سه شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۱۴۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

احتمال شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم در کشور

رئیس بخش بیماری‎های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی از احتمال شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به‌صورت اپیدمی در کشور خبر داد.

محمد رضوی  اظهار کرد: با توجه به بارندگی‎های اخیر در کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی ممکن است شاهد شیوع بعضی از بیماری‎ها در منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه سال گذشته در بعضی استان‎های کشور شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به‌صورت اپیدمی بوده‎ایم، افزود: امسال هم این مسئله ممکن است حادث شود و کشاورزان و مسئولین باید توجه و هوشیاری لازم را داشته باشند و برای تهیه بذر سالم همت لازم را بگمارند چراکه این بیماری بذر زاد است و حتماً باید از بذر سالم استفاده شود.

رضوی تصریح کرد: امکان گسترش بیماری‎های دیگری در منطقه مانند زنگ‎ها وجود دارد؛ معمولاً زنگ‎ها از مناطق جنوب کشور شروع و به مناطق شمالی می‎آیند.

رئیس بخش بیماری‎های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی بیان کرد: امسال احتمال می‎رود اپیدمی آن ضعیف باشد ولی باید هوشیاری لازم را داشت.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان خسارت بیماری‎ها نداریم، اظهار کرد: باکتری عمدتاً به برگ و سنبله می‎زند، حتی در شرایطی که آلودگی صددرصدی را داریم این میزان خسارت بین 30 تا 40 درصد است و مانند بقیه بیماری‎ها خسارت سنگینی ندارد اما در عین حال باید هوشیار بود تا این مقدار را نیز نداشته باشیم.

رضوی، لرستان و همدان را کانون‎های آلودگی بیماری لکه نواری باکتریایی گندم عنوان کرد و گفت: در 17 استان کشور به‌صورت کم و بیش این بیماری گزارش شد که به‌صورت لکه‎ای بوده و زیاد مشکل‎ساز نبود اما به هر حال مقدار اندک آن نیز مهم است چراکه کشور می‎خواهد خودکفایی خود را حفظ کند و باید سعی کنیم که کوچک‌ترین صدمه‎ای به گیاه وارد نشود.

رئیس بخش بیماری‎های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با بیان اینکه حساسیت روی ارقامی مانند پیشگام و میهن زیاد است و این دو رقم فوق‎العاده حساس بودند، ادامه داد: این ارقام حتماً باید در مناطق آلوده کشت نشوند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در استفاده از آبیاری بارانی تشدید می‎شود، گفت: همچنین تراکم کشت بالا نیز می‎تواند در شیوع آن تأثیرگذار باشد و به‌طورکلی این دو فاکتور بسیار مهم هستند. کشاورزان باید این مسئله را مدنظر قرار بدهند و مسئولینی که در کار تهیه بذر هستند باید دقت کافی را داشته باشند تا بذر سالم را در اختیار کشاورزان قرار بدهند.

رئیس بخش بیماری‎های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با بیان اینکه شرکت‎های دانش‌بنیان در عرصه گیاه‌پزشکی نوپا هستند، افزود: در این زمینه چند شرکت فعال هستند که زمینه فعالیت آن‌ها بیشتر در رابطه با کنترل بیولوژیک عوامل بیولوژیک است اما در مراحل اولیه قرار دارند.

وی اضافه کرد: امیدواریم این شرکت‎ها در آینده و اقتصاد کشاورزی کشور نقش مؤثر خود را ایفا کنند. در موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی حدود شش شرکت دانش‌بنیان درزمینهٔ بیماری‎های گیاهی فعال هستند و اخیراً یک شرکت نیز در تهیه نانوکپسول‎ها برای کنترل عوامل بیماری‎زا فعالیت می‎کند.

(سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها