سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۶۸۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس سرویس عمومی

هر شانه تخم‌مرغ روی قیمت ۱۲هزار تومان ایستاد/ توقف در واردات تخم‌مرغ

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن گفت: تخم‌مرغ تولید داخل در حال حاضر به وفور در بازار وجود دارد و حتی قیمت آن از قیمت مصوب تنظیم بازاری هم پایین‌تر آمده و شانه‌ای بین 11 تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از پاییز سال گذشته با شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان و از بین رفتن 30 درصد مرغ از واحدهای مرغ تخم‌گذار بر اثر بیماری، قیمت تخم‌مرغ به شدت افزایش یافت، تا جایی که کارگروه تنظیم بازار دستور واردات این محصول را داد و طرح تنظیم بازار تخم‌مرغ و توزیع این محصول از طریق سازمان میادین میوه و تره‌بار و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت هر شانه 12 هزار و 600 تومان کلید خورد.
اما این روزها تخم‌مرغ به وفور در بازار یافت شده و قیمت آن هم به دلیل افزایش عرضه کاهش یافته است.
رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار میهن با تأیید این موضوع اظهار داشت: بخش تولید از حالت بحرانی در آمده و برای آنکه بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم و همین گله‌های موجود را حفظ کنیم تفاهمی را با شرکت پشتیبانی امور دام داشته‌ایم، تا روند واردات تخم‌مرغ فعلاً متوقف شود و اگر نیازی هم برای ذخیره‌سازی دارند آن را هم با هماهنگی ما از محل تولید داخل تأمین کنند.
وی تصریح کرد: اکنون شرایط به نفع بازار است و حتی تخم‌مرغ با قیمت پایین‌تر از قبل و حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده در حال عرضه است.
خبرنگار ما پرسید پس با این حساب طرح تنظیم بازاری توزیع قیمت تخم‌مرغ 12 هزار و 600 تومانی پایان یافته که وی با تأیید این موضوع گفت: قاعدتاً وقتی قیمت تخم‌مرغ عرضه شده، زیرا این قیمت است نیاز به ادامه این طرح نیست.
ترکاشوند همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش قیمت نهاده‌هایی همچون سویا و ذرت به عنوان نهاده‌های مصرفی مرغداری‌ها چگونه قیمت تمام شده خود را پایین آورده‌اند، گفت: واقعیت این است که دولت به اجرای سیاست یارانه‌ای برای اختصاص ارز به واردکنندگان با نرخ مبادله‌ای است، تا قیمت این نهاده‌ها به عنوان کالای اساسی در تولید مرغ بالا نرود اما این موضوع نیاز به سیاست نظارتی دارد که باید دولت به طور جد بر آن نظارت کند وگرنه یارانه به جای آنکه به جیب تولید و مصرف‌کننده برود به جیب واردکنندگان می‌رود.
وی در توضیح بیشتر این موضوع، گفت: اکنون که ما حساب و کتاب می‌کنیم، قیمت تمام شده سویا و ذرت که با نرخ ارز مبادله‌ای 3 ماه پیش وارد شده با قیمت‌های موجود هم‌خوانی ندارد و حتی نوسانات نرخ ارز هم هیچ ارتباطی به واردکننده ندارد، چون ارز مبادله‌ای گرفته‌اند مضاف بر آنکه قیمت جهانی ذرت و سویا دو، سه ماه پیش اقدام به واردات شده است، بسیار پایین‌تر از قیمت امروزی است و واردکنندگان باید بر آن اساس کالا را تحویل دهند.
 شب گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سیاستی را تبیین کرده‌اند که بتوانند جلوی نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن را بر واردات نهاده‌های کالاهای اساسی از جمله ذرت و کنجاله سویا بگیرند تا قیمت نهاده‌ها افزایش نیابد.

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۲:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها