چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۷۴۵۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تغییر اقلیم، نظام تولید شیلات را تهدید می‌کند

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: افزایش دمای جهانی یکی از عوامل موثر در ایجاد محدودیت برای نظام تولید در عرصه های مختلف شیلاتی و پرورش آبزیان است.

محمد پورکاظمی در همایش تغییر اقلیم و اکوسیستم های آبی در بندرعباس،اظهار داشت: طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط مجامع علمی، تا سال ۲۱۰۰ میلادی، جهان افزایش ۳ تا ۵ درجه ای دما را تجربه خواهد کرد و متاسفانه ایران نیز به دلیل نوع پهنه بندی جغرافیایی خشک و نیمه خشک، از اثرات منفی افزایش دما بی نصیب نخواهد ماند.
وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی اراضی زیر کشت محصولات استراتژیک تا ۳۰ سال آینده، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به تولید غذای بیشتر از یک طرف و محدودیت اراضی کشاورزی از طرف دیگر باید چاره ای جدی اندیشید.
پورکاظمی گفت: وابستگی انواع ماهیان به آب، نگرانی ها در ارتباط با تولید محصولات شیلاتی را در میان فعالان و کارشناسان صنعت آبزی پروری افزایش خواهد داد.
وی افزود: کاهش تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی و در خطر قرار گرفتن گونه های بومی، تغییر در ساختار نظام اجتماعی و اقتصادی جوامع صیادی، حضور گونه های مهاجم و فرصت طلب، تخریب زیستگاه های حساس ساحلی و تغییر در زنجیره غذایی و الگوهای زیستی و رفتاری آبزیان از مهمترین پیامدهایی هستند که گرم شدن کره زمین برای فعالیت های شیلاتی به همراه دارد.
پورکاظمی ادامه داد:همچنین افزایش دما می تواند در تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی محدودیت ایجاد کرده و ظهور بیماری های نوپدید و دگرپدید را تسریع بخشد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: افزایش غلظت دی اکسید کربن اقیانوس ها، PH آب را بالا برده و این موضوع برای مرجان ها بسیار آسیب رسان خواهد بود به طوری که اگر روند موجود ادامه داشته باشد، پیش بینی می شود تحمل این جانوران آبزی تا سال ۲۰۵۰ به اتمام برسد.
وی گفت: اثرات منفی تغییر اقلیم تنها به اینجا ختم نمی شود، زیرا کاهش دبی رودخانه ها و جریان آب های جاری در مهاجرت و تخم ریزی آبزیان اختلال ایجاد کرده و به طور کلی چرخه تولید، نظام بهره وری و اقتصاد شیلاتی را تهدید کرده و کاهش میزان صید را به همراه خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معتقد است از آنجا که اقیانوس ها و دریاها ۵۰ درصد از فتوسنتز جهانی را بر عهده دارند، جذب مقادیر قابل توجهی از دی اکسید کربن طی این فرایند صورت می گیرد؛به همین دلیل کشت و پرورش جلبک و گیاهان دریایی به عوان یک راهکار زیستی در مقابله با تغییر اقلیم به شمار می رود. این عمل، بهبود کیفیت آب و تولید اکسیژن بیشتر را به همراه دارد و طبیعتا محیط بهتری برای زیست انواع آبزیان فراهم می کند.
پورکاظمی در پایان اضافه کرد: ایجاد کارگروه تخصصی در سطح ملی و استانی با ردیف بودجه مشخص، تشکیل بانک اصلاعاتی از طریق جمع آوری و تحلیل داده ها و اطلاعات زیست محیطی، هماهنگی ملی، منطقه ای و بین المللی با هدف تامین اعتبارات لازم، تعیین اولویت ها، نقاط بحران و اقدام برای پیشگیری، ایجاد ایستگاه های پایش و انتخاب مناطق شاخص برای رصد و پایش محیطی و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت های ملی و استانی، از دیگر راهکارهایی است که می تواند اثرات این پدیده را به حداقل برساند.

(چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها