جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۲۱:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۷۴۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شرایط نصب برچسب روی محصولات تراریخته اعلام شد

سازمان غذا و دارو با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که درج لوگو (نشان) تراریخته به‌صورت دایره سفیدرنگ و به‌قطر ۱.۵ سانتی‌متر که واژه تراریخته در درون آن با فونت قابل رؤیت به‌روی برچسب محصول کنار آرم سازمان غذا و دارو ضروری است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با  صدور بخشنامه‌ای ضوابط برچسب‌گذاری محصولات تراریخته را اعلام کرد. متن این نامه به‌شرح زیر است:
پیرو نامه شماره 156645/675 مورخ 1395.12.16 و با توجه به بند چ ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه کشور (تصویر پیوست)، واردات محصولات تراریخته در چارچوب قانون ایمنی زیستی و با رعایت مقررات و موازین ملی و بین المللی مجاز است.
در این راستا طبق ماده 4 قانون ملی ایمنی زیستی، مسئولیت صدور، تمدید، و لغو مجوز فعالیت در امور مرتبط با فن‌آوری زیستی جدید با رعایت قوانین مربوط به هر دستگاه و ضوابط ایمنی زیستی این قانون برعهده دستگاه‌های اجرائی ذی‌صلاح بوده و وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی در امور مرتبط با ایمنی زیستی و سلامت مواد غذائی، آرایشی و بهداشتی عهده‌دار مسئولیت می‌باشد.
لذا با توجه به تدوین ضوابط و ابلاغ رسمی آن تحت عناوین دستورالعمل اجرائی وزارت بهداشت در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذائی و ضابطه برچسب‌گذاری محصولات غذائی تراریخته، ضرورت دارد علاوه بر الزام رعایت مفاد دستورالعمل‌های مذکور اقدام لازم در خصوص درج لوگو (نشان) تراریخته به‌صورت دایره سفیدرنگ و به‌قطر 1.5 سانتی‌متر كه واژه تراریخته در درون آن با فونت قابل رؤیت برروی برچسب محصول در کنار آرم سازمان غذا و دارو معمول گردد.
همچنین لازم است تا اتمام برچسب‌های باقی‌مانده، در واحدهای تولیدی عبارت تراریخته به‌وسیله جت پرینتر برروی برچسب محصولات لحاظ شود و برای شرکتهای وارداتی درج نشان تراریخته از تاریخ صدور نامه الزامی می‌باشد. بدیهی است در صورت عدم اجرای اصلاح برچسب توسط مدیران عامل و مسئولین فنی نظر آن معاونت را به نامه شماره 1.100 مورخ 1497.1.15 وزارت بهداشت مجدداً در خصوص لزوم برچسب‌گذاری محصولات مذکور جلب می‌نماید.


(جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۲۱:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها