چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۷۴۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید کلزا مانع خروج 450 هزار دلار ارز از کشور می شود

مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی کشور گفت: با تولید 350 هزار تن محصول کلزا در سال زراعی جاری ، مانع خروج 450 هزار دلار ارز برای خرید روغن خام و کنجاله می شود.

علیرضا مهاجر اظهار داشت: در سال زراعی جاری 180 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت گیاه کلزا رفته که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته 40 درصد رشد داشته و وزارت جهاد را به برنامه های از پیش طراحی شده برای تولید دانه روغنی نزدیک کرده است.
وی گفت : پیش بینی می شود با تولید 350 هزار تن دانه روغنی کلزا ، علاوه بر صرفه جویی 450 هزار دلاری ارز برای خرید کنجاله و روغن خام ، 16 تا 18 درصد از نیاز داخلی کشور به دانه های روغنی تأمین شود.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی ، 70 درصد از نیاز کشور به دانه های روغنی باید در داخل تولید شود.
مهاجر گفت : در حال حاضر 2 نوع کلزای بهاره و زمستانه در کشور تولید می شود که 70 درصد از نیاز بذر هبیرید کلزای بهاره برای کشت در مزارع ، در داخل کشور تولید می شود.
وی تصریح کرد: تا 2 سال پیش امکان تولید بذر هیبرید کلزای رقم زمستانه در داخل کشور وجود نداشت ولی با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی ، فعالیت های تحقیقاتی و عملی برای تولید این رقم از بذر کلزا نیز آغاز شده و نتایج قابل قبولی حاصل شده که امیدواریم بتوانیم نیاز داخلی کشور به بذر هیبرید زمستانه نیز در داخل تولید و تأمین شود.
وی با اشاره به خرید تضمینی محصول کلزا توسط دولت گفت: کلزا تنها محصولی است که قیمت خرید تضمینی آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی در کشورگفت: سال گذشته هر کیلوگرم محصول کلزا 27 هزار و 830 ریال خریداری شد که با برنامه ریزی دولت ، این رقم در سال زراعی جاری به ازاء هر کیلوگرم به 28 هزار 665 ریال افزایش یافته است.
مهاجر افزود : گرمای زمستان سال گذشته ، به بخشی از مزارع کلزار کشور صدمه وارد کرد که هوای معتدل بهار ، بخشی از این خسارات را جبران نمود.
وی بیان کرد: سرمای اواخر فروردین و بارش بی سابقه برف در برخی از مناطق کشور ، به بخشی از محصول کلزا در مزارعی که گیاه به غلاف رفته بود خسارت وارد کرد که این خسارت توسط بیمه کشاورزی تأمین می شود.

(چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها