پنج شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۹۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ارتقای بیمه تکمیلی صیادان به شرط دریافت کارت صیادی

معاون صید، صیادی و بنادر سازمان شیلات کشور گفت: بیمه تکمیلی یک ماه دیگر با حداقل هزینه به همه صیادان ابلاغ می‌شود البته به شرط آنکه آنها کارت صیادی از اتحادیه سراسری صیادان کشور داشته باشند.

فرماندار پارسیان در مراسم بازدید از بنادر صیادی این استان که با حضور شاپور کاکولکی (معاون صید، صیادی و بنادر سازمان شیلات)، شریفی (نماینده مردم بندر لنگه و کیش و هرمزگان در مجلس شورای اسلامی) و جمعی از خبرنگاران انجام شد، اظهار کرد: ٣٠٠ شناور غیرمجاز در پارسیان هست و ۵۵۰ تن و پرورش میگو در این شهرستان و در بخش بخش مقام وجود دارد.
وی افزود: دغدغه مردم این شهرستان صید و صیادی است. این شهرستان دارای ظرفیت‌های ملی است. ذخایر نفت و گاز این شهرستان در سه موقعیت مهم واقع شده و همسایگی پارسیان با منطقه ویژه عسلویه و نزدیکی به فرودگاه و آب‌های آزاد، منطقه را استراتژیک کرده است.
فرماندار پارسیان تصریح کرد: عمده‌ترین شغل مردم این استان صید و صیادی بوده اما امروزه کاهش پیدا کرده است. امروز صید سنتی دیگر پاسخگو نیست. ما نیاز به آموزش داریم. بزرگترین اسکله و بندر با ۱۹ اسکله در حال راه‌اندازی است و در این شرایط ما نباید از صید و صیادی و شیلات که شغل اصلی مردم این منطقه بوده، غافل شویم.
در ادامه این بازدید محبی (مدیرکل شیلات استان هرمزگان) خاطرنشان کرد: فعالیت شیلاتی در این منطقه قبلاً بیشتر بود که توسط صنایع انرژی مانند نفت و گاز باعث کاهش کار شیلاتی‌ها شد اما امروز دوباره به این سمت و سو آمده و کار صید درحال رونق است.
وی افزود: منطقه پارسیان مشرف به دیدگاه‌های غنی بوشهر است به همین دلیل صیادان بوشهری نیز برای صید مجاز و غیرمجاز در منطقه حضور پیدا می‌کنند. در این میان حضور صیادان عرب باعث سلب آسایش می‌شود. حضور شناورهای بیگانه برای صیادان داخلی مشکلاتی ایجاد کرده و آنها به نوعی مشکل امنیتی هم به وجود آورده‌اند.
مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد: در توسعه صید ماهیان ریز مانند ساردین و موتو می‌توان مجوزهایی صادر کرد و با این طرح موافقت هم شده است.
وی افزود: توجه به زیرساخت‌ها از موارد مهمی است که از شیلات کشور درخواست داریم به آن توجه کند. صنایع انرژی در پارسیان باید به بخش آبزی‌پروری هم توجه داشته باشد تا به زندگی صیادان ضربه‌ای وارد نشود. در شرایط حاضر توسعه آبزی‌پروری از اهمیت بالایی برخوردار است.
محبی عنوان کرد: حدود ۱۵۰۰ هکتار اراضی پرورشی میگو از ظرفیت‌های این منطقه است که مغفول مانده است.
شریفی (نماینده مردم بندرلنگه، کیش و هرمزگان در مجلس شورای اسلامی) هم در این بازدید گفت: برای افزایش قدرت موتور صیادی به بخش‌های ذیربط نامه‌هایی زده شده و در حال حاضر زیستگاه‌ها حدود ۶۰ مایل دور شده‌اند اما قدرت موتورها کم است که این یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ها و مطالبات صیادان استان هرمزگان است.
وی افزود: ارتقای بیمه تکمیلی لنج‌های صیادی از چهار نفر به هشت نفر و قایق‌ها از دو نفر به چهار نفر نیز از خواسته‌های جامعه صیادی به شمار می‌رود و اینکه این شغل باید جزو مشاغل سخت قرار گیرد.
شاپور کاکولکی (معاون صید، صیادی و بنادر سازمان شیلات) هم در این بازدید اظهار کرد: در خصوص حضور شناورهای همجوار نامه‌های مختلفی ارسال شده است تا هر شناوری تخلف غیرمتعارفی انجام دهد و از ابزار صیادی مخرب محیط زیست استفاده کند یا در خارج از فصل صید اقدام به صیادی کند، بنابر آیین‌نامه مصوبه انضباط بخشی به شناورهای دریایی، شناورهای متخلف به سه ماه تعلیق محکوم شوند. ممکن است این تعلیق تا ۹ ماه هم افزایش پیدا کند چراکه نه تنها در فصل خارج از فصل صید اقدام به صیادی کرده بلکه زیستگاه ماهیان را از بین برده و از ابزار غیرقانونی برای صیادی استفاده کرده است. هرکدام از این تخلفات مشمول سه ماه تعلیق از صیادی می‌شود.
وی افزود: اگر شناور شماره ثبت نیز نداشته باشد تخلف محض و آشکار است. از اول فروردین ماه سال جاری هیچ شناور ثبت نشده‌ای حق ورود به دریا را ندارد.
کاکولکی عنوان کرد: در زمینه شناورهای خارجی، دریابانی و وزارت دفاع جلوی ورود هرگونه شناور بیگانه را می‌گیرد. در کیش ۱۳ شناور غیرمتعارف و بیگانه با خدمه هندی در کنار اسکله منتظر حکم و جریمه دادگاه هستند. به هر حال ما مخالف شناورهای غیرمجاز در آب‌های منطقه هستیم.
وی افزود: صیاد مجاز ایرانی درخواست عدم نیاز به صدور مجوز جدید دارد تا وقتی که ناوگانش افزایش نیابد و صیاد و صیادی نیز با مشکل مواجه نشود. رقم بیمه تکمیلی یک ماه دیگر با حداقل هزینه به همه صیادان بلاغ می‌شود البته به شرط آنکه کارت صیادی از اتحادیه سراسری صیادان کشور داشته باشند.
معاون صید، صیادی و بنادر سازمان شیلات گفت: به اتحادیه سراسری صیادان کشور قول داده شده تا مجوز دو شناور بزرگ پرساینر و لاین لاینر به آنها اعطا شود و با حضور ۳۰ فروند شناور دیگر انتقالی از استان بوشهر نیز موافقت شده است.

(پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷) ۱۳:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها