یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۷۰۸۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سند دار کردن زمین های کشاورزان در دستور کار دولت است

رییس سازمان امور اراضی با بیان اینکه سنددار کردن زمین های کشاورزان در دستور کار دولت است گفت: یکی از موضوعاتی که باید پیگیری شود، سنددار کردن زمین های کشاورزان در کشور است.

علیرضا اورنگی در همایش روسای سازمان جهاد کشاوزی استان های منطقه دو کشور در اهواز افزود: یکی از موضوعات مهمی که در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، قانون رفع تداخلات در زمین های ملی است که این قانون مسیر را برای سنددار کردن زمین های کشاورزان باز می کند.
وی هدف از برگزاری این نشست را که با حضور روسای جهاد کشاورزی 13 استان کشور برگزار شد پرداختن به روش ها و نحوه تسهیل و تسریع کردن قانون رفع تداخلات عنوان کرد.
اورنگی با بیان اینکه شیوه نامه هایی که تاکنون ابلاغ شده است نیاز به اصلاح دارد بر انجام اصلاحات لازم در این زمینه تاکید کرد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع نحوه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات در کشور گفت: هدف از این قانون، حمایت از تولید کنندگان و بهره برداران است و امیدواریم در جمع بندی که داشتیم این دسته از کشاورزان کمترین دغدغه و نگرانی از اجرای این قانون را داشته باشند.
** هفت میلیون هکتار زمین کشاورزی در دستور کار طرح کاداس
اورنگی درباره طرح کاداس(تهیه نقشه ثبتی) در زمین های کشاورزی نیز اظهارکرد: از سال 1394 که در وزارت جهاد کشاورزی این دستور ابلاغ شد تاکنون هفت میلیون هکتار از زمین های کشاورزی در دستور کار قرار داده شده و سه میلیون هکتار از آن در مقیاس یک در دو هزارم نهایی شده و به ترتیب در سامانه ثبت اسناد کشور پیاده می شود و کشاورزان به تدریج سند مالکیت را تثبیت و دریافت می کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: دلیل اصلی تغییرکاربری زمین های کشاورزی غیر اقتصادی شدن کشاورزی است.
محمد تقی منوچهری با اشاره به شرایط خشکسالی در کشور افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که کشاورزی را اقتصادی کنیم که در این راستا تکمیل بحث الگوی کشت، ارایه تسهیلات تک رقمی به کشاورزان و بحث بیمه کشاورزی بسیار ضروری است و می تواند به جلوگیری از تغییر کاربری نیز کمک کند.
وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن جابجایی و حذف باغات در تغییر کاربری اراضی اظهارکرد: نزدیک به دو سال است که کشور قطر اقدام به وارد کردن نخیلات از استان های خرماخیز کشورمان با قیمت مناسب کرده است؛ در این بین برخی نخیلات خوب را خریداری و به بهانه حذف و جایگزینی به قطر می فرستند که با پیگیری بانک ژن و موسسه تحقیقات ثبت گواهی و معاونت باغبانی ارقام بومی محدود شد.
وی در ادامه بر لزوم یکپارچگی زمین های کشاورزی برای جلوگیری از خشک شدن اشاره کرد و گفت: باید ساماندهی زمین های کم بازده نیز مورد توجه قرار گیرد و از فشار زیاد بر این زمین ها کاسته شود.
جلوگیری از توسعه بی رویه شهرک ها به سمت زمین های کشاورزی، و جذب نیروی انسانی متخصص از دیگر مواردی بود که رییس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر بر توجه به آن تاکید کرد.
** آغاز پرداخت بهای گندم و کلزا خریداری شده در خوزستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در حاشیه این نشست با اشاره به خرید محصولات پاییزه از کشاورزان در خوزستان گفت: تاکنون حدود 350 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این استان خریداری شده است.
کیسخسرو چنگلوایی افزود: عملکرد برداشت مزارع گندم و کلزا نسبت به سال زراعی گذشته بالاتر است به طوری که تاکنون 24 هزار تن کلزا خریداری شده که در مقایسه با سال زراعی گذشته که کل خرید از کشاورزان خوزستان 19 هزار تن بوده افزایش قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود برداشت کلزا در سال زراعی جاری در خوزستان به 30 هزار تن برسد.
وی گفت: کشاورزان با توجه به متغیر بودن شرایط آب و هوایی و بارندگی و خشک شدن متوالی، به شکلی برای برداشت محصول برنامه ریزی کنند که رطوبت گندم از میزان میانگین تعیین شده بیشتر نشود چون در غیر این صورت کاهش عملکرد و افت در مراکز خرید بالاتر می رود.


(یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها