دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۱۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اختصاص 39 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تضمینی گندم

براساس مصوبه هیات دولت امسال 39 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم به ارزش 145 هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

طبق مصوبه هشتم اردیبهشت ماه هیات وزیران وزارت جهاد کشاورزی موظف است مشخصات کشاورزان گندم کار را ثبت کند.
همچنین حداکثر مقدار محصول قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت براساس سطح زیر کشت کشاورزان، پیش بینی میزان تولید در هر منطقه باید توسط وزارت جهاد کشاورزی استخراج و در سامانه خرید تضمینی ثبت شود.
در این مصوبه بانک مرکزی مکلف شد 39 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید گندم داخلی، خط اعتباری در اختیار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و خریداران بخش های خصوصی و تعاونی قرار دهد.
سازمان برنامه و بودجه نیز بازپرداخت اصل و سود تسهیلات اعطای به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران جهت خرید تضمینی گندم را تضمین می کند البته این تضمین مغایرتی با مسوولیت بانک های عامل در وصول مطالباتشان ندارد.
امسال عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت و نانوایی های آزاد پز توسط دولت از طریق بورس کالای ایران و با قیمت پایه 9 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم انجام می شود.
قیمت فروش مستقیم گندم از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی برای مصارف با احتساب هزینه های تبعی مربوط تعیین می شود.
به گزارش ایرنا، سال 96 نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شده بود.
سال 1395 نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزار تن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بوده است.
خرید گندم همه ساله از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز می شود و تا اواخر مهرماه هر سال ادامه دارد.

(دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها