جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۷۴۸۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
خانه ملت
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مصرف ۹۰درصدی مصرف آب در کشاورزی را قبول نداریم

وزیر جهادکشاورزی از روند اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی دفاع کرد.

محمودحجتی ، در خصوص پیش برد برنامه های الگوی کشت،  اظهار داشت: نگرانی ها از طرف کشاورزان به وزارتخانه انتقال داده شده است؛ اما در دولت نیز گرفتاری هایی وجود دارد که تلاش داریم با برنامه ریزی مسائل را پیش ببریم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه گفته می شود 90 درصد مصرف آب در کشاورزی وجود دارد، توضیح داد: در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب نیز اقداماتی صورت گرفته است و اقداماتی در زمینه راندمان آبی و افزایش بهروری آب انجام شده است البته عدد 90 درصد را قبول نداریم.

وی ادامه داد: تا جایی که  می دانیم کسی نتوانسته عدد و رقم دقیقی از مصرف آب ارائه کند، میزان مصرف آب برآوردی است. به طور مثال گفته می شود 90 تا 100 میلیارد متر مکعب آب بیشتر نداریم و به 80 میلیون نفر آب شرب داده می شود و سرانه مصرف را 200 لیتر می دانیم با این حساب 16 میلیارد آب مصرف می شود که در مقابل عدد 100 میلیارد متر مکعب اعداد و ارقام مخدوش می شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به همکاری با وزارت نیرو برای بهروری مصرف آب، بیان داشت: به دنبال آن هستیم که آب هر دشت را برآورد کنیم و با کمک بهره برداران پایداری و تعادل بخشی به دشت ها برگردانیم.

حجتی در دفاع از اجرای الگوی  کشت و بهروری آب، عنوان کرد: توسعه گلخانه ای و تغییر در سیستم های آبیاری از جمله اقدامات در این زمینه است، زمانی 227 هزار هکتار چغندر کشت می شد و تولید کشور 5 میلیون تن بود در حال حاضر 100 هزار هکتار زیر کشت می رود و تولید به 8 میلیون تن افزایش یافته است و این نشان از افزایش بهروری آب است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به سطح زیر کشت چغندر در خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت برای تولید چغندر به نصف تقلیل یافته است؛ اما تولید چغندر در سال گذشته افزایش داشته، این اقدامات نشان از اصلاح الگوی مصرف آب است./

(جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها