پنج شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۰۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

یکسان سازی نرخ آرد و نان در هاله‌ای از ابهام /ثبات نرخ نان، اجحاف در حق نانوایان است

یک مقام مسئول گفت: از اواخر سال ۹۳ قرار بود که یکسان سازی قیمت آرد و نان اتفاق بیفتد، اما این امر تاکنون محقق نشده است.

محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی  با انتقاد از تاخیر دولت در یکسان سازی نرخ آرد و نان اظهار کرد: اگرچه از اواخر سال 93 قرار بود که بحث یکسان سازی قیمت گندم و آرد اتفاق بیفتد، اما این امر بنا به دلایلی تاکنون محقق نشده است.

وی توزیع گندم با نرخ های متفاوت را عاملی برای فساد و رانت در نانوایی ها دانست و افزود: هم اکنون دولت هر کیلو گندم با نرخ 600 تومان در اختیار نانوایی های یارانه پز و 900 تومان آزاد پز قرار می دهد، در حالیکه قیمت جهانی گندم 800 تومان است؛ به نظر می رسد که اصلاح قیمت آرد و نان، تنها راه جلوگیری از فساد است.

به گفته این مقام مسئول؛ با توجه به آنکه تمامی مسئولان از فساد چند نرخی بودن قیمت گندم آگاه هستند، اما علت تعلل آنها در اجرای آزاد سازی قیمت را نمی دانیم.

کرمی از افت کیفیت نان در کشور خبر داد و گفت: با توجه به فصل گرما، کیفیت نهایی محصول افت خواهد کرد، چرا که گندم تولید داخل به جز استان های فارس، خوزستان و گلستان گلوتن و پروتئین کمتری نسبت به گندم های وارداتی دارند.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی به طور مداوم از کیفیت بالای گندم تولید داخل سخن می گوید، انتظار می رود که با اختلاط آرد، شاهد افزایش کیفیت نان در سطح کشور باشیم.

وی با اشاره به گلایه‌های نانوایان از کاهش روز افزون کیفیت آرد تولیدی، بیان کرد: با وجود تماس های مکرر کارخانه‌ها به اتحادیه مبنی بر نامرغوب بودن آرد تولیدی کارخانه‌ها باید گفت که در صورت نبود کیفیت لازم گندم تولیدی، کارخانه‌های آردسازی مقصر نیستند، چراکه واردات گندم با گلوتن بالا تنها نسخه شفا بخش افزایش کیفیت در بخش به شمار می رود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که وزن چانه های نان آب رفته است، بیان کرد: با وجود افزایش هزینه های تولید و پیگیری نانوایان برای تغییر قیمت نان، دولت همچنان بر ثبات نرخ نان اصرار می ورزد و از آنجا که توان پرداخت هزینه ها از جیب نانوا وجود ندارد؛ بنابراین نانوا چاره‌ای جز کاهش وزن چانه کمتر از حد استاندارد ندارد.

به گفته وی؛ اگرچه کاهش وزن چانه نان تخلف محسوب می شود، اما نانوایان برای استمرار تولید چاره ای دیگری ندارند.

کرمی با اشاره به اینکه فریاد نانوایان را کسی نمی شنود، اذعانکرد: با وجود آنکه نانوایان صنعتی و سنتی از سال 93 بارها گفته‌اند که قیمت کنونی نان جوابگوی هزینه های تولید نیست و در صورت ثبات قیمت نان، نیاز به حمایت مالی دولت دارند، اما مسئولان امر به اظهارات نانوایان توجهی ندارند.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: طی سال های اخیر، دولت تنها بر ثبات قیمت نان تاکید کرد که با این وجود نانوایان چاره ای جز کاهش وزن چانه ندارند.

به گفته وی؛ با وجود استمرار ثبات قیمت نان و نبود فضای رقابتی میان تولیدکنندگان پیش بینی می شود که نانوایان یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج شوند.

کرمی با اشاره به اینکه ثبات نرخ خرید تضمینی گندم ارتباطی به قیمت نان ندارد، تصریح کرد: با وجود آنکه 30 درصد مولفه های تولید نان مربوط به آرد و مابقی سایر مولفه هاست، بنابراین افزایش ندادن نرخ نان اجحاف در حق نانوایان محسوب می شود.

(پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها