یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۶۶۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از اعزام کمباین های مازندران به 10 استان کشور تا برگزاری دوره های آموزشی تخصصی

کاشت، داشت و برداشت مکانیزه مدتی است که مورد توجه دولتمردان قرار گرفته و اعتبارهای خوبی در این زمینه اختصاص یافته است اما تزریق منابع و ایجاد اشتغال از طریق ماشین های کشاورزی نیاز به مدیریت فعالان این حوزه دارد.

 کمباین های برداشت غلات و برنج عمده مکانیزاسیون برداشت مزارع زراعی استان را به خود اختصاص داده اند بیش از 1000 کمباین در استان مشغول به کار هستند که حفظ ساختار کاری و حرفه ای آن ها نیازمند وجود یک تشکل فرا دولتی است تا در پیگیری وظیف و مطالبات کمباین داران تلاش مضاعف داشته باشد. از این رو، ایجاد اتحادیه کمباین داران ، زمینه مدیریت ناوگان برداشت استان را محیا کرد. از زمانیکه مدیریت این بخش در اختیار برزو بابایی قرار داده شد شاهد تعامل بیشتر این تشکل تخصصی با دولت و نقش آفرینی بیشتر در زمان فصل برداشت اراضی زراعی و شالیزرای استان بوده ایم. برای اطلاع بهتر و بیشتر با بابایی که عضو ستاد ملی برداشت و هیئت مدیره اتاق تعاون مازندران است گفت و گویی جالب داشتیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
* پوشش 10 شرکت تعاونی در اتحادیه کمباین داران مازندران
مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران  در گفت و گوی اختصاصی  با فودنا با بیان اینکه این تشکل صنفی دارای 10 شرکت تعاونی در سطح شهرستان های استان است، اظهار کرد: 810 کمباین دار غلات و 346 کمباین دار برنج عضو اتحادیه کمباین داران مازندران هستند. برزو بابایی گفت: صدور و تعویض دفترچه، شناسنامه دار شدن کمباین ها، تامین سوخت، بیمه و تجهیز و بازسازی کمباین ها جزو وظایف تعریف شده اتحادیه کمباین داران مازندران است. وی خاطر نشان کرد: 75 درصد کمباین های مازندران عمر بالای 15 سال دارند و 15 درصد نیز بیش از 20 سال فعالیت کرده اند. بابایی با بیان اینکه نوسازی و تجهیز کمباین ها نیازمند تسهیلات دولتی است، اظهار کرد: امسال دو هدف اصلی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم ریزش و ضایعات کمباین ها را در زمان برداشت کنترل و انتقال کمباین ها به 10 استان دیگر را سامان دهی و سازماندهی کنیم. عضو ستاد برداشت شمال کشور گفت: معیانه فنی و بازدیدهای دوره ای از کمباین های مازندران به صورت مسمتر توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و اتحادیه در فصول برداشت انجام می شود.
*برگزاری دوره های آموزشی متعدد
مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران به دوره های آموزشی این تشکل اشاره کرد و گفت: 44 جلسه آموزشی در مرکز استان و شهرستان ها برای فصل برداشت کلزا، غلات، جو و گندم برگزار شد همچنین در فصل برداشت برنج، 22 جلسه آموزشی نیز برای کمباین داران برداشت برنج برگزار شده است. بابایی با بیان اینکه 95 درصد برداشت برنج اراضی شالیزاری مازندران توسط کمباین های زنجیره ای انجام شده است، اظهار کرد: سال 95 بیش از60 هزار هکتار از اراضی گندم و 11 هزار هکتار از اراضی کلزای استان نیز توسط کمباین های مازندران برداشت شده است.
وی خاطر نشان کرد: نیمی از هزار و 200 دستگاه کمباین مازندران قادر به برداشت تمامی اراضی کشاورزی استان خواهند بود و کشاورزان مشکلی در بحث برداشت نخواهند داشت. وی تجربه اتحادیه کمباین داران مازندران در معاینه فنی را سه ساله دانست و تاکید کرد: در سال 94 برای اولین بار در کشور بیش از 800 نفر از کمباین داران پس از شرکت در دوره های آموزشی کارت گواهی مهارت دریافت کردند. بابایی خاطر نشان کرد: از میان این افراد، 35 نفر پس از گذراندن آزمون موفق به اخذ کارت کارشناسی شدند که در حال حاضر 6 نفر از آن ها کارشناس مکانیزاسیون هستند.
*کمباین های مازندران ریزش 4 درصدی دارند
وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 100 دستگاه کمباین توسط اتحادیه کمباین داران معاینه فنی شده اند، تصریح کرد: این معاینه فنی جوازی بر ارائه 4 میلیون و 400 هزار لیتر سوخت یارانه ای به کمباین داران استان بود. بابایی از افزایش رضایت کشاورزان نسبت به بهبود عملکرد کمباین های استان خبر داد و تصریح کرد: کمباین های داخلی ساخت دهه های 60 تا 80 به هیچ وجه ریزش بالای 10 درصد ندارند و آماری اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی اشتباه است.
وی افزود: کمباین داران مازندران قبل از برداشت دستگاه خود را بررسی و تعمیر می کنند این به غیر از معاینه فنی کارشناسان اتحادیه و سازمان جهاد کشاورزی است به همین خاطر ریزش غلات در کمباین های مازندران از میانگین جهانی 4 درصد نیز کمتر است. عضو ستاد برداشت شمال کشور گفت: چگونه مقدار ریزش کمباین های مازندران در شمال کشور با مقدار همان کمباین در جنوب کشور توسط وزارت خانه متفاوت اعلام می شود، این موضوع نشان می دهد آمارهای اعلامی درست نیست. بابایی با اشاره به صادرات کمباین مازندران به دیگر استان های کشور اظهار کرد: 600 تا 800 دستگاه از کمباین های مازندران در طول سال به 10 استان کشور اعزام می شوند. مدیرعامل اتحادیه مازندران در پاسخ به این پرسش که چه تمهیدی برای جلوگیری از انتقال آفت های گیاهی دیگر استان ها توسط کمباین های مازندران به مزارع استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تمامی کمباین های اعزامی قبل از بازگشت و ورود به استان قرنطیه شده و شست و شو می شوند تا بیماری ها و بذر علف های هرز به مازندران وارد نشود در همین راستا نیز همکاری مناسبی با پلیس راهور داریم. بابایی نوسازی ناوگان کمباین مازندران را در سال 92 خوب توصیف کرد و گفت: بیش از 850 میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی کمباین های برداشت برنج با تسهیلات 15 درصد تخصیص یافت و اماده ارائه این تسهیلات به کمباین داران هستیم.
*کمباین های چینی برداشت برنج بی کیفیت هستند
 وی 95 درصد کمباین های غلات استان را تولید داخل دانست و گفت: کمباین های وارداتی عمدتا کیفیت خوبی ندارند و ریزش غلات در آنها بسیار بالا است. وی عمده کمباین های برنج را وارداتی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر 8 واردکننده این محصول به کشور به 20 واردکننده رسیده که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. بابایی عمده کمباین های برنج را ساخت چین دانست و گفت: این کمباین ها برای مزارع برنج چین طراحی شده و عملا در استان مازندران برای برداشت از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه کمباین برنج ساخت داخل نداریم 90 درصد نیاز کشور به این دستگاه ها از چین تامین می شود و باید به صورت مستمر معاینه و کنترل شوند تا ضایعات و ریزش آن ها به بیش از 3 درصد نرسد.
 مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در هر مکانی نیاز به دوره آموزشی باشد اتحادیه، کارشناسان مربوط را اعزام می کند، اظهار کرد: با حمایت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بحث آموزش مشکل خاصی نداریم و در نظارت بر فعالیت کمباین های نیز به صورت جدی ورود پیدا کرده ایم. بابایی از کشاورزان خواست در بحث برداشت برنج توجه بیشتری داشته باشند و اظهار کرد: برداشت مکانیزه موجب کاهش ضایعات و هزینه های برداشت نسبت به برداشت سنتی خواهد شد و سود بهتر و بیشتری را نصیب آن ها خواهد کرد.

(یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷) ۰۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها