سه شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۴۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

روشهای نوین کشاورزی تولید گندم را 40 درصد افزایش داد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چهار ساله دولت یازدهم این سازمان موفق به کاهش 10 درصدی متوسط سطح کشت گندم شده گفت : بهینه کردن و استفاده از روشهای نوین کشاورزی در مزارع گندم موجب افزایش 40 درصدی تولید این محصول در کشور شده است.

اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به اینکه بهار سال جاری بارندگی شرایط مطلوبی داشته و وضعیت مناسبی در مزارع گندم ایجاد کرده است، افزود: برآورد تولید گندم برای سال جاری 13 میلیون و 400 هزار تن است.
وی با بیان اینکه برآورد خرید نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش دارد، اظهار کرد: خرید 10 میلیون تن گندم در سال جاری جز برنامه های این سازمان است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم گفت: در سال زراعی جاری برای سومین سال متولی سریال خودکفایی تولید گندم در کشور تکرار خواهد شد.
اسفندیاری پور تحقق این برنامه ها را وابسته به تامین به موقع منابع مالی شرکت بازرگانی دولتی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی دانست و اضافه کرد: پرداخت به موقع مطالبه کشاورزان از سوی این شرکت مهمترین عامل برای نگهداری گندم در سیلوهای کشور است.
وی در خصوص مهم ترین عوامل برای به پایداری رسیدن خودکفایی تولید گندم در دولت تدبیر و امید گفت: دلیل این اتفاق مجموعه اقدامات فنی موثر و برنامه ریزی های بسیار خوب این سازمان که موجب افزایش تولید و بهره وری در کشاورزی کشور و همت کشاورزان بوده است.
اسفندیاری پور با اشاره به اینکه در چهار ساله دولت یازدهم این سازمان موفق به کاهش 10 درصدی متوسط سطح کشت گندم در کشور شده است، افزود: با وجود این میزان کاهش سطح زیر کشت ،اما بهینه کردن و استفاده از روش های نوین کشاورزی در مزارع گندم موجب افزایش 40 درصدی تولید این محصول در کشور شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی این آمار را نشان از اتفاق افتادن بهره وری در تولید گندم کشور دانست و اظهار کرد: نتیجه این بهره وری کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید است.
وی به همکاری ایران با ایکاردا به عنوان یکی از مهمترین اقدامات موثر در این راستا اشاره و تاکید کرد: این اتفاق که در دولت تدبیر و امید رخ داد، کشاورزی چهار استان کرمانشاه، لرستان، کردستان و آذربایجان شرقی را تحت پوشش قرار داده است.
اسفندیاری پور با بیان اینکه این پروژه در استان کردستان بسیار موفق عمل کرده است، یادآورشد: با توجه به پتانسیل بالای استان کردستان در حوزه کشاورزی هیچ پروژه دیگری در این استان نمی تواند به اندازه این پروژه مهم باشد.
مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از خرید یک میلیون و 250 هزار تن گندم در برداشت سال جاری از استان های جنوبی کشور خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال جاری مزارع گندم دیم در اقلیم های گرم و خشک کشور به دلیل کمبود بارندگی دچار خسارت شده اند.
وی در خصوص راهکار جبران خسارات کشاورزانی که محصولات آنها بیمه کشاورزی ندارد، اظهار کرد: از آنجا که این مسئله در تخصص وی نیست اما کشاورزان می توانند از راه صندوق امداد خسارت دیدگان در وزارت کشور اقدام کنند.
 در 3.5 سال گذشته آمارها رشد صعودی تولید گندم را نشان می دهد که این امر نشان می دهد رویکرد و سیاست های اتخاذ شده دولت تدبیر و امید کارایی لازم را داشته و باید این سیاست ها بصورت جدی دنبال و تقویت شود.

(سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها