یکشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۸۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خاویارایران برندهمیشه ایرانی

بیش ازیک دهه است که به دلیل کاهش ذخایرماهیان خاویاردر دریای خزربرداشت تجاری اینگونه ابزی ممنوع شده است وخاویارپرورشی راه خودرا دراین عرصه پیدا کرده است به طوری که امسال تولید پرورش خاویاربه5تن وصادراتش به1.2تن رسیده است.

درحال حاضر90مزرعه پرورش ماهیان خاویاردرکشوروجود دارد که  50درصد آن ها دراستان مازندران، گیلان وگلستان قراردارند و  مابقی دراستان های هرمزگان، فارس، قم، خوزستان وجود دارند.
اهمیت خاویار در اقتصاد کشور به حدی است که در برنامه ششم توسعه  تولید 30 تن خاویار در مزارع پرورشی ماهیان خاویار پیش بینی شده است.
آمار 10ماهه سال 96 از صادرات 1.2تن خاویار پرورشی به قیمت کیلویی900 تا1250دلاربه کشورهای مختلف خبر می دهد! این میزان از صادرات موجود ارزآوری 500میلیون دلاری خاویار پرورشی برای کشور بوده ایت که پیشرفت بسیارخوبی را نشان می دهد
به گفته ی معاون ابزی پروری سازمان شیلات، در سال 96 بیش از 5 تن ماهی خاویارپرورشی تولید شده است که دولت در نظر دارد این مقدار را در برنامه ای بلند مدت به 100تن برساند و مقدار تولید گوشت ماهی خاویار نیز به 10 هزار تن برسد هرچند باتوجه به ظرفیت های موجود تحقق این اهداف امکان پذیربه نظر میرسد.
یکی از دلایل اصلی رونق در تولیدماهیان خاویاری نژاد کیفی خاویار ایرانی است که توانسته بازارهای زیادی را به دست آورد. همچنین ذائقه مردم کشورهای مصرف کننده به خاویار ایرانی سوق پیدا کرده که موجب شده تا تولید بیشتر خاویار در کشور مشکل بازار صادراتی نداشته باشد.

(حمیده شفیعی- یادداشت نویس اقتصادی)

(یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷) ۱۴:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها