چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۶:۳۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۷۲۶۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فرآورده های لبنی
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران مطرح کرد:

عدم رعایت نکات بهداشتی و افزایش ابتلا به بیماری در دامداری های سنتی

در ادامه پویش مردمی صنایع غذایی برای بررسی باورهای مردم در حوزه محصولات لبنی، نشستی با حضور تشکل های مردم نهاد، مدیران صدا و سیما، کارشناسان صنعت غذا و اصحاب رسانه در کارخانه فرآورده های لبنی گلا برگزار شد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران مقدار مصرف روزانه شیرخام در صنایع لبنی استان را 2700 تن اعلام کرد و گفت: کمتر از 400 تن از نیاز کارخانجات لبنی استان در داخل مازندران تامین و مابقی از خارج استان تامین می شود.
اسماعیل خاتمی مقدم با بیان اینکه 80 درصد تولیدات لبنی مازندران  از استان خارج می شود، اظهار کرد: بیش از 50 درصد اشتغال صنعت غذای استان مربوط به صنایع لبنی است.
وی 70 درصد صادرات مازندران را مربوط به صنایع غذایی دانست و خاطر نشان کرد: از این مقدار نیز 95 درصد مربوط به صنعت لبنیات مازندران است.
خاتمی صنعت لبنیات را دارای ساختار سه ضلعی از مواد اولیه، فرآوری و توزیع و مصرف برشمرد و تاکید کرد: در حوزه مواد اولیه این اصل وجود دارد که هیچ وقت نمی توان از ماده اولیه بد محصول خوب گرفت.
این تولیدکننده نمونه صنعت لبنیات مازندران با بیان اینکه شیر 70 درصد قیمت تمام شده و 98 کمیت کیفی محصول لبنی را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: شیر نقش اول و آخر را در صنایع لبنی ایفا می کند و نمی توان از تاثیر کمی و کیفی آن در تولید محصولات لبنی غافل بود.
وی با اشاره به اینکه از 400 تن شیری که در استان توسط کارخانه های لبنی مصرف می شود 50 تن در دامداری های صنعتی تولید می شود، اظهار کرد: عمده 2300 شیر وارداتی به استان تولید شده در  دامداری های صنعتی است.
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران ایجاد شایعات در حوزه صناعت لبنیات و تبدیل آن به باور مردمی را ناشی از عدم آگاهی و شناخت از شیر دانست و تصریح کرد: شیر فساد پذیرترین ماده غذایی است که خداوند متعال خلق کرده است، از 100 لیتر شیر 87 درصد آن آب، 3.5 درصد چربی، 3.5 درصد پروتئین، 1 درصد کلسیم و مابقی مربوط به املاح دیگر است.
وی با بیان اینکه وجود چنین مواد غذایی در شیر محیط خوبی را برای رشد هر میکرو ارگانیسمی ایجاد می کند، تصریح کرد: در دامداری سنتی، شیر که از پستان گاو خارج می شود استریل نیست اما بار میکروبی کمی دارد.
خاتمی در ادامه افزود: اگر هیچ آلودگی ثانویه ای وارد شیر نشود، شیر می تواند 4 هزار میکروب را در هر 1 سی سی کنترل کند.
وی با تاکید بر اینکه همیشه آلودگی ثانویه وجود دارد، اظهار کرد: اگر پس از دوشش، یک مگس در شیر بیافتد 20 میلیون در 1 سی سی بار میکروبی شیر را افزایش می دهد، اگر 1 گرم مدفوع دام درون شیر بیافتد 4 میلیارد در 1 سی سی به بار میکروبی آن اضافه می کند.
این دامپزشک با بیان اینکه در دامداری های سنتی آلودگی ثانویه همیشه از دست شیردوش، پستان گاو و ظروف متعدد شیردوشی وارد شیر می شود، خاطر نشان کرد: آنقدر آلودگی ثانوی در فرآیند شیر دوشی وارد شیر می شود که مقاومت آن را نسبت به بار میکروبی به وجود آمده در 15 دقیقه اول از بین می برد.
این فعال صنعت لبنی استان با اشاره به اینکه در دمای 20 درجه جمعیت میکروب ها در شیر هر 15 دقیقه دو برابر می شود، اظهار کرد: یک ظرف شیر با بار میکروبی 50 هزار تایی در 1 سی سی پس از 2 ساعت به بار میکروبی 16 میلیون در 1 سی سی می رسد.
وی 85 درصد شیر تولیدی در مازندران را در دامداری های سنتی دانست و اظهار کرد: گاوها در دامداری های سنتی ساعت 4 تا 5 صبح دوشیده می شوند، چهار ساعت نیز طول می کشد تا شیرهای جمع آوری شده وارد سکوی شیر شوند، نتیجه مطالعات انجام شده نشان می دهد شیرهای سنتی در سکوی شیر بار میکروبی 30 میلیون در یک سی سی را دارند.
خاتمی با بیان اینکه دامداری های صنعتی کمتر درگیر بیماری هستند، اظهار کرد: به طور عام شرایط دوشش شیر در دامداری صنعتی به مراتب بهتر از دامداری های سنتی است، در دامداری های صنعتی به محض دوشش، شیر از از دمای 37 درجه بدن دام وارد دمای 4 درجه می شود تا جلوی تزاید میکروب گرفته شود.
وی در ادامه افزود: بار میکروبی موجود در شیرهای صنعتی نهایتا در فصل تابستان 200هزار در 1 سی سی و در تابستان 150هزار در 1 سی سی است.
خاتمی یکی از چالش های مهم در بحث شیر را کیفیت بهداشتی شیر اولیه دانست و تصریح کرد: اختلاف قیمت شیر با کیفیت نسبت به شیر بی کیفیت 20 درصد است که موجب اختلاف 15 درصدی در قیمت تمام شده تولید محصول می شود یعنی کارخانه ای که محصول لبنی با شیر با کیفیت تولید می کند 15 درصد قیمت تمام شده بیشتری را نسبت به کارخانه ای که مواد آن شیر بی کیفیت است، متحمل می شود.
وی با بیان اینکه  95درصد میکروب های در طبیعت کاری با انسان ها ندارند، اظهار کرد: بسیاری از میکروب ها حتی در صنایع غذایی همچون صنعت لبنیات مورد استفاده قرار می گیرند، فقط 5 درصد از میکروب ها در طبیعت برای انسان بیماری زا هستند که هزینه زیادی را برای مقابله و درمان به دولت ها تحمیل کرده اند.
این دامپزشک، بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های نوپدید را از تهدیدات های مصرف شیر فله برشمرد و اظهار کرد: تب کریمه کنگو جزو بیماری های نوپدید است که چندوقتی است خودنمایی کرده و نگرانی هایی را در پی داشته است.
وی نگرانی از وجود بیماری ها دلیل ترغیب دامداران به استفاده از آنتی بیوتیک ها دانست و اظهار کرد: تزریق مداوم آنتی بیوتیک در دامداری های سنتی یکی از معضلات جدی استان است، متاسفانه 30 درصد از شیرهای نمونه ای که از دامداری های سنتی جمع آوری کردیم، از آنتی بیوتیک های غیر مجاز استفاده کرده اند که این مقدار برای دامداری های صنعتی 3 درصد بوده است.
خاتمی با بیان اینکه خوشبختانه مقدار آفلاتوکسین موجود در شیرهای سنتی و صنعتی از میانگین جهانی پایین تر است، اظهار کرد: عمده ابتلا به این بیماری در شیرهای سنتی بوده است که دام های آن در مناطق مرطوبی همچون استان های شمالی قرار دارند.
وی عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از هورمون ها را در دامداری های سنتی نگران کننده دانست و خاطر نشان کرد: زمانیکه به دام هورمون زده می شود تا چند روز نباید از شیر و گوشت آن استفاده کرد اما این مهم در دامداری های سنتی رعایت نمی شود.
خاتمی با بیان اینکه در گله هایی که شناسنامه دارند عموما دستورالعمل های استفاده از هورمون ها رعایت می می شود، اظهار کرد: به دلیل نظارت مستمر دامپزشکی و دستگاه های نظارتی بر دامداری های صنعتی، عموما استفاده از هورمون ها طبق دستورالعمل های بهداشتی است.
وی با  اشاره به اینکه شیر پس از ورود به کارخانه لبنی در آزمایشگاه مورد 15 آزمایش قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید کارخانه های لبنی شرایط خوب تولید تا حد زیادی رعایت شده است وقتی تولید به صورت صنعتی است، ماشین آلات باید استریل باشند، سازه ها باید استاندارد ساخته شوند و دخالت انسانی نیزتا حد زیادی کاهش می یابد.
خاتمی مشکل اصلی صنعت غذا را نظام بیمار توزیع دانست و اظهار کرد: این نظام بیمار سیاست هایش را به تولید تحمیل می کند، حاشیه سود تولید شیر و محصولات لبنی 4درصد است اما این حاشیه سود برای نظام توزیع بیش از 45 درصد است
وی تاکید کرد: نظام بیمار توزیع موجب تحمیل هزینه های مالی و بهداشتی زیادی به صنعت غذا به خصوص صنعت لبنیات شده است وقتی قیمت محصولات لبنی از درب کارخانه تا بازار 50 درصد افزایش قیمت می یابد یقینا شاهد کاهش مصرف در بین مردم خواهیم بود.

(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۶:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها