پنج شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۷۷۲۹۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فراورده های روغنی

واردات روغن خام در فروردین ماه به صفر رسید

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تامین و تولید روغن و چربیهای خوراکی گفت: طبق آمارها، در فروردین ماه امسال واردات روغن خام به صفر رسید تا جایی که تامین‌کنندگان اعم از تجار و تولیدکنندگان تاکنون وارداتی در این خصوص نداشته‌اند.

سیامک ربیعی افزود: این درحالیست که در مدت مشابه فروردین ماه سال گذشته 133 میلیون دلار واردات روغن خام داشته ایم.
وی اظهارداشت: در صورتی که روند کاهش واردات روغن خام ادامه پیدا کند، احتمال کمبود این کالای اساسی در ماه مبارک رمضان به وجود خواهد آمد و با توجه به کمبود روغن خام از شرکت بازرگانی دولتی ایران تقاضا داریم که ذخایر استراتژیک موجود را در اختیار واحدهای تولیدی در جهت تولید و تامین بازار ماه مبارک رمضان قرار دهد تا کمبودی در بازار بوجود نیاید.
وی تصریح کرد: از آنجایی که این صنعت همیشه در راستای اهداف دولت و کمترین اجحاف در حق مصرف کنندگان گام برمی دارد پیشنهاداتی در خصوص تعدیل قیمت ها و کاهش هزینه های تولید به ستاد تنظیم بازار ارائه شده بود که به دستور وزیر صنعت و معدن مقرر شد تا در کارگروهی متشکل از وزارت جهاد کشاورزی با نظارت و مدیریت معاون وزیر جهاد کشاورزی بررسی و کارشناسی شود.
به گفته وی، در این جلسه گزارشی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شد که بر این اساس تفاوت نرخ ارز و افزایش آن طی ماههای گذشته بر روی نرخ واردات روغن نسبت به گذشته محاسبه شد.
وی افزود : با توجه به اینکه برای افزایش قیمت کالاهای اساسی، اکنون محدودیت‌ هایی از سوی دولت وجود دارد و دستگاههای حاکمیتی تغییرات قیمتی را به صورت منطقی و بدون ایجاد شوک در بازار دنبال می‌کنند، مقرر شد که اختصاص ارز 38000 ریالی برای کالاهای اساسی و واردات روغن خام در نظر گرفته شود.
ربیعی ادامه داد: براساس پیگیری های معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، گشایش اعتبار برای واردات روغن خام با دلار 38000 ریالی آغاز شده و بانک مرکزی نیز بخشنامه‌هایی به بانکهای عامل داشته است اما متاسفانه این دستورات هنوز اجرایی نشده است و البته وزیر صنعت هم نوید داده است که این ارز به میزان کافی تامین خواهد شد.
وی با بیان این که تصمیم دولت بر این است که سقف تعدیل قیمت کالاهای اساسی متناسب با تورم باشد، گفت: به درخواست این انجمن و دستور وزیر صنعت کارگروه ویژه ای در دفتر معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با حضور نمایندگان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت معدن تجارت و مسئولان انجمن روغن کشی و انجمن روغن نباتی تشکیل شد که افزایش قیمت و کاهش هزینه های تولید در راستای حمایت از کشاورزان تولیدکننده دانه های روغنی و صنعت روغنکشی به کارگروه تنظیم بازار پیشنهاد داده شده بود.
وی با بیان این که روغن نباتی یک کالای اساسی است که در بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: تنظیم بازار آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین تلاش داریم که تولید کنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان روغن نباتی بتوانند این کالای اساسی را با کیفیت و شرایط مناسب، همچنین با قیمت و در زمان مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
جلسه ستاد تنظیم بازار که در 18 اردیبهشت ماه 1397 برگزار شد، درخواست تولیدکنندگان روغن مبنی بر افزایش 20 درصدی قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های تولید بود، اما با توجه به این که روغن نباتی یک کالای اساسی است و سیاست‌های دولت در آستانه فرار رسیدن ماه مبارک رمضان تامین این محصول با قیمت ها مناسب است، قرار بر این شد که قیمت روغن متعادل شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از این موضوع منتفع شوند.
همچنین در این جلسه مقرر شد کارگروهی از سوی دولت با حضور وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل و بسته‌ای حمایتی برای تولیدکنندگان روغن نباتی تدوین شود همچنین بخشی از عدم انتفاع واحدهای تولیدی از طریق تغییر تعرفه و ضریب خرید دانه روغنی جبران شود.

(پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها