پنج شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۸:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۷۴۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

عیار چغندر قند ۲واحد افزایش یافته است/ یکی از دلایل خودکفایی گندم استفاده از بذرهای بومی است

کارشناس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: رئیس جمهور بر خرید با کیفیت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کردند اما این بدان معنا نیست که بذور داخلی بی‌کیفیت هستند.

محمود ذاکری در خصوص نظر ریاست جمهوری برای واردات بذر اظهار کرد: رئیس جمهور در سخنرانی خود تاکید کردند وزارت جهاد کشاورزی بذرهای خوبی را خریداری می کند که سه برابر افزایش محصول دارد اما این جمله به این معنا نیست که بذور خارجی نسبت به تولید داخل اولویت دارد و کیفیت بذر تولید داخل پایین است.
وی افزود: از آنجایی که بذر پس از مدتی قوه تولید و بهره‌وری خود را از دست می دهد باید تغییر کند و بذر مرغوب‌تر جایگزین آن شود که این امر هر 5 سال یک بار انجام می شود.
کارشناس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: این سازمان مسئول تولید بذور با کیفیت برای جایگزینی است و یکی از دلایل خودکفایی گندم هم استفاده از همین بذور بومی گواهی شده است.
ذاکری در ادامه تصریح کرد: بذرهای خارجی هم توسط کشاورزان خریداری می‌شود اما این موضوع که کشاورزان منحصرا از بذور خارجی استفاده کنند، صحت ندارد.
وی گفت: یکی از دلایل مهم حمایت ریاست جمهوری از ما،  بودجه‌ای است که به بخش تحقیقات اختصاص پیدا می‌کند و سازمان توانسته به ارقام بسیار ارزشمندی از بذرهای گندم، جو و سایر بذور دست پیدا کند.
وی در رابطه با میزان بودجه مصوب مجلس برای سازمان تحقیقات خاطرنشان کرد: میزان مناسبی به سازمان تحقیقات اختصاص یافته که مجلس از بودجه وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته است اما برای امر تحقیقات این میزان کافی نیست.
این کارشناس با اشاره به جذابیت موضوع مقایسه بذور داخلی و خارجی در جامعه عنوان کرد: این موضوع در جامعه ایجاد شده که بذور داخلی و خارجی چه تفاوت‌هایی با هم دارند. در خصوص بذرهایی مانند چغندر قند که بخشی از بذور آن از خارج وارد می شود هم در حال حاضر مرکز چغندر قند بذرهایی تولید می‌کند که با نمونه خارجی قابل رقابت است.
ذاکری با اشاره به توانمندی کشور در تولید بذور ممتاز گندم و جو تصریح کرد: در حوزه گندم و جو بذور ایران به این توانمندی رسیده که تاکنون بارهای ارزشمندی را تولید کرده و از نظر بومی و مبارزه با آفات مقاوم است و تولید را بالا برده است.
این کارشناس درباره تولید چغندر قند پاییز گفت: چغندر پاییزه از نظر اقتصادی برای کشور بسیار به صرفه است و کم آب‌برترین بذری است که با استفاده از آب زمستان و پاییز آبیاری می‌شود که برای سازمان تحقیقات کشور دست‌آورد بزرگی محسوب می‌شود. در حال حاضر عیار چغندر قند ۲ واحد افزایش یافته که دستاورد مهمی است.

(پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها