یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۷۳۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تخصیص ارز یارانه‌ای در کاهش قیمت کنجاله سویا تاثیری نداشت

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: با آنکه گفته می‌شود کنجاله سویا و ذرت ارز یارانه‌ای می‌گیرد، اما وارد کنندگان این محصول، هر روز قیمت این دو نهاده را با وجود کاهش قیمت جهانی افزایش می‌دهند.

احمد مقدسی با انتقاد از افزایش قیمت و کمبود کنجاله سویا و ذرت به عنوان دو نهاده اصلی دامداران خاطرنشان کرد: تعجب ما در این است که چگونه دولت با آنکه ارز یارانه‌ای 3800 تومانی را به واردکنندگان می‌دهد، اما قیمت کنجاله سویا و ذرت روند افزایشی پیدا کرده است که این مسئله دو معنی بیشتر ندارد یا به واردکننده ارز یارانه‌ای نمی‌دهند یا توان برخورد با تجار و واردکنندگان این محصول که هر قیمتی که دلشان می‌خواهد کالا را عرضه می‌کنند، ندارند.
وی تصریح کرد: جالب اینجاست که نرخ جهانی سویا هم کاهش پیدا کرده، اما وارد کنندگان قیمت کنجاله سویا را بر مبنای ارز آزاد 4200 تومان به دامداران می‌فروشند و این سوال مطرح است که مگر محموله‌های موجود در بازار مربوط به خریدهای 2 یا 3 ماه پیش که اصلا قیمت ارز نوسان اینچنینی نداشته نیست پس چرا قیمت را بالا برده ‌اند؟
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی دولت گفت: از آن طرف مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در مصاحبه‌هایش حرف‌های قشنگی می‌زند ولی حرفی که در عمل به شکل دیگری باشد فایده نداشته و ضررش را دامدار باید بدهد. مضاف بر آنکه مگر قرار نبود نظارت بر قیمت‌ها تشدید شود پس چرا چنین اتفاقی نیفتاده است؟
مقدسی به قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار اشاره کرد و گفت: هر کیلوگرم کنجاله سویا بین 2500 تا 2600 تومان و هر کیلوگرم ذرت 1180 تومان در بازار عرضه می‌شود و جای تعجب دارد که چرا شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، ذرت و کنجاله توزیع نمی‌کند؛ چنانکه اگر عرضه در بازار زیاد شود قطعا قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.
وی در ادامه گفت: از 5 اردیبهشت تاکنون درخواست خرید 10 هزار تن کنجاله سویا به شرکت پشتیبانی امور دام داده‌ام، اما تا به امروز حتی جوابی بابت اینکه چنین محصولی را موجود دارند، می‌فروشند یا ندارند و نمی‌فروشند، نداده‌اند؛ با این شرایط چگونه دامدار می‌تواند برای تهیه نهاده خود روی شرکت های دولتی حساب کند.
ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هفته اخیر گفته بود قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا 1950 تومان اعلام شده و در کنار آن تا پایان همین هفته محموله جدیدی وارد کشور می‌شود و همه تولیدکنندگان می‌توانند نیاز خود را از ادارات کل پشتیبانی امور دام تأمین کنند.
وی اضافه کرد: در مورد ذرت هم یک مقطعی قیمت هر کیلوگرم آن به 1250 تومان رسید که اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت اوکراین به یک هزار تومان و ذرت برزیل به 1040 تومان رسیده است که تولیدکنندگان می‌توانند نیاز خود را از این طریق تأمین کنند.


(یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها