دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۴۰۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

کمبود عناصر مغذی در مزارع آذربایجان غربی

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مشکل تغذیه، عمده ترین مشکل مزارع استان است.

علی عیدی در جلسه کمیته پایش زراعت استان اظهار کرد: وقوع اکثر بیماریهای فیزیولوژیک و کاهش آستانه تحمل گیاه در برابر سرما و سایر افات ناشی از کمبود عناصرتغذیه‌ای در گیاه است که در بازدید های انجام شده از سطح مزارع استان، عمدتا مشکل کمبود عناصر مغذی در گیاه قابل مشاهده بود.
وی افزود: در شرایط مطلوب پیش بینی می‌کنیم در حدود 754 هزار تن از مزارع گندم آبی و دیم در استان محصول برداشت شود و حدود 600 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعین گندمکار استان به صورت تضمینی خریداری شود. با توجه به پراکنش مناسب بارندگی‌های بهاره در سال زراعی جاری، مزارع گندم استان از وضعیت سبز و پوشش مطلوبی برخوردار هستند و امیدواریم شاهد افزایش تولید و ارتقای کیفیت گندم در استان باشیم.
عیدی افزود: سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری 367 هزار و 878 هکتار است که از این میزان حدود 272 هزار هکتار گندم دیم و 95 هزار هکتار گندم آبی است که در حدود 21 درصد از مزارع در مرحله ساقه دهی، 49 درصد در مرحله شکم پر و 28 درصد ظهور سنبله قرار دارند و 100 درصد مزارع از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون مبارزه شیمیایی با علفهای هرز پهن و کشیده برگ در بیش از 134 هزار هکتار از مزارع گندم استان عملیاتی شده است و این روند همچنان ادامه دارد، ولی به علت تداوم بارندگی‌ها سطح مبارزه در روزهای اخیر کاهش یافته است و با توجه به پایین بودن دمای هوا و رطوبت بالا ریزش سن مادری نیز نسبت به سالهای گذشته با تاخیر مواجه بوده و البته این موضوع در برخی از مناطق گرمسیری استان گزارش شده است.
عیدی تاکید کرد: در صورت گرم ترشدن شرایط اب و هوایی و کاهش بارندگی‌ها امکان ریزش افت سن پوره و  بروز انواع آفات و بیماریها در مزارع غلات استان وجود دارد ولی هنوز به دلیل سرد بودن هوا سطح مبارزه شیمیایی به نرم متعارف نرسیده است که در این زمینه کارشناسان شبکه مراقبت و پیش اگاهی حفظ نباتات در سازمان و مراکز جهاد کشاورزی و سایر عوامل ذیربط، باید بیش تر از گذشته با تداوم بازدیدها از مزارع امادگی لازم را در جهت کنترل و مبارزه به موقع با این آفات مضر را داشته باشند.
سرپرست مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی جاری تا کنون در حدود 47 هزار و 535 تن کود و ریز مغذی های مورد نیاز در مزارع گندم توسط زارعین استان مصرف شده است.
عیدی با اشاره به اهمیت کشت لگوم ها در سال آیش زمین اظهار کرد: لگوم ها در اراضی کشاورزی باعث حفظ رطوبت در عمق خاک می‌شود که موجب تسهیل عملیات زراعتی، تثبیت ازت خاک از نظر فرسایش ابی و بادی و کنترل علفهای هرز به دلیل غالب بودن نسبت به سایر نباتات علوفه‌ای می شوند که از محققین مرکز تحقیقات استان درخواست داریم لگوم های بومی مناسب کشت در مناطق مختلف استان را شناسایی کنند تا از سال زراعی آینده لگوم ها نیز در جهت تنظیم تناوب مزارع غلات کشت شوند. کشت کلزا نیز در تناوب با گندم در جهت کاهش جمعیت افات گندم و کنترل علف‌های هرز و بهبود حاصلخیزی خاک انجام می‌شود.

(دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۵:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها