌خواهیم کاغذ بازی را افزایش دهیم؟

 4

حمیدرضا فولادگر

 

به دلیل اینکه شرح وظایف وزارتخانه های ادغامی مشخص نبود، نمایندگان عملا نمی‌دانند ادغامی صورت گرفته که بخواهند لایحه تفکیک وزارتخانه ها را بررسی کنند.

 5

سید مهدی مقدسی

 

اقدامات عجولانه گذشته باعث افزایش هزینه ها و بروکراسی شده است و با توجه  به اینکه بیش از 73 درصد از کشورهای دنیا وزاتخانه های اقتصادیشان تجمیع شده است، این موضوع اصولی به نظر نمی رسد. افزایش تعداد وزارتخانه ها هیچ دردی از  مردم دوا نمی کند.

 6

محمدرضا نجفی

 

جداسازی بخش‌های صنعت و معدن و بازرگانی بسیار قابل تأمل است و بنظرم به مصلحت تولید و صنعت نیست. تجارت و صنعت به هم تنیده است و این دو لازم و ملزوم هم هستند و بخش اعظمی از بازرگانی کشور هم تهیه ملزومات تولید و یا فروش محصولات تولیدی است. لذا اگر بخش صنعت و تجارت از یک استراتژی واحد تبعیت نکند، در این بین تولید آسیب می‌بیند و بنابراین انفکاک به مصلحت نیست. 

 7

جواد حسینی‌کیا

 

ادغام وزارتخانه صنعت‌، معدن و تجارت در یک مجموعه‌ با مدیریتی واحد دارای اثرات مثبتی از قبیل کاهش مکاتبات اداری، کاهش دادرسی‌ها و مدیریت واحد تولید و بازرگانی در چند سال گذشته بوده است. مسئله تفکیک بازگشت دوباره به گذشته است.

 8

ولی ملکی

 

درصورت تفکیک تجارت از تولید، این دو بخش سیاست های مختلفی خواهند داشت که مطمئنا با توجه با اینکه وزارت بازرگانی وظیفه ای نسبت به تولید ندارد، تصمیم‌هایی می گیرد که ممکن است به تولید کشور آسیب بزند. بخش بازرگانی در واقع تکمیل کننده بخش تولید است و برای به نتیجه رسیدن تلاش ها در این بخش، باید بخش بازرگانی آن نیز توسط همان وزارتخانه پیگیری شود.

 9

حمید گرمابی

 

تفکیک بخش بازرگانی از این دو وزارتخانه تولیدی به صلاح تولیدکنندگان و کشور نیست. اکثر کشورهای توسعه یافته از مدل یکپارچگی تولید و تجارت استفاده می کنند. با تصویب این لایحه، نه تنها حجم و اندازه دولت کوچک نمی شود، بلکه ساختارهای جدیدی بعدا دوباره ذیل هر وزارتخانه شکل خواهد گرفت که این موضوع هزینه های دولت را دو چندان می کند.

10

محمدحسین فرهنگی

  بایستی هرچه زودتر به سمت کوچک کردن دولت برویم چون به نفع ملت و کشور است.
  11

نادر قاضی‌پور

 

نباید نمایندگان به جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای بدهند؛ چرا که اگر تفکیک صورت بگیرد صنعت فلج شده و تولید ملی زمین‌گیر خواهد شد.

12

علی اسدی کرم

 

باید برای کنترل واردات کالاها به خصوص کالاهایی که در داخل تولید می شود این دو بخش تولید و تجارت هماهنگ باشند تا به تولید کنندگان کشور از این طریق آسیبی نرسد که این مهم با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نمی شود.

13

محمدرضا منصوری

 

ایجاد وزارت بازرگانی، به صلاح تولید ملی نخواهد بود و قطعاً واردات محصولات و کالاهای که مشابه داخلی آن‌ها در کشور وجود دارد را افزایش خواهد داد.

نگاهی به مصاحبه های فوق نشان می دهد که اکثریت اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس هم مشابه اکثریت اعضای کمیسیون مشترک اصلاح بخشی از ساختار دولت و بسیاری از کارشناسان، مخالف تفکیک مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی با توجه به تبعات سنگین این تغییر ساختاری بر بخش تولید هستند. در نتیجه، انتظار می رود نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت با تصویب ماده 1 و تبصره 1 آن مخالفت کنند.

(شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها