پنج شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۸:۲۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۷۴۷۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

قیمت یک دست کله پاچه در ماه رمضان

رئیس اتحادیه طباخان، کله پاچه و سیرابی با تاکید بر اینکه کله پاچه برای ماه رمضان نرخ مصوب ندارد و در حال حاضر نیز با کمبود عرضه در بازار مواجه هستیم اظهار کرد که در حال حاضر هر دست کله پاچه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است، اما اگر واردات انجام نشده و عرضه کشتار گوسفند زیاد نشود احتمال افزایش قیمت برای ماه رمضان وجود دارد.

کله پاچه یکی از غذاهای سنتی ایرانیان است که مصرف‌کنندگان و مشتریان زیادی دارد، این غذای سنتی همواره در ماه رمضان با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و بخشی از سفره‌های برخی خانواده‌های ایرانی را در این ماه تشکیل می‌دهد. اکنون به دلیل خروج از تعادل عرضه و تقاضا امکان تامین کلیه نیازهای مصرف کنندگان وجود نداشته، به همین دلیل احتمال افزایش قیمت‌ برای کله پاچه در ماه رمضان دور از ذهن نیست.
حسین رواسی درباره وضعیت بازار کله پاچه و مشکلات واحدهای صنفی اظهار کرد: صنف طباخان به هیچ عنوان کار خود را به ارز و دلار ارتباط نمی‌دهد و این صنف هیچ کاری با گرانی و یا ارزانی دلار ندارد.
وی افزود: بیش از ۹ ماه است که مشکلات مان، که مشکلات عرضه کنندگان و مصرف کنندگان است را به سازمان تعزیرات حکومتی، ‌اتاق اصناف، ‌ سازمان حمایت از مصرف کنندگان، وزارت صنعت و شبکه دامپزشکی اعلام کرده‌ایم. مشکل اصلی ما نبود مواد اولیه کله پاچه است که در حال حاضر مواد آن بسیار محدود بوده و  در تهران حدود یک چهارم مواد اولیه را داریم.
رئیس اتحادیه طباخان، کله پاچه و سیرابی ادامه داد: یعنی نسبت به مصرف کله پاچه یک چهارم عرضه داریم. عرضه کشتار گوسفند خیلی کم شده که یکی از علت‌های آن خارج کردن گوسفند با دلار است.
رواسی تصریح کرد: در تهران قصاب، گوسفند را کیلویی حدود ۲۴ هزار تومان خریداری می‌کند، اما این در حالی است که گوسفند را آن طرف مرز کیلویی ۶ دلار می‌فروشند.
وی درباره هزینه واحدهای صنفی اظهار کرد: یک واحد صنفی اگر اجاره‌ای نباشد با توجه به هزینه آب، ‌بر ق، گاز، مالیات و بیمه روزی ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد و امروز فروش شان به روزی پنج - شش دست کله پاچه رسیده است. هر یک دست کله پاچه برای کله پز تا به دست مشتری برسد حدود ۶۰ هزار تومان هزینه دارد؛ این مسئله فشار زیادی برای مصرف کننده است و ضرر کلانی هم برای واحدهای صنفی است چون مردم توان خرید ندارند، برای همین واحدهای صنفی به تدریج در حال رفتن از این شغل هستند چون محصول بدست نمی آورند.
رئیس اتحادیه طباخان، کله پاچه و سیرابی درباره وضعیت بازار در ماه رمضان توضیح داد: مصرف کله پاچه در ماه رمضان سه برابر می‌شود، اما عرضه آن کافی نیست و متاسفانه دست واسطه و دلال هم به شکل گسترده در این کار زیاد شده است. در حال حاضر گفته شده که نرخ کله پاچه باید رقابتی باشد در حالی که نرخ رقابتی برای کالایی است که عرضه آن بیش از تقاضا باشد.
رواسی درباره واردات کله پاچه گفت: اگر کله پاچه وارد شود به طوری که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف را تامین کند، قیمت کله پاچه از امروز کمتر می‌شود، اما تاکنون از هیچ جا واردات کله پاچه نداشته‌ایم و مجوز آن داده نشده است، اما گفته شده که قرار است این کار انجام شود و اخیرا نیز مقداری زبان گوسفندی وارد شده است.
به گفته وی ساعت کاری واحدهای صنفی کله پاچه برای ماه رمضان طبق سال‌های قبل است یعنی دو تا سه ساعت قبل از افطار برای بیرون بردن و نیم ساعت قبل از اذان صبح برای سحری مجاز هستند.

(پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها