دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۶۸۴۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

منابع موجود کشور جوابگوی تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر است/افتتاح پروژه‌های دامی در جهت حمایت از تولید داخل

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: جمعیت کنونی کشور ۸۰ میلیون نفر است، در حالیکه با استفاده درست از منابع موجود، جوابگوی تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر هستیم.

محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و وزیر اسبق کشاورزی در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته ۱۳ پروژه بزرگ در بخش کشاورزی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و پروژه هایی با اعتبار بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان در مناطق محروم استان های گلستان، ایلام،کرمانشاه، زنجان،کهگیلویه و بویر احمد در دست اجراست که امسال به بهره برداری می رسد.
به گفته وی؛ کلیات این پروژه ها با سیاست وزارت جهاد منطبق است و هدف سازمان ساماندهی پروژه های گلخانه، پرورش ماهی در قفس، دام سبک و... است.
اسکندری با انتقاد از اظهارات برخی افراد در بخش کشاورزی گفت: با وجود ظرفیت های فراوان در بخش کشاورزی این ساز نواخته می شود که ما نمی توانیم از تمامی ظرفیت ها استفاده کنیم؛ چراکه عوامل نفوذ در برخی جاها نمی‌گذارند از ظرفیت ها بالقوه استفاده کنیم که نمونه بارز آن را می توان بحران منابع آبی و نبود آب در بخش اعلام کرد، در حالیکه با افزایش بهره وری باید از آب موجود استفاده کرد.
به گفته وزیر اسبق کشاورزی؛ جمعیت کنونی کشور ۸۰ میلیون نفر است، در حالیکه با استفاده درست از منابع موجود، جوابگوی تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر هستیم.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال مبنی بر آنکه برای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی چه برنامه‌هایی دارید، بیان کرد: مجموعه کار سازمان در بخش کشاورزی تحقق شعار سال است، چراکه در زمینه تولیدات داخل کار می‌کند؛ به طوریکه هر  جوجه اجداد( جوجه مادر) تولیدی سازمان به ۱۳ تن گوشت مرغ تبدیل می شود که در جهت تحقق شعار سال این امر با کیفیت بالاتری ادامه دارد.
وی ادامه داد: افتتاح پروژه های مرغداری، دام سبک، دام سنگین، استخرهای پرورش ماهی، پرورش ماهیان گرم آبی و احداث گلخانه‌ها با اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان را از جمله اقدامات سازمان در جهت حمایت از تولید داخل برشمرد.
اسکندری با اشاره به اینکه از اوایل پیروزی انقلاب تفکر ما می توانیم و ما نمی توانیم در کشور وجود داشته است، افزود: تفکر ما می توانیم به ظرفیت های داخلی توجه داشته است و تفکر مقابل از ظرفیت های داخلی مطلع نیست و یا‌ نفوذی هستند.
وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: با وجود مشکلات آبی در بخش کشاورزی برخی افراد به دنبال این تفکر هستند که ما نمی توانیم‌ از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کنیم، در حالیکه برخی کشورها با وجود منابع آبی به مراتب نامناسب تر، کشاورزی پیشرفته ای دارند.
به گفته اسکندری؛ در سال های بعد از پیروزی انقلاب تفکر ما‌ نمی توانیم‌ در بخش های مدیریت و برنامه ریزی حضور بیشتری از ما می توانیم داشته است.
طرح مقابله با ریزگردها ، سال ۸۷ تعیین شد
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح مقابله با ریزگردها در سال ۸۷ تعیین شد،گفت: با رفتن من از وزارت جهاد این‌طرح بایگانی شد و وضعیت ریزگردها به شکل فعلی رسید، بنابراین مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تنها ۴ وزیر مسئولیت بخش کشاورزی را برعهده داشتند و هر بلایی که سر کشاورزی آمده این افراد باید پاسخگو باشند و بنده به عنوان یکی از ۴ وزیر حاضرم با افراد در این جلسه برای مناظره و محاکمه حاضر شوم و درباره وضعیت استفاده از منابع بخش در زمان مسئولیت خود پاسخ دهم.
اسکندری با اشاره به اینکه نهضت سد سازی و سد سازی‌های بی رویه باعث از بین رفتن منابع آبی کشور شد، تصریح کرد: مسئولان وقت باید پاسخگو باشند که چرا اجازه احداث این همه سد را در زمات خود داده اند و هر کسی را که در این مناظره محکوم شد، گردنش را بزنند و یا حداقل از مردم بخواهند که عذر خواهی کنند.
وی با اشاره به اینکه سازمان اقتصادی کوثر 21 شرکت فعال دربخش کشاورزی دارد، افزود: البته در بخش سلامت، معدن، کشاورزی، انرژی و سایر صنایع تولیدات مختلفی دارد که برای بیش از 6 هزار نفر نیروی ثابت اشتغالزایی کرده که با احتساب نیروهای فصلی به حدود 9 هزار نفر می‌رسد.
واردات 390 میلیون دلار گوشت قرمز در هشت ماه سال گذشته
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت تولید دام سبک به منظور تامین گوشت قرمز بیان کرد: سازمان اقتصاد کوثر، پرورش صنعتی دام سبک بز و گوسفند و با توجه به اقلیم کشور و دشت های خشک و بی آب برنامه هایی برای جمعیت شتر داریم تا سیاست اقتصاد مقاومتی محقق شود.
اسکندری با انتقاد از آمار بالای واردات گوشت قرمز در کشور گفت:  بنابر آمار گمرک در هشت ماهه سال 96، بیش از 390 میلیون دلار معادل یک هزار و 600 میلیارد تومان گوشت قرمز وارد کشور شده است. در حالیکه ایران چهارمین جمعیت دام سبک در کشور را داراست، این سوال مطرح است که چرا باید سالانه 100 هزارتن گوشت قرمز وارد کشور شود؟.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: اگر قیمت هر کیلو گوشت وارداتی با دلار 4 هزار و200 تومانی محاسبه کنیم، نباید با قیمت بالای 16 تا 17 هزار تومان در فروشگاه ها عرضه شود. اکنون شاهد عرضه هر کیلو گوشت با نرخ 33 هزار تومان هستیم که به همین خاطر پایه های ژنتیک گوسفند را بعد از گذشت سه سال دوندگی وارد کردیم.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین وارد کننده گوشت قرمز هستیم، تصریح کرد: این درحالی است که در سال های 85 تا 89 صادرات رسمی دام سبک به کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم  اما اکنون چه اتفاقی افتاده که جزء بزرگترین واردکنندگان هستیم؟.
به گفته اسکندری؛ نظر ما این است که سالانه 30 تا 40 هزارتن گوشت گوسفندی را بتوانیم صادر کنیم چرا که کشورهای عمان، قطر، کویت، افغانستان مشتری خوب ما محسوب می شوند.
انتقاد اسکندری از اجرا نشدن قانون خرید تضمینی 
وزیر اسبق کشاورزی با انتقاد از اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید بیان کرد: براساس قانون خرید تضمینی همه ساله در ابتدای سال زراعی نرخ خرید تضمینی محصولات باید در ابتدای سال زراعی جدید بر مبنای تورم اعلام شود و نمی توان گفت چون گندم خارجی ارزانتر است، گندم داخلی نخریم.
اسکندری نبود کیفیت گندم داخلی را سخنان دلالان بخش دانست و افزود: ما نمی‌گوییم که گندم تولیدداخل بالاترین کیفیت گندم در دنیا را داراست ، اما می توان گفت که گندم های وارداتی بالاترین کیفیت گندم خارجی را ندارند و به مراتب کیفیت گندم داخل نسبت به گندم های وارداتی بالاتر است.
وی؛ وزیر جهاد کشاورزی را فردی پیگیر دانست و گفت: البته برخی افراد نمی‌گذارند کار کند و در برخی مواقع جلوی پایشان سنگ اندازی می‌کنند .
وزیر اسبق کشاورزی با اشاره به اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی کشور بیان کرد: طی همکاری با مرکز ذخایر ژنتیک قرار است که لاین های بذری را در کشور تولید کنند، به طوریکه سال گذشته توانستیم 10 تن بذر تولید کنیم که نرخ تمام شده آن 100 هزار تومان تمام شد.
عضویت کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی به نفع کشور نیست
وی با اشاره به اینکه عضویت در کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی( upov) منفعتی برای کشور ندارد، بیان کرد: پیوستن ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی تاثیر منفی در تولید بذر داخل دارد و ما باید از ظرفیت های خودمان را حفظ کنیم، چرا که اینها می خواهند هسته های ژنتیکی را در دست بگیرند و سایر کشورها را تحت انحصار خود قرار دهند تا هر وقت دلشان خواست به ما بذری بفروشند یا نفروشند.
اسکندری ادامه داد: تجارت 50 درصد بذر دنیا در دست 7 تا 8 شرکت است که مونستانتو ماهیت صهیونیستی در راس آن است که این شرکت‌ها خود تولیدکننده سم هستند که مصرف سم در کنار بذر ترویج می کنند، درحالیکه مصرف بی رویه سموم منجر به زمینه بسیاری از بیماری ها در کشور شده است که به همین خاطر با عضو شدن در این کنوانسیون مخالف هستیم.
وزیر اسبق کشاورزی دربخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه از ابتدا مخالف کشت و رهاسازی محصولات تراریخته بودیم، بیان کرد: بنده تنها موافق تحقیقات بودم در حالیکه کاسبان محصولات تراریخته موافق این امر هستند.
 تراریخته بودن تولید برنج های داخلی صحت ندارد
وی با رد این موضوع که برنج های داخلی تراریخته نیستند، افزود: هم اکنون در سازمان آزمایشگاهی تجهیز کردیم که تمامی محصولات از لحاظ تراریخته و غیرتراریخته بودن را می توان نمونه گیری کرد، چراکه در نمونه گیری های صورت گرفته، تمامی برنج های تولید داخل غیرتراریخته هستند و تنها ممکن است برنج های وارداتی تراریخته باشند.
اسکندری بخش کشاورزی از مابقی بخش های اقتصادی سودآور تر است، افزود: بخش کشاورزی حدود 18 درصد سود برحسب سرمایه گذاری که صورت گرفته به سرمایه گذار بر می‌گرداند؛این درحالی است که تمامی دانش در این بخش به کار گرفته نشده و تنها ممکن است کشاورزی به دلیل آنکه با موجود زنده سر و کار دارد، تحت تاثیر حوادث قرار گیرد که باید بیمه شود .
وی متوسط بارندگی کشور در طول این سالها را 413 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: بنابرآمار؛ بیشترین میزان بارندگی مربوط به سال های 71 تا 79 بوده و امسال نزولات آسمانی بدون احتساب بارندگی های اخیر 175 میلیارد متر مکعب است که اگر پیش بینی 220 میلیارد متر مکعب محقق شود، این رقم در طول 50 سال اخیر کمترین میزان بارندگی است که با وجود مشکلاتی که در بحث آب در سال زراعی جدید وجود دارد، باید مدیریت و برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.
وزیر اسبق کشاورزی در بخش پایانی سخنانی خود تولید تلویزیون ایرانی را یکی دیگر از فعالیت های این سازمان برشمرد و گفت: هم اکنون قیمت این تلویزیون ها 50 درصد کمتر از نرخ تلویزیون های موجود در بازار با دو سال خدمات پس از فروش است که متاسفانه تبلیغات سو علیه کالای داخل صورت می گیرد درحالیکه در سال حمایت از کالای داخلی، این سازمان برنامه افزایش 2 برابری تولید را در دستور کار خود قرار داده است.

(دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷) ۱۷:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها