دوشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۷:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۵۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بیمه تامین اجتماعی و واردات زنبور ملکه، مطالباتی که به رویا تبدیل شد!

شاید وقتی نام زنبورداری برده شود کمتر کسی به فکرش خطور کند که بیش از 75 هزار نفر در کشور در این حرفه مشغول به فعالیت هستندو فقط در استانی مانند مازندران بیش از 600 هزار کلنی عسل وجود داشته باشد!

زنبورداران علاوه بر تولیدعسل کمک بسیار شایانی در بخش گرده افشانی باغات و مزرعه ها دارند، زنبور آنقدر برای حیات بشر اهمیت دارد که انیشتین دانشمند پر آوازه آلمانی بیان کرده که اگر زنبور ها روزی از بین بروند کره زمین بیشتر از 5 سال عمر نخواهد کرد! از این رو باید علاوه بر خواص درمانی و غذایی عسل و زنبور به نقش ویژه آن نیز در تولید کشاورزی پی برد و جایگاه آن را به خوبی درک کرد.
نکته حائز اهمیت، مشکلاتی است که در پیش روی این تولیدکنندگان قرار داده شده است. تولیدکنندگانی که از نبود بیمه تامین اجتماعی و سرفصل اعتباری در وزارت جهاد کشاورزی گله مند هستند و مدتی است که واردات ملکه قاچاق به کشور به شدت در تولید آن ها تاثیر گذاشته است. بسته به اهمیت و جایگاه حرفه زنبورداری،  برای اطلاع بیشتر از مشکلات و مطالبات این قشر مهم از تولید کشاورزی استان با سید محیی الدین میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران که خود زنبوردار نمونه استان در سال های 88 و 96 بوده و اکنون نیز در مقطع کارشناسی ارشد زنبور عسل مشغول به تحصیل است به گفت و گو نشستیم.
* برخورد سلیقه ای با حرفه زنبورداری
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران ، با بیان اینکه دولت در برنامه های اعتباری خود سرفصلی برای حمایت از تولید عسل و زنبورداران ندارد، اظهار کرد: عملا زنبورداری در حاشیه ی دام و طیور گم شده و جایی برای اعلام موجودیت ندارد.
سید محیی الدین میرمحمدی تولید زنبورداران را دچار نوسانات زیادی دانست که نیازمند حمایت مالی است و تصریح کرد: تلفات زمستانی، بیماری های ناشناخته و رشد منفی زنبورداری در جهان که وضعیت آن در ایران نیز بدتر می باشد موجب شد که بسیاری از زنبورداران هر ساله در زمستان  30 تا 40 درصد از زنبورهایشان را از دست بدهند. وی گفت: وجود سرفصل اعتباری و اختصاصی در قالب سرمایه در گردش و تسهیلات زود بازده موجب می شود تا برخی از نیازهای مالی زنبورداران تامین گردد. وی توجه به زنبورداران در بین دولتمردان را نوعی نگاه سلیقه ای دانست و گفت: با توجه به اینکه سر فصل اعتباری تعریف شده ای برای پرورش زنبور عسل وجود ندارد هر سال باید تلاش کنیم تا در معاونت بهبود تولیدات دام و طیور اعتبارهای محدودی را دریافت کنیم . میرمحمدی گفت:  نگاه حمایتی به زنبورداری تبدیل به تشخیص مدیر است تا قانون، یعنی در یک استان ممکن است مدیری آشنا به اهمیت زنبورداری باشد و در برنامه های اعتباری خود به زنبورداران اهمیت دهد و در استانی دیگر شاهد آن باشیم که اصلا بودجه اختصاص نمی یابد
* فعالیت 75 هزار نفر در حرفه زنبورداری
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه 75 هزار زنبوردار در کشور در حال فعالیت است، اظهار کرد:  6 هزار نفر معادل 10 درصد جمعیت کل زنبورداران کشور را زنبورداران مازندران تشکیل می دهند.
سید محیی الدین میر محمدی مازندران را دارای 600 هزار کلنی زنبور عسل دانست و اظهار کرد: بیش از 15 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حرفه زنبورداری مازندران مشغول به فعالیت هستند.
وی بیمه کار را یکی از مطالبات اصلی زنبورداران استان دانست و اظهار کرد: متاسفانه تاکنون دولت در این زمینه همکاری مناسبی نداشته است و تامین اجتماعی با اعمال بخشنامه ای عملا اجرای بیمه زنبورداران را به حال تعلیق درآورده است.
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه برای حل مشکل بیمه زنبورداران استان به سراغ بیمه عشایر و روستاییان رفتیم، اظهار کرد: تفاهم نامه ای با صندوق بیمه عشایر و روستاییان داشتیم اما مقدار پرداختی بازنشستگی و خدمات موجود انتظارات زنبورداران را برآورده نمی کند.
وی افزود: سقف در آمدی درنظر گرفته شده برای بیمه شدگان صندوق بیمه عشایر و روستاییان، 850 هزار تومان در نظر رفته شده که این مستمری برای بازنشستگی یک زنبوردار بسیار ناچیز است.
میرمحمدی با بیان اینکه 480 هزار تومان حق بیمه یکساله، توسط زنبوردار و 960 هزار تومان هم توسط دولت پرداخت می شود، تصریح کرد:متاسفانه در صندوق بیمه عشایر و روستاییان؛ بیمه درمانی برای زنبورداران در نظر گرفته نشده است و باید از بیمه سلامت استفاده کنند که آن هم در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است و همکاری صورت نمی گیرد. وی به بند قانونی که برای زنبورداران مشکل ایجاد نموده اشاره کرد و گفت: در ماده 20 بخش نامه تامین اجتماعی، برای بیمه زنبورداران ذکر شده اگر زنبورداری از تاریخ 1/1/88 حق بیمه پرداخت کرده باشد شامل بیمه تامین اجتماعی نخواهد شد.
میرمحمدی افزود: این ماده قانونی که بخشنامه سازمان تامین اجتماعی کشور به استان ها است موجب شده تا زنبوردارانی که بیمه تامین اجتماعی دیگر مشاغل بوده اند نتوانند بیمه خود را به بیمه زنبورداری منتقل کنند. وی این مشکل را مشترک در بین عمده زنبورداران سراسر کشور دانست و اظهار کرد: از بین 75 هزار زنبوردار در کشور تنها سه هزار نفر توانستند بیمه زنبورداری دریافت کنند ادامه و اصرار بر این روند توسط دولت موجب شده تا بیمه زنبورداری به حالت تعلیق در بیاید.
* عدم واردات زنبور ملکه به بهانه حمایت از نژاد ایرانی موجب قاچاق عمده آن به کشور
عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین با بیان اینکه 20 سال پیش مرکز تحقیقات علوم دامی کشور با خرید هزار کلنی زنبور و نمونه برداری از 5 استان کشور به دنبال احیای نژاد زنبور ملکه ایرانی به نام مدا می باشد، اظهار کرد: این نژاد زنبور ملکه مربوط به دوران مادها در ایران است که جهت اصلاح ژنتیکی زنبورداران ایرانی اقدام به ایجاد مرکز تخصصی جهت اصلاح نژاد این زنبور ملکه ایرانی کردند. میر محمدی گفت: در 17 سال گذشته چهاردهمین نسل از ملکه مدا در این مرکز اصلاح نژاد تولید شده که در دو مرحله در سال های 85 و 95 به صورت محدود در بین زنبورداران توزیع شد.
وی تصریح کرد: دولت جهت حمایت از این فعالیت تحقیقاتی، واردات زنبور ملکه را از دیگر کشورها ممنوع اعلام کرده است. این تولیدکننده نمونه مازندرانی، اصلاح نژاد زنبور ملکه ایرانی را حرف و شعار خوبی دانست و گفت: باید دانست این مهم یک فعالیت تحقیقاتی است و ممکن است سال ها به طول بیانجامد برای مثال کشور آلمان 50 سال تحقیق کرد تا توانست نژاد اصیل زنبور ملکه آلمانی را بوجود آورد در صورتیکه ما در سال هفدهم تحقیق هستیم و به نتیجه نرسیده ایم و ممکن است تحقق این مهم50 سال طول بکشد.
میرمحمدی در ادامه گفت: چرا ما برای آن که یک امر تحقیقاتی جواب بدهد یک نسل از تولیدکنندگان را باید فدا کنیم که یک تحقیق نتیجه بدهد یا ندهد. وی افزود: در حال حاضر نیازمند واردات زنبور ملکه جهت تولید زنبورهای با کیفیت هستیم تا بتوانیم در تولید عسل افزایش بهره بری داشته باشیم. مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که دولت منطقه ای قرنطینه ایجاد کند و به هیچ زنبورداری نیز اجازه فعالیت در آن منطفه ندهد تا تحقیق در مورد زنبور ملکه ایرانی و حفظ ذخیره ژنتیکی صورت گیرد.
 وی افزود: دولت در این زمینه هزینه و بودجه تعیین کند تا این گونه هم ذخیره ژنتیکی و تحقیقات مربوط به آن حفظ شود و هم زنبورداران بتوانند از نژادهای بهتر زنبور ملکه وارداتی بهره ببرند.
میرمحمدی گفت: وقتی ملکه اصلاح شده داشته باشیم تولید ما خروجی بیشتری دارد، طبیعتا تولید بیشتر باشد یقینا ارزآوری بیشتری به همراه خواهد داشت. وی افزود: زنبورداران عموما عسل تولید می کنند و لذا از نژاد زنبور ملکه ای  استفاده می کنند که در تولید عسل بتواند گذران زمستانی ، تغذیه و مصرف بهینه داشته باشد و کمتر با بیماری و آفات درگیر شود. عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین گفت: عدم واردات قانونی زنبور ملکه موجب قاچاق آن به کشور شده است، ملکه قاچاق می تواند منتقل کننده بیماری و آفت باشند.
امید است با توجه به جایگاه مهم و نقش تاثیرگذار زنبورداری در اقتصاد کشور ، دولتمردان به مطالبات این قشر از تولیدکنندگان بخش کشاورزی توجه بیشتری داشته باشند.

(دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷) ۱۷:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها