جمعه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۷:۳۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۷۶۷۹۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

نبود تعادل در عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت گوشت قرمز می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران از ثبات قیمت دام زنده خبر داد و گفت: در برخی مواقع افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار ناشی از نبود تعادل در عرضه و تقاضاست که این مهم به مسئولان تنظیم بازار بر می گردد.

«علیرضا عزیزاللهی» امروز (جمعه) با تاکید بر این که مشکل اصلی ما در بازار گوشت قرمز نبود ذخایر مناسب برای زمان اوج مصرف و شبکه توزیع است، افزود: مصرف گوشت قرمز در ایران سینوسی( نوسان) است یعنی در برخی ایام مصرف افزایش چشمگیری پیدا می کند.
وی با بیان این که ٩٠ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی است، اظهارداشت: بنابراین ضرورت دارد سالانه نزدیک ١٥٠ هزارتن نیاز کشور از محل واردات تامین شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اضافه کرد: همچنین در زمان های کاهش مصرف بایستی گوشت مازاد ذخیره سازی شود تا با عرضه آن در زمان اوج مصرف بتوانیم بازار را متعادل کنیم.
وی افزایش نرخ تورم، دستمزد کارگری، حمل و نقل و افزایش نهاده های تولید را در بالارفتن هزینه های تمام شده تولید موثر دانست و تصریح کرد: بتازگی قیمت نهاده های علوفه دامی افزایش پیدا کرده به نحوی که قیمت هرکیلوگرم یونجه ١٥ هزار ریال، جو ١١ هزار ریال، ذرت ١١ هزار ریال و سبوس بین ٨ تا ٩ هزار ریال شده است.
عزیزالهی با اشاره به این که نوسان نرخ دلار در بازار محصولات وارداتی بی تاثیر نیست، گفت: این در حالیست که تاکنون نهاده های دامی با ارز مبادله ای ٣٧ هزار ریال وارد کشور می شد.
وی ادامه داد: با نظام تک نرخی شدن ارز و حذف ارز مبادله ای باید در انتظار حمایت های یارانه ای کشور باشیم که این نیز شوکی بر این بازار است.
این مقام صنفی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم دام زنده گوسفندی و بزی بین ١٦٠ تا ١٧٥ هزار ریال و گوساله ١٣٥ هزار ریال است که نسبت به ماه های پایانی سال ٩٦ تغییری را نشان نمی دهد.
وی افزود: بنابراین در زمان فعلی هرگونه تغییر قیمتی که در بازار گوشت مصرفی مردم رخ داده ناشی از هزینه های تمام شده تولید و نرخ دام زنده نیست بلکه باید بازار عرضه و تقاضا ساماندهی شود.
سالانه بیش از ٨٤٠ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و ١٠٠ هزارتن گوشت قرمز نیز وارد می شود.
ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از ٣ میلیون راس دام سبک دارد، در حالی که سالیانه نزدیک به یک میلیون راس دام سبک صادر می شود.
ماه رمضان امسال (اوایل خرداد) برای تنظیم بازار گوشت قرمز و تنظیم بازار در کنار واردات شرکت پشتیبانی امور دام کشور، واردات گوشت گوسفندی گرم از کشورهای استرالیا، ارمنستان، گرجستان، داغستان، مغولستان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان کلید خورد.
در آستانه سال نو نیز گوشت گرم وارداتی با هدف تنظیم بازار شب عید به ازای هر کیلوگرم 420 تا 430 هزار ریال در فروشگاه ها به مردم عرضه شد.
بیست و پنجم دی ماه امسال نامه ای از سوی «علی اکبر مهرفرد» قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی به رییس کل سازمان توسعه تجارت برای تنظیم بازار گوشت قرمز ارسال شد که در آن «صادرات هر کیلوگرم دام زنده در ازای هر کیلوگرم واردات لاشه گوشت قرمز» قید شده است.
صادرات دام زنده به شیوه گذشته در حالی متوقف شده که به عقیده دست اندرکاران صنعت دامپروری، این صنعت با دام مازاد مواجه است و دامپروران در این شرایط متضرر هستند.

(جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷) ۱۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها