چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۴۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نیازی به واردات گندم نداریم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح کشت گندم گفت: با تلاش کشاورزان و چون سه سال گذشته، تمام نیاز گندم کشور در سال جاری در داخل تولید می شود و نیازی به واردات این محصول راهبردی نیست.

اسماعیل اسفندیاری پور اظهار کرد: در سال زراعی جاری پنج میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت گندم رفته که از این مقدار، 2 میلیون و 30 هکتار به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت شده است.
وی افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته و با وجود کاهش 30 تا 35 درصدی میزان بارش نزولات جوی نسبت به سال قبل و دوره بلند مدت گذشته، پیش بینی می شود میزان تولید گندم نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته باشد که میزان گندم خریداری شده در سال زراعی جاری که تحویل سیلو و مراکز خرید دولتی شده نیز این افزایش تولید را ثابت می کند.
وی گفت: با آغاز عملیات برداشت گندم در مناطق مختلف کشور، تاکنون یک میلیون و 380 هزار تن محصول توسط دولت خریداری و تحویل سیلو و مراکز خرید دولتی شده است.
اسفندیاری پور بیان کرد: در حال حاضر عملیات برداشت گندم در خوزستان، ایلام، دشت عباس، جنوب فارس، هرمزگان، بوشهر، جیرفت، کهنوج، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده که خوزستان با 940 هزار تن بیشترین میزان خرید را به خود اختصاص داده و کشاورزان استان فارس نیز 140 هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به مراکز دولتی فروخته اند.
وی گفت: عملیات برداشت گندم تا شهریورماه امسال از سطح مزارع کشور ادامه دارد.
مجری طرح کشت گندم افزود: در سه سال گذشته، کشور از نظر تولید گندم به پایداری رسیده و امسال نیز نیازهای کشور در داخل تولید می شود ، یقینا برای رسیدن به افق 1404 ، کشاورزان به حمایت برای دلگرمی در ادامه کار نیاز دارند.
وی تصریح کرد: مهمترین اصل در وزارت جهاد کشاورزی ، بهینه سازی تولید با تعدیل سطح زیر کشت است که به این منظور 15 تا 30 درصد از سطح مزارع در گردونه کشت کلزا قرار گرفته تا با تناوب قرار دادن این گیاه راهبردی با گندم ، علاوه بر تأمین نیازهای داخل به دانه های روغنی ، بهره وری در تولید گندم نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به این که قیمت خرید تضمینی گندم در سال زارعی جاری تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است، افزود: به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز کشاورزان برای امور جاری 50 درصد از بهای گندم های خریداری شده در هنگام تحویل گندم به حساب آنان واریز می شود.

(چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها